självstabil enhjuling

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
choppertony

självstabil enhjuling

Inlägg av choppertony »

Nu har jag ingen autocad, så det blev bara en snabb skiss på ett papper, och jag hoppas att slutresultatet blir bättre än skissen.
Meningen är att det skall vara ett Avon 300mm brett mc-däcken fälgbana utan ekrar o nav, för inne i hjulet skall allt få plats.
Sidorna skall vara täckta av plåtar eller plastkopor så att man ser inget av batteri eller motor mm,mm.Motorn skall driva via en belt eller kedja
ett litet hjul som man kan pumpa upp. Hjulet trycks mot insidan av fälgen så att det blir friktion nog för att kunna
driva det stora hjulet.

På ett eller annat sätt skall ev mindre hjul hindra fälgen att krypa ut sidledes.

Helst vill jag hitta ett gyro som ger ut en analog signal. Det räcker ju med enaxligt gyro. har fått för mig att
det är minst code-ande för att få det att funka för nybörjare.

Jag kan inget om elmotorer, men det är därför jag skriver här. Skall man ha en DC motor till ett sådant här projekt?
Vill ha något som är riktigt lagrad och med tyst gång. var får man tag på en motor som har kraft nog att dra fram
hojen o en gubbe på 100kg utan att tömma batterierna för snabbt.

Kan man använda ett bilbatteri , eller skall man ha något annat? inte för dyrt.

Kom med 1000 förslag. Till en chopper utan framgaffel alls :-)
Ps: måste fixa en nyare autocad som funkar..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
svanted

Re: självstabil enhjuling

Inlägg av svanted »

kul idé, hur har du tänkt åstadkomma stabilitet i sidled?
cykling på en enhjulig cykel kräver man har händerna fria och genom att mha svänga med armarna vrider man hjulet
i den riktning man faller så att man kan cykla i samma riktning.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Har sett ovan typ på youtube innan. Är folk som har byggt fungerande prototyper. Riktigt häftiga så där kan du nog hitta lite inspiration.
choppertony

Inlägg av choppertony »

det var många år sedan jag cyklade på enhjuling, så detta kan bli intressant. Jag har tittat lite på tuben och det bör ju inte vara omöjligt att göra. Just att svänga kan bli jobbigare än med ett vanligt cykelhjul men man måste ju prova. Ev så får en prototyp göras av ett billigare alternativ än ett avon 300, då jag inte har någon nytta av det om det bara skulle bli skit av projektet..
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Kan detta vara en utgångspunkt?
http://www.ebay.com/itm/Airwheel-Self-B ... 3211206%26
Kan det göras billigare?
Skriv svar