Erfarenheter av 9V li-ion

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Erfarenheter av 9V li-ion

Inlägg av danei »

Är det någon som har erfarenhet av laddningsbara 9V batterier med Li-Ion kemi. Typ de här.
Bild

De har en nominell spänning på 7,4V. Räcker det normalt sett? Lasterna typiskt kommer nog att bli trådlösa mikrofoner och multimeter.
Jag förutsätter att den typen av batterier har ett inbyggt skydd för djupurladdning efter som applikationerna inte har det.

Någon som testat?
Användarvisningsbild
Andax

Re: Erfarenheter av 9V li-ion

Inlägg av Andax »

Lite märkligt att man går ut med en produkt 9V batteri som inte ligger på 9V nominellt utan 1.6V lägre!
När det gäller multimetrar etc kommer nog low-battery indikatorn att lysa konstant... ...för de tittar nog bara på spänningsnivån för att avgöra om batteriet börjar ge sig.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Tja, NiMh-varianten håller heller inte full spänning och har man 0.9 Volt/cell som triggspänning för tomt batteri (vilket brukar vara standard för torrbatterier) så är det först vid 5.4 Volt som det anses tomt.

skillnaden med NiMh och LiIon-batteri är att spänningen inte sjunker på samma sätt vid belastning som med 9V torrbatteri av standardmodell och därför ofta kan köras till nära tomt innan lobat-markeringen börja blinka.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Förutom att dagens batteridrivna saker vill ha nära på pinfulla batterier för att inte klaga på lågt batteri, så vissa saker startar ju inte ens på laddningsbart då dess spänning ligger under uvlo på apparaten.

Speciellt digitalkameror säger ju "low batt" och stänger av redan när batterierna är nästan fulla.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Har inte grejerna ett läge för att ställa om mellan Alkaliska eller NMHi så är det nästan dödsdömt att peta i sådana då batterivarningen säger till direkt.

Vissa har även ett tredje och det är Lithium primärceller som ligger väldigt högt bortanför 1,6 och deras kurva dalar väldligt långsamt med bråddjup till tomt och alkaliska batteriers batterimätare håller fullt och sen stängs det av

Speciellt i kyla.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Det verkar som att tillverkarna av batteridrivna apparater samarbetar med batteritillverkarna för att maximera säljning av dessa alkaliska batterier och minimera användbarheten hos laddningsbara batterier.
Användarvisningsbild
JohnGalt

Inlägg av JohnGalt »

Min multimeter (Protek 506) ger batterivarning vid 6.80V (provade just), så i den hade det funkat iaf.
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Ett 9V laddbart Li-Ion kan tydligen ha tre olika spänningar:
http://michaelbluejay.com/batteries/9v.html
BJ

Inlägg av BJ »

Tekko:
Det skiljer väldigt mellan olika sorter.
Jag hade jätteproblem med att få igång min digitalkamera
med nya NiMH-batterier.
Sen köpte jag en annan sort. (Också NiMH.) Det fungerar jättebra nu.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Sidoofftopic: Kan Ni-MH ta skada av totalurladdning?
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Ja det kan dom , man skall inte bottna dom så dom polvänder...och inte ens nära det så nått skydd bör man ha
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Bra! då vet jag vad som hände med de senaste jag köpte :doh:
xxargs

Inlägg av xxargs »

NiMh-batterier av låg självurladdningstyp har något högre polspänning (men istället mindre kapacitet i cellen, än så länge) och kan vara skillnaden om det fungerar eller inte i grinig utrustning som normalt inte gillar NiMh-batterier.

fördelen med dessa lågsjälvurladdande NiMh-batterier är att man numera vågar ha dessa i ficklampor och faktiskt fungerar ett halvår och tom. ett år senare utan att hela tiden behöva underhållsladda dess batterier.
Skriv svar