Hybridfordon
Re: Hybridfordon
Har haft en truckmotor, ska kolla om den finns kvar.
edit:
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... ck#p563721
Ingen bild kvar dock och hittar inte på datorn...
edit:
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... ck#p563721
Ingen bild kvar dock och hittar inte på datorn...
Du har inte fel. Startmotorer är designade för att vara starka. Inte för hög verkningsgrad, de blir överhettade snabbt.
-
Kan hända att jag har en elbilsmotor över nånstans. Har inte siffror nu, men nånting åt det här hållet tror jag: kanske 2 -3 kw, 24, 36 eller 48 volt DC. Jag kan kolla. Pris vet jag inte precis nu men kan diskuteras. Denna motor kräver ju att du använder en motorkontroller för den effekt du tänker ta ut. (Ofta klarar en motorkontroller höga effekter under kort tid, t.ex. 1 minut vid acceleration, då man använder mycket högre effekt än motorns märkeffekt.. Man gör åt genomsnittligt lägre effekt (max motorns märkeffekt) under kontinuerlig drift.
-
Det låter helt klart intressant. Kontroller tänkte jag prova att bygga själv och på så sätt lära mig lite nya grejjer
.

Tror att den ligger i ett förråd i en annan stadsdel som jag inte passerar så ofta. Ska se om jag kan komma förbi där ock kolla någon gång.
Om du kan fixa drivning för trefasmotorer så borde det gå att använda en generator (för lite större fordon än personbilar). Nackdelen är väl den halvdåliga verkningsgraden...
-
Då detta legat på is ett tag så kanske det är dags att sätta lite fart. Har byggt lite på en "ram" nu under sommaren som ska funka som en labbänk till detta och ska försöka bygga klart den nu under hösten så man kan sätta i motor och allt annat och ut och leka på isen i vinter.
Söker fortfarande efter lämplig motor
Bilder på "ramen" kommer jag försöka lägga upp under helgen som kommer
Söker fortfarande efter lämplig motor

Bilder på "ramen" kommer jag försöka lägga upp under helgen som kommer