Går det att bygga om 24V Xenondrivdon till 12V?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Dioden

Går det att bygga om 24V Xenondrivdon till 12V?

Inlägg av Dioden »

Hej!

Så som rubriken lyder undrar jag om man kan göra ett ingrepp i drivdonen så att man kan få dom att fungera på 12V?
Det är riktiga OSRAM och PHILIPS drivdon som går att skruva upp så man kommer åt hela kretskortet galant, men till saken hör ju att jag inte förstår så mycket av hur det hela fungerar och vart någonstans själva "spänningsregulatorn" eller vad man ska kalla den sitter och om det går att byta ut någon komponent för att få det att fungera på 12V. Hoppas någon kan berätta om det går :) eller om det bara är att lägga ner :(

Tacksam för svar!

//Kristoffer

Ps. jag har provat på 12V och dom bara klickar :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tekko

Re: Går det att bygga om 24V Xenondrivdon till 12V?

Inlägg av Tekko »

Nope! Deta kan du inte! Iaf inte utan att linda om switchtrafon och/eller spolen som driver lampan.
jah

Inlägg av jah »

Vet inte hur mycket effekt som behövs, men kan man inte switcha upp matningen från 12 --> 24 istället?

T.ex http://r.ebay.com/VpKKhz

/J
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Får man fråga varför du måste ha dessa drivdon?
Switcha upp spänningen är nog lättast.
Men med just xenon är det lite dryga att dom drar rätt mycket ström när man startar.
Dioden

Inlägg av Dioden »

Hej!

Den största anledningen för detta är väl att investeringskostnaden för dessa har varit 0kr och att det skulle varit smidigt att slippa transformera upp spänningen på vartenda fordon man vill montera på, (traktor, 4 hjuling etc). Jag har ett arrangemang med en arbetsstrålkastare jag byggt med 2st Philips xenonlampor som drivs av en Global 8A 24V laddare och den har fullt upp att få dom att tända i början + att den blir väldigt varm efter en stunds användande, så som sagt det krävs mycket ström.
Skriv svar