Håller på och ska börja experimentera med en PIC18F458.
Har fått lite problem med koden som jag gjort med hjälp av en bok från skolan.
Kod: Markera allt
; and test, ifall RB0 och RB1 är höga så blir RA0 låg och tänder dioden
list p=18f458
_CONFIG _CP_OFF&_WDT_OFF&PWRTE_ON&XT_OSC
org 0
Main:
movlw 0e ; flyttar talet 14 till arbetsregistret
tris portA ; flyttar talet 14 till portA´s register
bsf 5,status ; säter bit 0 i status-registret till logiskt hög
Loop:
movlw 3 ; placerar talet i arbetsregistret
xorwf portB,0 ; gör en xor operation mellan arbetsregistret och portB
btfsc status,2 ; Testar bit 2 i status-registret och hoppar över nästa instruktion om denna är noll
goto on ; Kommer endast utföras om z-flaggan var satt när ovan exekverades
bsf 5,status ; samma som rad 4a
goto loop
on: bcf portA,0 ; gör porta RA0 låg, tänder dioden
goto Loop
; efter restet
org 1ff
goto Main
end
MpLab IDE klagar väldigt mycket på denna kod
Kod: Markera allt
Clean: Deleting intermediary and output files.
Clean: Done.
Executing: "C:\Program\Microchip\MPASM Suite\MPAsmWin.exe" /q /p18F458 "and test.asm" /l"and test.lst" /e"and test.err"
Warning[205] C:\DOCUMENTS AND SETTINGS\MARCUS\MINA DOKUMENT\TEST\AND TEST.ASM 3 : Found directive in column 1. (list)
Error[122] C:\DOCUMENTS AND SETTINGS\MARCUS\MINA DOKUMENT\TEST\AND TEST.ASM 4 : Illegal opcode (_CP_OFF)
Warning[205] C:\DOCUMENTS AND SETTINGS\MARCUS\MINA DOKUMENT\TEST\AND TEST.ASM 5 : Found directive in column 1. (org)
Warning[203] C:\DOCUMENTS AND SETTINGS\MARCUS\MINA DOKUMENT\TEST\AND TEST.ASM 8 : Found opcode in column 1. (movlw)
Error[122] C:\DOCUMENTS AND SETTINGS\MARCUS\MINA DOKUMENT\TEST\AND TEST.ASM 9 : Illegal opcode (portA)
Warning[203] C:\DOCUMENTS AND SETTINGS\MARCUS\MINA DOKUMENT\TEST\AND TEST.ASM 10 : Found opcode in column 1. (bsf)
Error[113] C:\DOCUMENTS AND SETTINGS\MARCUS\MINA DOKUMENT\TEST\AND TEST.ASM 10 : Symbol not previously defined (status)
Warning[203] C:\DOCUMENTS AND SETTINGS\MARCUS\MINA DOKUMENT\TEST\AND TEST.ASM 12 : Found opcode in column 1. (movlw)
Warning[203] C:\DOCUMENTS AND SETTINGS\MARCUS\MINA DOKUMENT\TEST\AND TEST.ASM 13 : Found opcode in column 1. (xorwf)
Error[113] C:\DOCUMENTS AND SETTINGS\MARCUS\MINA DOKUMENT\TEST\AND TEST.ASM 13 : Symbol not previously defined (portB)
Warning[203] C:\DOCUMENTS AND SETTINGS\MARCUS\MINA DOKUMENT\TEST\AND TEST.ASM 14 : Found opcode in column 1. (btfsc)
Error[113] C:\DOCUMENTS AND SETTINGS\MARCUS\MINA DOKUMENT\TEST\AND TEST.ASM 14 : Symbol not previously defined (status)
Warning[203] C:\DOCUMENTS AND SETTINGS\MARCUS\MINA DOKUMENT\TEST\AND TEST.ASM 15 : Found opcode in column 1. (goto)
Warning[203] C:\DOCUMENTS AND SETTINGS\MARCUS\MINA DOKUMENT\TEST\AND TEST.ASM 16 : Found opcode in column 1. (bsf)
Error[113] C:\DOCUMENTS AND SETTINGS\MARCUS\MINA DOKUMENT\TEST\AND TEST.ASM 16 : Symbol not previously defined (status)
Warning[203] C:\DOCUMENTS AND SETTINGS\MARCUS\MINA DOKUMENT\TEST\AND TEST.ASM 17 : Found opcode in column 1. (goto)
Error[113] C:\DOCUMENTS AND SETTINGS\MARCUS\MINA DOKUMENT\TEST\AND TEST.ASM 17 : Symbol not previously defined (loop)
Warning[203] C:\DOCUMENTS AND SETTINGS\MARCUS\MINA DOKUMENT\TEST\AND TEST.ASM 19 : Found opcode in column 1. (bcf)
Error[113] C:\DOCUMENTS AND SETTINGS\MARCUS\MINA DOKUMENT\TEST\AND TEST.ASM 19 : Symbol not previously defined (portA)
Warning[203] C:\DOCUMENTS AND SETTINGS\MARCUS\MINA DOKUMENT\TEST\AND TEST.ASM 20 : Found opcode in column 1. (goto)
Warning[205] C:\DOCUMENTS AND SETTINGS\MARCUS\MINA DOKUMENT\TEST\AND TEST.ASM 21 : Found directive in column 1. (org)
Error[157] C:\DOCUMENTS AND SETTINGS\MARCUS\MINA DOKUMENT\TEST\AND TEST.ASM 21 : ORG at odd address
Warning[203] C:\DOCUMENTS AND SETTINGS\MARCUS\MINA DOKUMENT\TEST\AND TEST.ASM 22 : Found opcode in column 1. (goto)
Warning[205] C:\DOCUMENTS AND SETTINGS\MARCUS\MINA DOKUMENT\TEST\AND TEST.ASM 23 : Found directive in column 1. (end)
Error[173] C:\DOCUMENTS AND SETTINGS\MARCUS\MINA DOKUMENT\TEST\AND TEST.ASM 24 : Source file path exceeds 62 characters (C:\DOCUMENTS AND SETTINGS\MARCUS\MINA DOKUMENT\TEST\AND TEST.ASM)
Halting build on first failure as requested.
BUILD FAILED: Sun Jan 01 19:47:40 2006