Jag har problem med en uppgift som handlar om att ta reda på motkopplingsfaktorn. Uppgiften lyder följande:
Så här har jag löst den:
Eftersom att det handlar om att fasmarginalen ska lägst vara 45 grader, så jag tog -180 + 45 = -135 grader.
Ni ser i uppgiften där jag markerat båda grafterna med pennan, där markerar jag på grader-grafen vart jag markerar -135 och går rakt upp till där jag träffar grafen på beloppgrafen som träffar på ca 20dB.
Därefter gör jag ekvationsräkning för att ta reda på Avo, alltså antalet gånger förstärkning och kommer fram till att Avo = 10 ggr.
Sedan försöker jag kolla med frekvensen 100kHz stämmer överens med Avo formeln som finns angiven i uppgiften men det som ger mig problem är j, som i ellära ska vara i (imaginär), får ett imaginärt tal.
Sedan har jag bara Avo som är råförstärkningen men inte Av som är resulterande förstärkning som ger mig problem att m.h.a den sistnämnda formeln i min lösning att ta reda på motkopplingsfaktorn.
Uppskattar om någon kan fördriva tiden att hjälpa mig lite med hur jag ska gå tillväga med uppgiften.
Tack så mycket...
Hjälp med motkopplingsfaktorn
Hjälp med motkopplingsfaktorn
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.