Befintlig PWM signal till "vanlig"

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Agamemnonn

Befintlig PWM signal till "vanlig"

Inlägg av Agamemnonn »

Har en bil med PWM kontrollerad belysning (som alla nya bilar :? ) som jag är i behov av att koppla in en icke PMW anpassad styrenhet på.
PWM signalen har två lägen för att styra intensiteten beroende på om det är dagsljus eller inte.

Hur går jag smidigast tillväga om jag behöver använda den signalen för att trigga en styrenhet men som inte fungerar med en PWMad signal utan vill ha standard 12V för aktivering?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Befintlig PWM signal till "vanlig"

Inlägg av psynoise »

En lösning kan vara med lågpassfilter som genererar olika spänningar beroende av pulsens bredd. Den genererade spänningen kan sedan styra flera schmitttriggers som i sin tur styr varsitt relä.

En alternativ lösning är att kolla på pulsen bredd direkt. Antingen med en digital räknare eller inom ett system med mikrokontroller.
Användarvisningsbild
Agamemnonn

Inlägg av Agamemnonn »

Uttryckte mig nog lite klumpigt... :vissla:
Jag behöver inte utföra olika funktioner beroende på vilken pulsbredd som går i kabeln utan jag menade att det finns olika signaler, men för mig så vill jag ha en trigg oavsett vad för puls som kommer. Det kommer alltså ut en 12V PMW signal som har 2 olika pulsbredder under olika förhållanden men behöver ha en stabilspänning ut så nära 12V som möjligt oberoende av pulsbredd.

Detta bör ju göra systemet enklare kan man tycka?

Har tittat på att ha en kraftig elektrolytkodensator för att jämna ut signalen tillräckligt så min styrenhet att behålla sin aktivering och inte löpa amok som ett flipperspel...
Har också tänkt på någon form av schmitt trigger för att dra upp spänningen men den kanske kan störs av glödvaktssignalen?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Är det enbart styrsignal eller är det kraften som är PWMad.
Är det enbart en styrsignal, så diod konding och ingångsmotstånd, troligen kan motståndet skrotas.
Motstånd och konding väljs till lämplig tidskonstant som utjämnar PWM-signalen, dioden isolerar din enhet och filter från PWM-signalen.
Är det kraften så blir det genast krångligare.
Användarvisningsbild
Agamemnonn

Inlägg av Agamemnonn »

Bra fråga.
Är en vanlig 21watts glödlampa som PWMas så det borde funka med en konding?
En diod är inte fel heller men vilket värde på kondingen är lämpligt tro?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om jag fattar behöver du en funktion som är ganska enkel:
PWM finns -> Ström på.
PWM finns inte -> Ström av.

Detta kan göras på olika sätt, det enklaste är en diod och en kondensator, den är dock beroende av att man känner till "icke-PWM" signalnivåer.

Med 2 dioder och 2 kondensatorer kan man göra en AC-kopplat likriktare, den ger då + ut när det finns PWM och när det inte finns PWM kommer den att ge 0V ut. Detta kan sedan styra en transistor som slår på strömmen.
Användarvisningsbild
Agamemnonn

Inlägg av Agamemnonn »

Bild

Signalnivåer när lampan inte lyser är 0V.

Vad tror ni om denna lösning?
ECU på ritningen är alltså lasten jag vill aktivera så fort den lampan tänds.

Behöver ett rätt högt värde på kondingen för att komma upp i 10-12V..
Skriv svar