Hjälp mig att koppla in en inbyggnadsmottagare!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Vibes

Hjälp mig att koppla in en inbyggnadsmottagare!

Inlägg av Vibes »

Hejsan folket, det här borde vara plockpotatis för er :) Jag behöver hjälp med att koppla in en inbyggnadsmottagare. Jobbar aldrig med spänning på förstås.

Hårdvara: Nexa WMR-252 (mottagaren), Tellstick NET (sändaren), 1-Pols brytare, 12V halogenlampor med elektronisk transformator som ska tändas/släckas/dimmas.

Så här ser det ut just nu:
http://share.pho.to/3nDKY/gi/original

De här ska kopplas in:
http://share.pho.to/3nDWB/f1/original

Jag har markerat alla kablar och ingångar. Trådarna från väggen (A ,B, C) ska till dimmern (X, Y) och från dimmern ska trådarna (a, b) till brytaren (1-12)
Hur kopplar jag? Är väldig tacksam för hjälp. :D
Nerre

Re: Hjälp mig att koppla in en inbyggnadsmottagare!

Inlägg av Nerre »

Min tolkning (avvakta och se om andra håller med:):

Du behöver nån form av plint och en extra sladdstump.

Det ser ut som om de svarta sladdarna är fas och den bruna tändtråd. Att det är två svarta beror med största sannolikhet på att fasen också går vidare ner till ett uttag nedanför strömbrytaren (dit går också den blå nollan och gul/gröna skyddsjorden du ser inne i dosan).

Den bruna sladden ska till X, sen skulle alltså bägge de svarta behöva in på Y men det finns inte plats. Du får sätta en kort liten svart snutt i Y och sen koppla ihop alla tre svarta med t.ex. en ubåt eller en wago-plint.

a och b kopplar du på varsin sida av den andra brytaren, ex. a på 11 och b på 4.

3+4 är X11, 5+6 är X12 och 11+12 är L1. Brytaren har dubbla hål för varje anslutning just för såna situationer där man har två svarta som ska kopplas ihop och även kopplas in till brytaren. Tyvärr har inte Nexas mottagare så smart lösning så då åker man på en extra plint i dosan.
Vibes

Inlägg av Vibes »

Det stämmer, det finns ett uttag rätt nedanför strömbrytaren, vilket jag inte använder. Kan man då skippa att koppla in den svarta sladden (A som kommer nedifrån) alls? Tejpa för den t.ex.

Om inte det går får jag alltså..: "Du får sätta en kort liten svart snutt i Y och sen koppla ihop alla tre svarta med t.ex. en ubåt eller en wago-plint"
Kan du utvecka lite mer exakt hur kopplingen av de tre svarta sladdar ska se ut? Antar att en wago-plint gör samma sak, var köper man en sån?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det är dumt att låta bli att koppla in uttaget.

En sån här plint menar jag
Bild

I ena hålet den svarta uppifrån, i andra hålet den svarta till uttaget och i tredje hålet en svart som går till L på dimmern.

Finns på t.ex. Jula eller Clas O.
http://www.jula.se/kopplingsklammor-wago-5-pk-402292
http://www.clasohlson.com/se/Anslutning ... r363051000
Vibes

Inlägg av Vibes »

Toppen, bor 5 min från Clas, springer iväg och köper en snart. Spelar det någon roll i vilket hål man stoppar i vilken sladd förresten, i wago plinten alltså?
Tack ska du ha :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Nej, den är till för att koppla ihop ett gäng ledare.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Svarta tåtarna på 'Y'
Brun tåt på 'X'

Sedan är det bara rock and roll........ :D
Nerre

Inlägg av Nerre »

Problemet är som sagt var att plinten för Y är så liten så det får inte plats (jag har satt upp ett par såna där hemma).

Men annars är det ju bara att koppla in enligt den medföljande anvisningen. Förstår man inte den borde man kanske fundera på om man ska lita på svar från ett forum:)

Skräckexemplet jag sett var nån som hade anslutit fas och nolla till X och Y och sen "lampan" (antagligen trändtråd och nolla) till a och b...
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

jo det brukar vara lite ont om plats, och skruvarna av dålig kvalité så att med liten portion otur går de sönder.
Vibes

Inlägg av Vibes »

RAAAAGE!! :evil: :evil:
Åkte till Clas och köpte några wago-plint. Kopplade in som Nerre sa men av någon anledning vill Nexa-enhetens sladdar inte gå in i den nya strömbrytaren. Sladdarna fastnar inte utan spottas ut! Fick tillslut iden ALLT går med våld, men nu är strömbrytaren sönder! :D
http://share.pho.to/3nK4a/1e/original
Nåja, åkte till Clas igen med Nexa-enheten och nissarna där hade ingen aning om varför sladdarna inte fastnar. Jag klippte av en bit på toppen (se bild) med det hjälpte inte. Sedan provade vi med "vanliga" kopparsladdar och vips så fastnar de!

Köpte ny brytare så nu försöker vi en gång till. Tänkte höra med er först om jag klipper helt bort toppen av sladdarna som kommer ut från Nexa-enheten och skalar sedan sladden (för då kommer det fastna i brytaren) kommer det påverka funktionen, dimma/tända/släcka t.ex?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Du verkar inte förstått hur anslutningarna på brytaren fungerar. Det där svarta (som du skrivit dina röda siffror på) som sitter på sidorna är "knappar", trycker på dem på öppnas hålen för sladdarna. Eftersom det sitter crimpade hylsor på sladdarna får du trycka ganska hårt så öppningen blir så stor som möjligt. Eventuellt behöver du t.o.m. trycka ner hylsan med en skruvmejsel eller nåt.
Vibes

Inlägg av Vibes »

Jadå, tro mig har tryckt in de knapparna allt va man har och tryckt ner nexa-sladden så hårt det går. Men de vill verkligen inte fastna, anledningen till jag klippte bort toppen till ena var för att jag trodde schacket sitter lite för högt men nej! Två säljare på Clas Ohlsson försökte också (jag tog med nexan andra gången) men det gick inte. De hade inte någon "kunnig" i butiken heller..!
Konstigt som fan men det ser ut som jag måste klippa bort toppen helt och skala..! :(
Vibes

Inlägg av Vibes »

Det måste vara något slags konstruktionsfel på dessa strömbrytare från Clas Ohlson, det var helt omöjligt att trycka ner nexa-sladdarna för hand. Fick använda en tång och tillslut så gick de in :D
http://share.pho.to/3nNWR
Nu är lampan kopplad och det fungerar, tackar så hjärtligt för din hjälp :bravo:

Återstår ett problem dock, det låter från taklampan, antagligen från elektroniska transformatorn som är kopplad till 7st 12V halogenlampor. Den ger ifrån ett högfrekvent ljud (som gammalt kylskåp typ) och låter som mest när damningen är som lägst. Vid 100% låter det lägst men man kan fortfarande höra det! Det ät störande och kan ju inte vara något bra..!

Vet du vad det beror på? Är det något som jag kan ignorera?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Den mottagaren är såvitt jag minns bara avsedd för glödljus. Den fungerar alltså inte med lågenergilampor eller transformator. Anledningen är antagligen att den bara har två anslutningar, fas och tändtråd. Den måste alltså få sin egen matning via lasten. Har du nåt annat än vanliga glödlampor måste du ha en mottagare som har även nolla.

Det KAN fungera ändå, men inte bra. Vi har en sån i hallen där vi har två lågenergilampor. De tänds och släcks med fördröjning och tittar man direkt på dem ser man att de flimmrar. Det kan fungera att sätta en konstlast (en lämplig X-kondensator) parallellt med lasten, det står på min todo-lista att testa.
Vibes

Inlägg av Vibes »

Det står i förpackningen att Nexa WMR-252 ska fungera med lågvolts halogenlampor med elektronisk transformator. Du tror inte det kan ha något att göra men hur lampan är kopplad i taket? Nu minns jag inte exakt hur jag gjorde eller om det fanns extra ingångar i lampan. Men innan jag kopplade in Nexa-enheten bakom tänd knappen surrade det ingenting.
Här är manualen förresten.
http://www.ikea.com/se/sv/assembly_inst ... -1_pub.pdf
Skriv svar