styra vanliga datorfläktar med en PWM signal från moderkorte

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
swetrekki

Re: styra vanliga datorfläktar med en PWM signal från moderk

Inlägg av swetrekki »

tackar, de blir till att köpa en arduino nu och börja leka :)
// Claes
JanErik

Inlägg av JanErik »

Har dock funderat på att göra en mera avancerad version med USB-port, t.ex. med http://www.obdev.at/products/vusb/index.html så att man kunde läsa av temperaturer och sätta börvärden/PID-parametrar från datorn också.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

FTDI chippen är lite mer stabil:a än V-USB, visst det funkar oftast.
Bättre satsa på atmega8u2 eller så.

Som swetrekki kör så har han usb på köpet.
swetrekki

Inlägg av swetrekki »

Skall väl villigt erkänna att jag nog allt tänker köra på arduinon i början tills jag fått allt att funka, men jag köpte den framförallt för att ha nått att programmera chipet med sen när allt lirar :)
MEN jag håller ju med om att det skulle vara bra att kunna få info/ändra direkt via usb, (typ flödesmätare och temp) Fast det är ju inte varje dag man skruvar på fläktkurvorna ;)

Tackar för all info och sketch, allesammans, och jag kommer säkert att fortsätta plåga er med en massa dumma frågor innan mitt bygge funkar som det skall.
// Claes
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Ingen fråga är dum! Undrar man något frågar man då får man veta. Då blir man klokare.
swetrekki

Inlägg av swetrekki »

Suttit och pillat en del nu, och försöker komma in lite i arduinons programering och jag har även försökt jaga igång mina gamla kunskaper om transistorer från när man gick på teknisk för 20+ år sedan (hyggligt hopplöst verkar det som).
hade ett par LM317T från ett nätaggsbygge i ungdomens dagar liggandes som jag tänkte att jag kunde använda men det vill sig inte riktigt, jag har kopplat galet verkar det som för den stänger aldrig, den är öppen hela tiden...

(eftertanke: fan e den npn????)

Det finns ju en hel del exempel ute på nätet där man använder TIP120 för att styra fläktarna, så jag plocka upp några påvägen hom från jobbet, men jag får inte till någon vettig kurva... det är istort sett bara av och på verkar det som...
fläkten jag labbar med drar 300μA och inspänningen ligger på 13.65v jag kan få den att gå i typ halv fart vid analogwrite(10) oavsett resistorvärde mellan basen och kollektoren?

Sen så kommer vi till den sista pucken, iom att PWM klipper spänningen så funkar inte RPM signalen, så jag kan inte mäta varvet på fläkten. frågan är om jag kan äta kakan och ha den kvar om jag istället använder denna lösningen och ändrar spänningen, och vad är isåfall de uppenbara nackdelarna med den? http://forum.arduino.cc/index.php/topic,12859.0.htmlBild
Skriv svar