Suttit och pillat en del nu, och försöker komma in lite i arduinons programering och jag har även försökt jaga igång mina gamla kunskaper om transistorer från när man gick på teknisk för 20+ år sedan (hyggligt hopplöst verkar det som).
hade ett par LM317T från ett nätaggsbygge i ungdomens dagar liggandes som jag tänkte att jag kunde använda men det vill sig inte riktigt, jag har kopplat galet verkar det som för den stänger aldrig, den är öppen hela tiden...
(eftertanke: fan e den npn????)
Det finns ju en hel del exempel ute på nätet där man använder TIP120 för att styra fläktarna, så jag plocka upp några påvägen hom från jobbet, men jag får inte till någon vettig kurva... det är istort sett bara av och på verkar det som...
fläkten jag labbar med drar 300μA och inspänningen ligger på 13.65v jag kan få den att gå i typ halv fart vid analogwrite(10) oavsett resistorvärde mellan basen och kollektoren?
Sen så kommer vi till den sista pucken, iom att PWM klipper spänningen så funkar inte RPM signalen, så jag kan inte mäta varvet på fläkten. frågan är om jag kan äta kakan och ha den kvar om jag istället använder denna lösningen och ändrar spänningen, och vad är isåfall de uppenbara nackdelarna med den?
http://forum.arduino.cc/index.php/topic,12859.0.html