Xenon på moped - hur driva?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Ronin

Xenon på moped - hur driva?

Inlägg av Ronin »

Hej.
Sambon har en Kina-moppe (Baotian basic/classic).
Under den mörka årstiden, typ nu, klagar hon på ljuset som är "sådär".
Huvudstrålkastaren är på 35w/35w och drivs med växelström från spolen (ljuset varierar med varvtalet).
Övrig belysning m.m. drivs med likström via batteriet.

Xenonlampan är på 35w men drar normalt lite mer (ca 40w) och kräver likström.
Om jag kopplar ballasten direkt på batteriet så kommer sannolikt inte laddningen räcka till.
Laddregulatorn skall klara ca 3A enl. specifikation. (halvvåg)

Finns det något man kan göra för att lösa detta förutom skaffa större batteri och stöd-ladda så fort man inte kör.
Spolen/generatorn verkar ju orka driva 35w strålkastare samt övrig belysning och laddning men då med växelström för strålkastaren?

Kan jag lägga till ytterligare en laddregulator för att likrikta matningen enbart till xenonen, utan att blanda in batteriet?
Eller kan man byta ut nuvarande regulator mot större och koppla xenon via batteriet?

Ber om ursäkt för dumma frågor men är knappt semi-händig när det gäller växelström och likriktning.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Xenon på moped - hur driva?

Inlägg av Klas-Kenny »

Är du säker på att lampan verkligen får växelström?
Brukar alltid likriktas och regleras, bara det att generatorn inte orkar hålla spänningen uppe till 12V på låga varv. Så har det varit på alla mopeder jag varit i närheten av i alla fall...

Ett problem som brukar kunna uppstå med Xenon är att de kräver rätt hög start-ström.
Ronin

Inlägg av Ronin »

Hmm, jag kopplade på min spänningsprovare som "känner av" typ av spänning och på huvudstrålkastaren visade den växelström medan övrig belysning m.m. visar likström. Hittade en länk till ett elschema: http://asiamotor.eu/pdf/ELsystem.pdf om det kan ge något. Kabeln till ljusbrytaren är gul (Y) i schemat. Kan ju givetvis även vara fel på multimetern.

Startströmmen är ju betydligt högre och därför skulle det vara bäst om det gick att koppla direkt på batteriet och öka laddningen.

EDIT!
Står i pdf:en att Y är AC och enbart med motorn igång.
Användarvisningsbild
rjl11

Inlägg av rjl11 »

Här är ett elschema på scootern.
BT49QT-7_Elschema.jpg
Jag kopplade om elsysftemet på min kinamoppe så att all ström gick via batteri och laddningsregulatorn, jag återkommer imorgon kväll med hur det är kopplat.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ronin

Inlägg av Ronin »

Tack på förhand för elschema och kommande kopplingsinstruktion!

Såg i det kopplingsschema jag länkade till att halvljuset (W) var 12V AC men helljuset (L) +12V "med motorn igång".
Det går ju att köra med helljuset på utan att ladda ur batteriet så då borde man kanske kunna använda (L) för att driva Xenon?
Tekko

Inlägg av Tekko »

Glöm det, finns inga xenon som passar moppelysen, sen så är det troligen olaglight med starkare lysen på en måppe än orginal glödare.

Kom ihåg att belysning på cykel/moppe är inte för att du ska se vägen utan för att bilförare ska kunna se dej, så du ska inte ha någe starkare lysen än vad som behövs för att bli sedd, dvs bländade starka lysen är en nono.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Bullshit, lysen på moppar är i allra högsta grad till för att man ska se vägen när det är mörkt!

Det låter som att tekko aldrig varit moppepojke ? :) ..Jag har i 15-årsåldern säkerligen kört minst tusen mil på obelysta vägar med moppe i kolmörker, gör om det utan vettigt lyse du.. mina moppar hade då både hel och halvljus dessutom så man fick blända av precis som på en MC eller bil.

Det är säkert inget problem att meckla in ett kineiskt urladdningsrör som man hittar nästan gratis på ebay om man vill det, men har du separata lyktor för hel/halv på moppen ? om inte tycker jag det är en dålig ide efterssom du kommer att åka runt och blända, har du separata lyktor är det väl ok däremot. (även om det är olagligt om man ska vara petig) ..Är det samma lykta så kanske ett extraljus vore en bättre ide ? ..givetvis kopplad till helljuset så avbländning funkar.

Borde inte vara nåt problem med startströmmen heller tycker jag, det finns ju batteri, och blybatterier är duktiga på att lämna hög ström, jag har dessutom kört en 12V "xenonlampa" med ballast från ett konverteringskit för bil på ett litet fjuttigt 12V batteri från en UPS, det som sitter i moppen är nog kraftigare.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Tecko har fel. Både cykel och moped måste ha belysning som lyser upp vägen. Så många diodlysen på cyklar är inte okej om man ska hårddra det. Men samtidigt finns det ett krav på att blända av om det bländar.
svanted

Inlägg av svanted »

Glenn skrev: Borde inte vara nåt problem med startströmmen heller tycker jag, det finns ju batteri, och blybatterier är duktiga på att lämna hög ström, jag har dessutom kört en 12V "xenonlampa" med ballast från ett konverteringskit för bil på ett litet fjuttigt 12V batteri från en UPS, det som sitter i moppen är nog kraftigare.
xenonlampan måste kunna användas utan batteriet när den väl tänts, mao måste moppen leverera mera effekt än lampan drar...
men varför krångla till det med xenon?
behåll halvljuset original och sätt dit LED extraljus som tänds istf för original helljus, såna har väldigt mycket högre ljusutbyte...
än att försöka krångla in ett xenonrör i befintliga ljusarmaturen...
Ronin

Inlägg av Ronin »

Tack för era inlägg.
Xenon = olagligt. Absolut. Men färden går ut från litet samhälle och in i djupa skogen utan annan trafik.
Det är en enkel lampa idag, men kittet är ett bi-xenon så lampan höjer och sänker ljusbilden genom en speciell hållare och ett relä.
Givetvis vore det kanske bättre att slänga dit extra led, men kan jag lösa laddningen/driften så är det enklare att slänga i xenon.
Utrymme finns för alla delar i "noskonen" och lampan passar direkt i befintlig sockel.

Som jag nämnde tidigare så verkar halvljus drivas av AC och helljus av DC och båda endast när mopeden är igång.
Kanske kunde man använda DC matningen där utan att påverka laddningen av batteri.
Men jag avvaktar och ser om rjl11 återkommer med info om sin ombyggnad.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Lättare vet jag inte om jag håller med om. Men det kvittar. Enligt schemat så är det samma matning till hel och halvljus. Samtidigt är samma lindnign ansluten till laddnignsregulatorn.

Problemet med de här prylarna är att de är så klent dimentionerade att man riskerar att skälpa hela systemet om man försöker hänga på mer saker. LED belysning är nog ett bra tips, det är klerat lättare att få att funka. Det lyser klenare om kraften inte räcker full ut, en urladdnigslampa funkar inte alls.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

svanted skrev:
Glenn skrev: Borde inte vara nåt problem med startströmmen heller tycker jag, det finns ju batteri, och blybatterier är duktiga på att lämna hög ström, jag har dessutom kört en 12V "xenonlampa" med ballast från ett konverteringskit för bil på ett litet fjuttigt 12V batteri från en UPS, det som sitter i moppen är nog kraftigare.
xenonlampan måste kunna användas utan batteriet när den väl tänts, mao måste moppen leverera mera effekt än lampan drar...
Ja, fast om moppen orkar driva en 35W glödlampa är det ju inga problem med ett urladdningsrör heller.
men varför krångla till det med xenon?
behåll halvljuset original och sätt dit LED extraljus som tänds istf för original helljus, såna har väldigt mycket högre ljusutbyte...
än att försöka krångla in ett xenonrör i befintliga ljusarmaturen...
Jag skulle säga att du får MYCKET mer ljus med ett urladdningsrör än LED i detta fallet.

Möjligt att LED räcker, men bättre blir det nog inte.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Första google träffen visar något annat, Länk ljus test. Det är inte överlägsen verkningsgrad på xenonlampor.

En 35W glödlampa lyser även på 30W även om den inte lyser lika mycket. Det gör inte en urladdnigns lampa, men däremot en LED. LED är klart bättre än glödlampor om man tvingas driva dem med begränsad effekt. Medan xenon inte lyser alls.
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

danielr112

Inlägg av danielr112 »

Xenon på just helljuset är ju inte olagligt ivf.
Skriv svar