Trasig förstärkare Pioneer A-80

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
meconer
EF Sponsor

Re: Trasig förstärkare Pioneer A-80

Inlägg av meconer »

Ja.. det är klart att det måste utredas. Jag kan tydligen få hem ett par såna trissor från ebay för under en hundring. Stoppar jag i en sån så finns det såklart en risk att den brinner direkt. Kanske det är idé att mäta resistansen på det som matas av 45V:en...
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Verkar som BHIAB har trissan.
http://www.bhiab.se/data/user/bhiab.pdf
Tekko

Inlägg av Tekko »

Hittar du en trissa på ebay med samma märkning så kan jag med 100% säkerhet garantera ätt det är en förfaskning ala china, dvs den brinner ögona bög oavsett vad, om den funkar öht. Många förfalsningar sitter det inte ens något kisel i.

Det kina gör är att de tar en transistor ala 2N3904 eller liknande och gjuter om den i TO220 kapsel, alternativt rotar i reject konteinrarna hos de stora tillverkarna, märker om och säljer billigt på ebay.
meconer
EF Sponsor

Inlägg av meconer »

Tekko skrev:Hittar du en trissa på ebay med samma märkning så kan jag med 100% säkerhet garantera ätt det är en förfaskning ala china, dvs den brinner ögona bög oavsett vad, om den funkar öht. Många förfalsningar sitter det inte ens något kisel i.

Det kina gör är att de tar en transistor ala 2N3904 eller liknande och gjuter om den i TO220 kapsel, alternativt rotar i reject konteinrarna hos de stora tillverkarna, märker om och säljer billigt på ebay.
Åh fasen. Den här säljaren verkade iofs vara ett företag i storbritannien. Men nu finns den hur som helst på BHIAB så då tar jag den därifrån ändå pga leveranstider.
meconer
EF Sponsor

Inlägg av meconer »

Tyvärr blev det ingen transistor beställd idag. Bhiab hade stängt. Funderar på att montera ihop förstärkaren igen och mäta hur det ser ut på de andra matningsspänningarna. Hur som helst så kan man kanske tänka sig att en sån här obalans i matningarna som jag har nu kan leda till en hel del DC längre fram i förstärkaren och därmed orsaka att skyddet träder in. Eller? Jag spekulerar lite.
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Tror inte det.Skyddskretsen känner av flera saker,men knappast något i försteget.
Volympoten sitter lite ovanligt placerad i den här,då man har lagt den alldeles före slutstegets ingång,så DC ut från försteg skulle ge DC på volym o balanspotar.Det hörs!
Vill du vara extra säker,så aktivera subsonic som då kopplar in en liten konding extra.
Aktiverar du dessutom line straight,så är det ännu säkrare.
Vill du känna dig ännu lite mera säker,så koppla bort kabeln där signalen kommer in på volympoten.Då har du bara slutsteget kvar.
meconer
EF Sponsor

Inlägg av meconer »

Liten rapport. Jag har mätt de andra matningsspänningarna och de verkar okej. Jag har också försökt mäta efter DC i signalvägen. Om jag mäter mellan 3 och 4 resp mellan 5 och 6 på "Volume assembly" så är det 0 V. I morgon blir det till att beställa hem ett par 2SA985:or och testa. Eller skall jag mäta på något annat ställe?

Jag har en annan liten fundering. När jag köpte den här förstärkaren, i början på 80-talet, så var nätspänningen 220V om jag inte minns fel. Nu är den lite högre. Kan det vara så att den gick sönder när man körde på lite högre spänning och belastade den ordentligt (det var ju ändå en 18-årsfest i hyrd lokal)? Det går att flytta en tåt så att den är specad för 240 V istället. Så var det tydligen på den brittiska marknaden enligt vad jag kan läsa ut ur manualen.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Om den är kopplad för 220 V och det finns 230 V i väggen känns ju lite onödigt när man tänker på åldrade komponenter.
Det finns en modell som har spänningsomkopplare, men du talar om en tåt som man kan flytta. Kolla för säkerhets skull vilken tåt som är kopplad till säkringen, för enligt schema är 240 V-ingången redan kopplad, men vid stickkontakten står det 220 V.
HB-type.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
meconer
EF Sponsor

Inlägg av meconer »

Fast nu tittar du på schemat för det som skiljer sig för HB-modellen. Om du tittar i det stora schemat så är 220 kopplad i stället. Så är min kopplad, dvs den röda tåten går till 7:an och den grå till 1:an. Är det värt besväret att koppla om den tro? Jag mätte i förmiddags och då var det 225 V hos mig. Jag kanske lika gärna kan vänta tills jag har fått igång den. Om jag nu får det.
meconer
EF Sponsor

Inlägg av meconer »

Två transistorer beställda från Bhiab idag. De skall förhoppningsvis vara hos mig i morgon så att jag kan stoppa i den och provköra.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Vi håller tummarna! :tumupp:
meconer
EF Sponsor

Inlägg av meconer »

Tack för tumhållningen... men det verkar inte ha hjälpt tyvärr :( . Jag lödde in en ny transistor idag och det verkar som den brann direkt. Nu har jag bara en kvar. Jag kollade den i transistorprovaren i min Appa-multimeter och den visade hFE 112 innan monteringen så den bör ha varit hel innan. Den andra jag köpte visar 72.. lite lustigt men kanske en normal variation. Jag borde kanske ha kopplat bort förbrukarna innan jag testade. Man lär så länge man lever.
Nu tänkte jag mäta resistansen till jord på det som matas av regulatorkortet. Vad kan man tänka sig för andra orsaker till att serietransistorn går sönder? Kan det vara något i reglerkretsen som gör att basströmmen blir för stor så att transistorn brinner på det sättet?
meconer
EF Sponsor

Inlägg av meconer »

Inte så mycket att se där. Bara ökande resistans vilket antagligen är kondensatorer som laddas. Det blir till att skruva isär igen och mäta lite på kretsen som reglerar transistorn.

Kan passa på att visa mitt snitsiga verktyg för att plocka upp små prylar. Jag tror att jag köpte det från Clas Ohlson för många år sen när jag var en liten grabb. Då fanns det inga butiker överallt utan man fick vackert beställa från Insjön.
2013-09-17 18.04.26.jpg
2013-09-17 18.04.34.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
meconer
EF Sponsor

Inlägg av meconer »

Rolf Zetterberg skrev:Full utspänning kan det bli av flera orsaker.Kortis i Q101,Q103 eller D105.Vanligast är kortis i serietrissan Q101.
(avbrott i Q105 eller D103 är också tänkbart,men betydligt mindre vanligt).
Kontrollmät R107.
Hmmm... har mätt lite nu. Mäter jag över R107 får jag c:a 160 ohm utan att ha lött bort några komponenter. Gör jag samma mätning på minussidan (R108) får jag 220 ohm som det är märkt. Jag skall prova att löda loss Q103 och ev D105. D105 skall vara en 10YD45AFD och har en ovanlig symbol. En cirkel i stället för pil. Vad är det för slags diod?
meconer
EF Sponsor

Inlägg av meconer »

När jag löder bort Q103 så får jag 220 som man förväntar sig. Q103 verkar leda hej vilt i alla riktningar och transistortestaren på Appan blir spattig. D105 verkar bete sig som sin kusin på minussidan också förutom att den är vänd åt andra hållet.
Skriv svar