Ta reda på polariteten på apparat + Felsökning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
pavan

Ta reda på polariteten på apparat + Felsökning

Inlägg av pavan »

Jag som är en riktig amatör på elektronik kan inte ens detta, så har någon lust att hjälpa mig.

Hur kollar jag polariteten på en apparat jag har? Står ingenting om mittenpinnen är plus eller minus. Det borde väl gå att ta reda på med en multimeter, hur gör man det enklast?

Vill passa på att fråga om det finns något check schema när en apparat är helt död trots att den får ström? Jag har kollat att säkringarna är hela och mätt att apparaten har ström på åtminstånde ett par ställen på kretskortet (samma spänning som batteriet).
Vad kan misstänkas när en apparat är helt död? Vad finns det för mer saker jag kan kolla för att felsöka apparaten? Detta är en medicinsk apparat som har extremt mycket små komponenter.

Verkligen tacksam för svar i dessa frågor.

Mvh.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Ta reda på polariteten på apparat + Felsökning

Inlägg av Klas-Kenny »

Finns sällan några sätt som gäller i alla lägen.

Lägg upp foton på kretskort så har man i alla fall någonting att svara utefter.
pavan

Inlägg av pavan »

Okej ska göra det. Hur kollar jag polariteten på en apparat?
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

pavan skrev: Hur kollar jag polariteten på en apparat? Står ingenting om mittenpinnen är plus eller minus.
Har du fått tag på en apparat utan manual och med en nätadapter som inte tillhör den apparaten?
Berätta vad du vet!
pavan

Inlägg av pavan »

Köpt apparat utan batteri och nätadapter ja, hittat manual på nätet men den säger inte ett ord om polariteten. Jag får känslan av att dom inte vill skriva ut den infon, det står bara adapterns produkt nummer, alltså deras egna nummer. Så finns inte nåt på nätet heller. Behöver därför själv ta reda på detta, så om någon vet så är jag tacksam för en förklaring.
ElectricNooB

Inlägg av ElectricNooB »

Upp med en bild då! :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

För medicintekniska produkter gäller att de alltid är godkända ihop med den strömförsörjning de levereras med. Om man använder en annan strömförsörjning så uppfyller produkten kanske inte säkerhetskraven. Därför så FÅR den inte vara märkt med vad den ska ha för DC-spänning, den måste istället vara märkt med vilken strömförsörjning den skall anslutas till (tillverkare och typbeteckning). Det är alltså därför det bara står deras nummer.

Ska du använda en annan strömförsörjning så bör du alltså åtminstone se till att det är en medicingodkänd strömförsörjning.

Nu kanske du bara ska använda strömförsörjningen för att ladda batteriet, men IEC/EN 60601-1 säger att om utrustningen KAN vara ansluten till strömförsörjningen samtidigt som den är "ansluten" till patienten så måste strömförsörjningen uppfylla kraven i standarden. Enda undantaget är alltså om det är praktiskt omöjligt att ansluta patienten samtidigt som batteriet laddas (en vanlig lösning är att man använder samma kontakt, så man ansluter antingen patientkabel eller laddare, då kan inte bägge vara anslutna samtidigt).
pavan

Inlägg av pavan »

Jaha det är därför det är så "hemligt". Kan det vara så enkelt som att den pinnen på kontakten som piper på kontinuitets testet när ena proben är på pinne på kontakten och andra proben är på chassit är Negativ? Det är bara ena som piper och det är mitten pinnen. Eller är jag ute och cyklar?

Det var någon på nätet som föreslog detta, någon annan sa att mät resistansen mellan pinne och chassi och den pinnen som ger 0 är Negativ och den som ger ett värde på mätningen är Positiv. Stämmer någon av dessa sätt?

Om det stämmer så har denna apparat negativ på mitten pinnen vilket ju är lite ovanligt, men som sagt jag kanske är ute och cyklar. Om jag är det så får någon gärna tala om hur man tar reda på apparatens polaritet, det är många svar, vilket jag är tacksam för, men ingen som talat om hur man tar reda på detta?

Ang, bilder så kan nog inte så mycket läsas ut av dessa bilder då det är ett virr varr av komponenter och trångt är det också, men jag gör ett försök att lägga upp bilder så får vi se om någon har något förslag hur jag kan börja felsöka denna rackare. Jag skulle bli väldigt glad om jag fick igång denna apparat, men med min kunskap ensamt lär det inte hända, jag behöver all hjälp man kan få, hur mycket hjälp man nu kan få genom internet, kanske inte så mycket, men lite tips är välkommet för att få veta i vilken riktning jag ska börja.

P.S Finns det något polvändnings skydd på denna apparat tro? Brukar det vara vanligt på dyrare apparater, hur ser en sån rackare ut? Sitter den nära DC ingången?

Mvh.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Kolla om + på kondingarna ansluter till pinnen i mitten eller på blecket i strömkontakten.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Jag brukar testa som du: om mittenpiggen eller den andra anslutningen är ansluten till chassiejord eller jordplan på kretskort.

Den som är det är i regel minus-anslutningen.
Men det var smart att kolla kondingarnas plus-sida också.

MVH: Mikael
pavan

Inlägg av pavan »

Det blir bara konstigare och konstigare för mig.

På vissa komponenter piper den sidan som det står plus på kretskortet bredvid komponenten, och på vissa komponenter piper andra sidan. Blir inte mycket klokare av det. Är det någon speciell komponent jag ska testa på? Kan ni se någon lämplig komponent på någon av fotona?

Hur som helst så piper mitten pinnen på kontakten när jag testar mot chassi, dessutom så visar Ohm mätningen 0 vid mätning mot mitten pinnen, men ett högre värde när jag mäter mot yttre kontakt polen. Kan detta anses vara klarlagt vilket som är plus och minus? Vill inte bränna apparaten, om den nu inte redan är det.

Tror ni denna apparat har polvändnings skydd? Om man bränner apparaten pga, felvända poler, vad är det som brukar gå sönder? Är det mycket som brukar behöva bytas? Kan man se några ledtrådar till om detta har hänt?

Men det där med att mäta plus mot en komponent vart bara ännu mer förvirrande då det piper olika på olika komponenter.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det är större risk att du pajar den med fel spänning än med fel polaritet, tror jag.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Varför är bilderna avrundade i hörnen?
Likt en gammal TV-skärm.
pavan

Inlägg av pavan »

Jag ser att DC kontakten har 3 lödningar på baksidan, 2 av dessa är till en och samma pol och 1 är till den andra polen. Brukar det inte vara minus som har 2 lödningar? Går det att veta på detta sätt? Bara en tanke?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Har den 3 stift så kan det väl vara så att det är en brytande funktion?
Skriv svar