Batteri med för mycket volt- Normalt?
Batteri med för mycket volt- Normalt?
Har en kanske enkel fråga men tänkte att det är bättre att fråga än att använda batteriet och kanske förstöra apparaten.
Jag har köpt ett 7.2 Volts batteri, 3800 Mah. Batteriet låg när den var full laddad på 8.12 Volt, och nu när det bara har legat ca, 3 dar så ligger det på 7.76 Volt och verkar ha stannat där.
Det är ett Amerikanskt batteri med celler från Japan så jag är inte hundra på kvalitén.
Min fråga är om detta är normalt att batteriet ligger på 7.76 - 8.12 Volt trots att det är ett 7.2 Volts batteri.
Samt kan apparaten skadas av att den får 7.76 Volt när den är gjord för 7.2 Volt?
Batteriet är för övrigt helt nytt vad jag vet, det ska det i alla fall vara. Köpte det på ebay.
Tacksam för svar så jag vet om detta är fullt normalt eller om jag kanske inte ska använda batteriet?
Mvh.
Jag har köpt ett 7.2 Volts batteri, 3800 Mah. Batteriet låg när den var full laddad på 8.12 Volt, och nu när det bara har legat ca, 3 dar så ligger det på 7.76 Volt och verkar ha stannat där.
Det är ett Amerikanskt batteri med celler från Japan så jag är inte hundra på kvalitén.
Min fråga är om detta är normalt att batteriet ligger på 7.76 - 8.12 Volt trots att det är ett 7.2 Volts batteri.
Samt kan apparaten skadas av att den får 7.76 Volt när den är gjord för 7.2 Volt?
Batteriet är för övrigt helt nytt vad jag vet, det ska det i alla fall vara. Köpte det på ebay.
Tacksam för svar så jag vet om detta är fullt normalt eller om jag kanske inte ska använda batteriet?
Mvh.
Re: Batteri med för mycket volt- Normalt?
Har du mätt spänningen över batteripolerna när du har kopplat in en last till batteriet?
-
danielr112
Låter normalt. T ex ett blybatteri för bil håller i regel mellan 12.8-13v istället för 12 i vilande tillstånd när det är i bra skick.
Nej bara mätt direkt på batteriet med multimeter.Zkronk skrev:Har du mätt spänningen över batteripolerna när du har kopplat in en last till batteriet?
- Electricguy
Okej det var ju skönt att höra. Hur är det med apparaten då, den borde väl ha lite spelrum så att den klarar av lite starkare volt tal än dom 7,2 V den är gjord för? Bara för nyfikenhetens skull, hur mycket mer volt tror ni att en 7.2 volts apparat kan hantera?
mvh.
mvh.
Vad är det för apparat? Radiostyrt? Har hört att ca +/-10% i variation på spänningen skall en apparat vara konstruerad för att tåla. Om det stämmer låter jag vara osagt. Alla batterier som är friska har en aningens högre spänning när dom är fulladdade. Hade ditt batteri bara visat 7,2V när det var fulladdat så hade det varit slut. Du skulle inte ha något att ta av innan batteriet faller under 7,2 V.
Oj då, bara 10 procent, då är det gränsfall eftersom tio procent på 7.2 V är 0.72 V. Detta är en medicinsk apparat, vet inte om det är stor skillnad mellan olika 7.2 V apparater vad dom tål. Men eftersom alla säger att det är normalt att batteriet ligger på runt 7.8 V så borde rimligtvis apparaten klara av detta, annars vore det ju inte normalt?
Men då vet jag att ett batteri ska ligga på mer än sitt skrivna volttal.
Men då vet jag att ett batteri ska ligga på mer än sitt skrivna volttal.
-
danielr112
de flesta apparater klarar bra mycke mer än 10% om man går uppåt. kan vara så mycke som 30% eller mer på vissa. Och har du köpt apparaten med just de batterier lär det vara lugnt. Är en annan sak om den är köpt med adapter... Då kan de vara som så att 10% strikt gäller eller tillochmed ännu mindre.
Nä den är köpt helt utan vare sig batteri eller strömadapter. Jag har köpt den begagnad och sen köpt ett nytt batteri till den men inte provat batteriet än, den ska dock gå att driva med både batteri och strömadapter, och batteriet ska laddas i apparaten om man har både batteri och strömadapter i apparaten samtidigt.
Apparater som är avsedd att drivas av tex. Lion-batterier är byggda för att klara av den variationen batteriet har från när det är helt fulladdat tills den är helt urladdad och eftersom du säger att spänningen är 7.2 volt så säger det mig att det handlar om 2-celler LiIon/LiPol-batteri och en sådan har spänning kring 8.2 Volt fulladdad och spänningen är nere på 7 volt och kanske något under denna när batteriet anses helt tomt.
Är det LiIon/LiPol-kemi så är spänningen kring 3.5 volt/cell urladdat till 4.1 eller 4.2 Volt/cell fulladdat ganska oberoende vilka som tillverkar detta.
En regel som man kan försöka komma ihåg är att en LiIon-cell skall aldrig köras ned under 3.5 Volt/cell vilospänning när den är olastad, är batteriet märkt 3.6V/7.2/10.8/14.4 Volt så skall dessa aldrig laddas högre än 4.1Volt (1 cell), 8.2 Volt (2 celler i serie), 12.3 Volt (3 celler i serie), 16.4 Volt (4 celler) och med uppnådd spänningen i max 3 timmar och/eller laddströmmen gått under 0.05C vilket som kommer först.
står det 3.7, 7.4, 11.1, 14.8 Volt på batteripacken så skall varje cell laddas till 4.2 Volt polspänning - dvs batteripacket laddas till max 4.2 Volt (1 cell), 8.4 Volt (2 celler), 12.6 Volt (3 celler), 16.8 Volt (4 celler)
i flesta fallen har modern elektronik något som omvandlar batterispänningen till en spänning som passar elektroniken - många processorer kör tex. nere kring 1 Volt idag.
---
<smula petimeter>
Notera att 'spänning' avser storheten medans 'Volt' är en enhet som kvantifierar hur hög spänningen är.
dvs. man frågar vad är spänningen på batterier och svaret kan vara 14.4 Volt, att säga/skriva hur mycket Volt ett batteri har, blir liksom lite fel...
Är det LiIon/LiPol-kemi så är spänningen kring 3.5 volt/cell urladdat till 4.1 eller 4.2 Volt/cell fulladdat ganska oberoende vilka som tillverkar detta.
En regel som man kan försöka komma ihåg är att en LiIon-cell skall aldrig köras ned under 3.5 Volt/cell vilospänning när den är olastad, är batteriet märkt 3.6V/7.2/10.8/14.4 Volt så skall dessa aldrig laddas högre än 4.1Volt (1 cell), 8.2 Volt (2 celler i serie), 12.3 Volt (3 celler i serie), 16.4 Volt (4 celler) och med uppnådd spänningen i max 3 timmar och/eller laddströmmen gått under 0.05C vilket som kommer först.
står det 3.7, 7.4, 11.1, 14.8 Volt på batteripacken så skall varje cell laddas till 4.2 Volt polspänning - dvs batteripacket laddas till max 4.2 Volt (1 cell), 8.4 Volt (2 celler), 12.6 Volt (3 celler), 16.8 Volt (4 celler)
i flesta fallen har modern elektronik något som omvandlar batterispänningen till en spänning som passar elektroniken - många processorer kör tex. nere kring 1 Volt idag.
---
<smula petimeter>
Notera att 'spänning' avser storheten medans 'Volt' är en enhet som kvantifierar hur hög spänningen är.
dvs. man frågar vad är spänningen på batterier och svaret kan vara 14.4 Volt, att säga/skriva hur mycket Volt ett batteri har, blir liksom lite fel...
Okej det var intressant info, tack för det. Det var ju bra att du påpekade att man inte säger Volt, det är väl så att jag säger Volt eftersom det är det som står på batteriet. Men men, man lär sig något nytt varje dag.
Hur som helst så är batteriet ett NiMh batteri på 7.2 Volt och 3800 Mah (batteriet heter Energy+ DR30AA), ett gammalt batteri som slutade tillverkas i original 1998 men nu tillverkas av andra tillverkare, bl.a Energy.
Gör det någon skillnad att det är ett NiMh batteri eller gäller det du sagt även på dessa batterier?
mvh.
Hur som helst så är batteriet ett NiMh batteri på 7.2 Volt och 3800 Mah (batteriet heter Energy+ DR30AA), ett gammalt batteri som slutade tillverkas i original 1998 men nu tillverkas av andra tillverkare, bl.a Energy.
Gör det någon skillnad att det är ett NiMh batteri eller gäller det du sagt även på dessa batterier?
mvh.
Det är skillnad på Li-ion och NiMh. Det är helt olika laddningsprocesser,Lion m.m. kräver mer av laddaren t.ex. Har kan du läsa lite om just NiMh batterier och mycket runt om just denna batterikemi.
http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-fu ... h-laddning
http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-fu ... h-laddning
NiMh-celler håller en spänning av 1,2 Volt. Sex sådana celler i serie blir 7,2 Volt.