DSLR-kamera kontrollerad av Raspberry Pi

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
dragonfish

DSLR-kamera kontrollerad av Raspberry Pi

Inlägg av dragonfish »

Jag är fotograf och tekniskt intresserad. Letar alltid efter nya sätt att fota på och har hittat denna sida, skapad av en Irländsk fotograf.
http://www.davidhunt.ie/?p=2641

Min tanke är att ha RPi:n i sin vanliga låda bredvid med ändå ha möjlighet att fota trådlöst och få bilderna på PC eller surfplatta.
Då jag är helt oinsatt i programmering undrar jag helt sonika om någon är intresserad av att lösa mitt problem med program, script och liknande.
Hårdvara i form av kamera, RPi och övrigt kommer att finnas för utlåning till den eller de som vill hjälpa mig och ersättning kommer att utgå till deltagande.

PM för mer prat om det hela.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: DSLR-kamera kontrollerad av Raspberry Pi

Inlägg av AndLi »

Gphoto2 borde väll gå att få att snurra på en PI?
Kör det på jobb för att fjärrstyra en Canon 1200D, men funkar fin fint på min egna 300D med..
Och en wlan sticka på det, sen är du ju i mål.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Såg ett par projekt där objektiv för systemkamera styrdes direkt via en mikrokontroller samt adaptrar som användes för att koppla gängor mellan olika tillverkares propietära system.
dragonfish

Inlägg av dragonfish »

AndLi skrev:Gphoto2 borde väll gå att få att snurra på en PI?
Kör det på jobb för att fjärrstyra en Canon 1200D, men funkar fin fint på min egna 300D med..
Och en wlan sticka på det, sen är du ju i mål.
Japp, jag har ju läst allt om det och gphoto2 är en central del i det hela. I länken så används en Pi och hela förloppet att bygga in den beskrivs.
Inbyggnaden är vi inte intresserade av utan att ha Pi:en i en normal kapsling bredvid.

Saken är den att vare sig jag eller min kompanjon inte förstår ett enda av det som står i alla wiki vi försökt läsa. Sudo, lib och allt vad det är.
Därför söker vi någon eller några som har den kompetensen och kan hjälpa oss och vi har redan innan vi ställde frågan här bestämt att vi ger
ersättning till den eller de som kan hjälpa oss.

Vi söker ett färdigt system att koppla kameran i ena änden och en PC i andra och få bilderna direkt i datorn. Att kunna trigga från PC är mindre
viktigt då vi till allra största delen kommer att använda oss av fotoceller, ljudtriggare eller avståndstriggning in på kamerans "originalfjärrtriggkontakt".
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Du vill alltså bara göra en trådlös nerladdning av bilder?
Varför inte satsa på något av de kombinerade flashminne och wifi kort som finns?

En snabb google gav http://www.eye.fi finns säkert ännu fler.
dragonfish

Inlägg av dragonfish »

Eye-fi är inte ett alternativ. De finns endast som SD och vi har CF i våra kameror. Vi har testat och det går INTE med en adapter.
Dessutom är räckvidden långt från önskvärt.

Vi söker en fungerande lösning där det bara är att koppla in en helt annan kameramodell en annan dag om det skulle behövas.
Johanb

Inlägg av Johanb »

Jag har gjort ett "proof of concept" med en MK802 (mindre och har inbyggd wifi) som var ansluten till min D7000 och som laddade ner varje bild när den togs och skickade den via epost över mobiltelefonen. Tyvärr blockeras D7000 under tiden som bilden laddas över till datorn vilket tar någon sekund. Jag tappade intresset när jag inte hittade något användningsområde och det hela slutade som ett grovhugget hack.
GPhoto2 låter bekant, det kan ha varit det jag använde.
Skriv svar