Hur betraktar du en arduino som?
-
Re: Hur betraktar du en arduino som?
Inte för att det överhuvudtaget spelar någon roll men jo, du köpte en klon.
I alla fall om du följde Electricguys råd att handla från dealextreme.com vilket det verkar som att du gjorde. (http://elektronikforumet.com/forum/view ... 05#p874092)
Om du nu tyckte att den var så enkel att programmera, varför provar du då inte att använda den till dina styrsystem? Då lär du få reda på huruvida den räcker till eller inte.
Och jag upprepar återigen: INGEN kommer att kunna föreslå en plattform som räcker till för dig om du inte förklarar EXAKT vad det är du ska ha den till.
I alla fall om du följde Electricguys råd att handla från dealextreme.com vilket det verkar som att du gjorde. (http://elektronikforumet.com/forum/view ... 05#p874092)
Om du nu tyckte att den var så enkel att programmera, varför provar du då inte att använda den till dina styrsystem? Då lär du få reda på huruvida den räcker till eller inte.
Och jag upprepar återigen: INGEN kommer att kunna föreslå en plattform som räcker till för dig om du inte förklarar EXAKT vad det är du ska ha den till.
Glenn skrev:Fast information om kursen måste det ju finnas ? kurskatalog ?Al_Bundy skrev:eSånt där hittar du inte på umu's hemsida. Du måste ha kursnyckel.Glenn skrev: Nu blir jag ju lite nyfiken, och jag testade att söka på umu's site, och googla med site:umu.se men det enda man hittar är till nån flumkurs på "humlab", vilket är "konstnärligt universitet" hrrm..
Sen kan man ju fundera på exakt vad man lär ut på den aktuella kursen om man inte har "tid med" att lära ut utvecklingsmiljön.
handlar dom om samma sak borde dom väl lära ut ungefär samma sak ? ..Men jag var mest nyfiken på exakt vad det var för kurs som använde arduino, efterssom det enl min erfarenhet är ovanligt på högskolenivå, att den där flummiga konstkursen använde det är jag dock inte så förvånad överMen är det inte så med alla kurser? Vissa kurser lär ut x och vissa lär ut y, men ändå handlar om samma sak ändå.
Joo men Umeå är lite speciellt. Jag går där och umu.se säger bara en liten del om vad som det egentligen kommer handla om. Jag läste maskinritning men istället fick jag hålla på med Solidworks. Stog inget om just "hålla på med solidworks".
Klon och koln. Köpte en Casioräknare och den kom från KinaTobiasEinarsson skrev:Inte för att det överhuvudtaget spelar någon roll men jo, du köpte en klon.

Men jag har sagt vad jag ska använda den till. Styra mekanismer. Vet du vad mekanismer är?
Hur jäkla svårt är det att ange namnet på den aktuella kursen?
Och om någon vet vad en "mekanism" är?
Och om någon vet vad en "mekanism" är?

-
"Styra mekanismer" räcker inte som specifikation.
Kan du nu svara på min fråga?: Varför inte prova om din Arduino räcker till själv?
I och med att du inte klarar av att tala om EXAKT vad du ska styra, så kan vi inte heller tala om för dig vad som räcker till eller inte.
Kan du nu svara på min fråga?: Varför inte prova om din Arduino räcker till själv?
I och med att du inte klarar av att tala om EXAKT vad du ska styra, så kan vi inte heller tala om för dig vad som räcker till eller inte.
Den här tråden ballar ur. Den har en gemensam nämnare med andra konstiga trådar.
Kan vi inte bara ALLA säga som så här:
"För små styrningar av mekanismer går det bra med Arduino men för stora styrningar krävs ARM"
Låt oss gemensamt spara några cyberbitar
Kan vi inte bara ALLA säga som så här:
"För små styrningar av mekanismer går det bra med Arduino men för stora styrningar krävs ARM"
Låt oss gemensamt spara några cyberbitar

Solidworks är väl ett ganska vanligt verktyg när det gäller att rita maskinritningar?Al_Bundy skrev:Jag läste maskinritning men istället fick jag hålla på med Solidworks.
Vad ser du för konstigt i detta används?
Suck! Nu kan jag inte hålla mig längre...
Beroende på vad du ska styra så kan kanske en Arduino klara detta.
Ju mer avancerad (det kan vara tex cpu-kraft hastighet eller antalet pinnar) styrning som behövs desto mer avancererat kanske själva styrssystemet behöver vara.
För att få fullt ut av en Arduino så behöver du lära dig c/c++ så att du kan skapa dina egna lib.
För att dessa ska vara optimala för plattformen behöver du dessutom lära dig den cpu som du tänker använda samt även förstå de begränsningar som finns.
Går du raka vägen på tex avr-gcc så måste du definitivt lära dig c/c++ OCH du måste lära dig den cpu som är i plattformen.
Det är ingen genväg hursom, om man inte bara ska köra "Blink a led". då behöver man inte ens tänka i Arduino-fallet.
Vad menar du med mekanism egentligen?? En mekanisk rörelse? Eller kanske en termisk??
Ordet mekanism är VÄLDIGT generellt och kan innebära i princip vad som helst. Detta gör det svårt att tipsa om vilken plattform som kan passa för dig. Du måste definiera vilka storheter du har in och ut samt vad du vill åstakomma, annars är det totalt omöjligt att hjälpa dig. Om du ska styra vad som helst, så är svaret på vad du bör ha för cpu eller plattform, -ja, kanske det!
DU har en arduino-klon, pilla med den hämta de exempel som finns på arduino-forumet och försök förstå hur det funkar. Pilla och exprimentera vilt själv, till slut kanske du kan bedöma om Arduinon klara att styra dina mekanismer.
Beroende på vad du ska styra så kan kanske en Arduino klara detta.
Ju mer avancerad (det kan vara tex cpu-kraft hastighet eller antalet pinnar) styrning som behövs desto mer avancererat kanske själva styrssystemet behöver vara.
För att få fullt ut av en Arduino så behöver du lära dig c/c++ så att du kan skapa dina egna lib.
För att dessa ska vara optimala för plattformen behöver du dessutom lära dig den cpu som du tänker använda samt även förstå de begränsningar som finns.
Går du raka vägen på tex avr-gcc så måste du definitivt lära dig c/c++ OCH du måste lära dig den cpu som är i plattformen.
Det är ingen genväg hursom, om man inte bara ska köra "Blink a led". då behöver man inte ens tänka i Arduino-fallet.
Vad menar du med mekanism egentligen?? En mekanisk rörelse? Eller kanske en termisk??
Ordet mekanism är VÄLDIGT generellt och kan innebära i princip vad som helst. Detta gör det svårt att tipsa om vilken plattform som kan passa för dig. Du måste definiera vilka storheter du har in och ut samt vad du vill åstakomma, annars är det totalt omöjligt att hjälpa dig. Om du ska styra vad som helst, så är svaret på vad du bör ha för cpu eller plattform, -ja, kanske det!
DU har en arduino-klon, pilla med den hämta de exempel som finns på arduino-forumet och försök förstå hur det funkar. Pilla och exprimentera vilt själv, till slut kanske du kan bedöma om Arduinon klara att styra dina mekanismer.
Mekaniksmer kan vara t.ex hjul, kugghjul, svänghjul, armar osv..kört talas som koppelpunkt? Genevemekanism?
Det är mekanismer.
Jag har bestämt mig för Arduino för jag orkar inte uppfinna hjulet på nytt. Jag vill bara koppla in och styra.
Det är mekanismer.
Jag har bestämt mig för Arduino för jag orkar inte uppfinna hjulet på nytt. Jag vill bara koppla in och styra.
"För att överföra en rörelse från ett ställe till ett annat, används olika slag av mekanismer.
Mekanismer kan också användas för att ändra ett slag av rörelse till ett annat slag eller för
att öka eller minska en kraft eller en hastighet."
Sedan behövs nog en motor eller solenoid för att ge kraft till mekanismen.
Antagligen vill du styra motorn/solenoiden med din Ardunio....
Om du inte orkar uppfinna hjulet tror jag att du ska lägga ner projektet nu.
Mekanismer kan också användas för att ändra ett slag av rörelse till ett annat slag eller för
att öka eller minska en kraft eller en hastighet."
Sedan behövs nog en motor eller solenoid för att ge kraft till mekanismen.
Antagligen vill du styra motorn/solenoiden med din Ardunio....
Om du inte orkar uppfinna hjulet tror jag att du ska lägga ner projektet nu.

- Krille Krokodil
Det lärs inte ut längre på de tekniska högskolorna eftersom att det inte längre används allmänt, modulärt uppbyggda system av pneumatik, hydraulik & servodrifter styrda från PLC är vad som gäller idag. Kammar, genevamekanismer och annat gammalt mekaniskt godis hittar du i dessa böckerna: http://new.industrialpress.com/ingeniou ... l-set.htmlAl_Bundy skrev:Mekaniksmer kan vara t.ex hjul, kugghjul, svänghjul, armar osv..kört talas som koppelpunkt? Genevemekanism?
Det är mekanismer.
Själv jobbar jag på en Sveriges största industrier och vi har ett par applikationer där vi har nyttjat arduinos. Nu är det inga applikationer som vi har massproducerade utan special lösningar som vart svåra att lösa med plc eller blivit för dyra med en plc pga lågkonjunktur. Hittills har vi inte haft några störningar eller drift avbrott pga dom applikationerna.
Men om jag tycker att dom är lämplig? Efter som att vi själva har tagit fram dom så funkar det. Men hade en leverantör kommit med en låda där det sitter en arduino i så hade vi nog vart skeptiska men så länge funktionen är den vi köpt så skulle vi nog köpt fler.
Många utrustningar som är "professionellt" utvecklade fungerar mindre till fredställande än våra egna arduino applikationer och genererar stopptid för flera miljoner varje år.
Så ur ett kund perspektiv så köper jag en funktion så om det sitter en arduino, en hallonpaj eller något snyggt proffsigt egentillverkat och utvecklat spelar inte oss nån roll så länge funktionen är enligt spec och driftsäker till ett vettigt pris.
Men om jag tycker att dom är lämplig? Efter som att vi själva har tagit fram dom så funkar det. Men hade en leverantör kommit med en låda där det sitter en arduino i så hade vi nog vart skeptiska men så länge funktionen är den vi köpt så skulle vi nog köpt fler.
Många utrustningar som är "professionellt" utvecklade fungerar mindre till fredställande än våra egna arduino applikationer och genererar stopptid för flera miljoner varje år.
Så ur ett kund perspektiv så köper jag en funktion så om det sitter en arduino, en hallonpaj eller något snyggt proffsigt egentillverkat och utvecklat spelar inte oss nån roll så länge funktionen är enligt spec och driftsäker till ett vettigt pris.