Drivsteg AD9850 signalgen?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Drivsteg AD9850 signalgen?

Inlägg av hanzibal »

Jag har en sån där billig eBay-breakout med en AD9850 signal generator:

http://m.ebay.com/itm/170910337597?nav=SEARCH&sbk=1

Jag får ut fin 5V fyrkant och sinus är välformad men spänner bara 0 - 1V vilket kanske skall vara så.

Jag skulle behöva ett drivsteg så att jag kan ta ut lite mer ström och högre amplitud, kanske tom variabel.

AD9850 kan köra uppåt 20Mhz med acceptabel distortion (för mina behov).

Finns det någon färdig drivare för sånt här eller hur gör man egentligen?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Drivsteg AD9850 signalgen?

Inlägg av psynoise »

Enklaste sättet att få till det bra är troligtvis med operationsförstärkare. Dock kan den höga frekvensen med förstärkning ställa till det då långt ifrån alla operationsförstärkares klarar av den gain-bandwidth product (GBW) som kanske efterfrågas.

Bild
http://en.wikipedia.org/wiki/Gain%E2%80 ... th_product

Men definiera de egenskapar du önskar för att enklare se vad som är möjligt. Några punkter:

* Bandbredd
* Maximal utspänning beroende av last
* Brus
* Distorsion
* Styrning (variabel, i steg, digital, potentiometer,,,)
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Ett exempel kanske underlättar:

• Maximal utspänning: ±5 V vid 10 kΩ.

=> Maximal förstärkning: > 5/1.

Bandbredd: 20 MHz - 20 Hz

=> Gain-bandwidth product: > 5*20 MHz = 100 MHz

Gain-bandwidth product kan beräknas från unity-gain bandwidth alternativt produkten mellan likspänningsförstärkningen och gränsfrekvensen. Men vissa tillverka specificerar gain-bandwidth product direkt. T.ex hittar vi följande kandidater till operationsförstärkare hos Texas Instruments

http://www.ti.com/lsds/ti/amplifiers-li ... ax,p967typ
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Jag har inte kunskap för att formulera designkrav i siffor utan tänkter mer i termer av att signalen skall se "ren och välformad" ut i skopet :lol: även om man lastar lite. Man kan dra 30mA direkt från AD9850 men tänkte att man kanske kunde behöva lite mer ibland.

Tänkte använda den på huvudsakligen två sätt:

1. Fyrkant som programmerbar klocka tilll lite allt möjligt (här blir det Mhz)
2. Sinus för att testa filter, här blir det nog uppåt kanske 500kHz

THS4225 verkar ju bra, klarar 15Vpp och tycks kunna ge 1.7W. Finns EVM för den också, kostar 50 USD men skall man ha 1x för eget bruk så spelar det ju mindre roll. Det sitter BNC-kontakterSMA-kontakter på också:

http://www.ti.com/lit/ug/slou160/slou160.pdf

Osäker men verkar som att man själv styr gain med feedback-motståndet?

Tror du ett sådant EVM vore en bra lösning för mig?
Senast redigerad av hanzibal 15 september 2013, 02:38:02, redigerad totalt 1 gång.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Nån form av slutsteg för radiobruk (kortvåg) borde väl kunna vara en vettig lösning? Det bör väl dock vara något med återkoppling för att få stabil förstärkning?

Jag tänker på ett spänningsaggregat vi har på jobbet, det består i princip en signalgenerator (det går att istället stoppa in en extern signal via en BNC-kontakt) och ett enormt slutsteg. Jag minns inte exakt vad den har för prestanda, men på 300 V har jag för mig den orkar ge 4-5 A i alla fall och klarar nog upp till 1 kHz.

(Det är en gammal Spitzenberger-grej från 80-talet eller nåt sånt.)
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Återkopplat ska det vara för annars blir det svårt att hålla nere distorsionen för lite större amplituder som närmar sig matningspänningen. Men olika moduler eller färdig förstärkare för den delen är det inget fel på. För varje MHz finns det fler problem som dyka upp och att slippa det kan ju vara skönt :).

Samtidigt kan man använda flera olika förstärkare för olika frekvensband. T.ex en med lågt brus för audiofrekvenser en för högre radiofrekvenser. Har även sett ingångssteg på oscilloskop som haft två parallellkopplade förstärkare för att kunna hantera bandbredden.
ElectricNooB

Inlägg av ElectricNooB »

Det enklaste är ju såklart ett par st. opamps. Kan dock kosta ett par slantar men men....

Btw, kan du ändra amplituden i chippet eller? Edit: Derp, läste din ts igen...
Senast redigerad av ElectricNooB 13 september 2013, 13:14:45, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Mitt lilla exempel angående Gain-bandwidth product visar att en eller två operationsförstärkare borde fixa det hela inom rimliga gränser.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

psynoise skrev:Har även sett ingångssteg på oscilloskop som haft två parallellkopplade förstärkare för att kunna hantera bandbredden.
Gissar att det är därför mitt Rigol klickar i reläerna när man går in i nytt område både för X och Y.

Tittade närmare i EVM-manualen och visst kan man styra gain och i så fall hoppas jag kunna sätta ett digitalt motstånd där.

1. Visst innebär väl variabel gain att jag med t.ex. 15V single supply i princip kan variera min sinus-Vpp mellan 0 - 15V?

2. AD9850 lägger ju ut 1Vpp sinus med DC offset på ca 0,5V. Hur gör jag för att få offset = 0V - det lär väl knappast räcka med en enda seriekopplad kondensator för hela bandet?
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Fråga 2 tror jag mig ha besvarat själv, jag satt en lite keramisk konding efter utgången. Säkert inte optimalt men verkar funka hyggligt. Jag har inte särskilt höga krav, åtminstone inte ännu i mitt projekt:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=67934

Fråga 1 kvarstår - någon som vet hur det funkar?

Jag har kollat lite mer på operationsförstärkarna från Texas och deras THS4226 är dubbel och i övrigt ungefär samma som THS4225. Båda har dessutom Power-down vilket ju inte är fel. Blir kanske ett THS4226EVM-kort:
http://www.ti.com/tool/ths4226evm

Vad tror du om det psynoise?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

hanzibal skrev:1. Visst innebär väl variabel gain att jag med t.ex. 15V single supply i princip kan variera min sinus-Vpp mellan 0 - 15V?
Nästan, förutsatt att operationsförstärkaren har rail-to-rail på utspänningssvinget kan du komma så nära som 0,5 V till 0,1 V. Operationsförstärkare specificerade utan rail-to-rail kan ligga så långt bort som 2 V till 3 V. Sedan är utspänningssvinget beroende av last ofta angivet vid 10 kΩ och 1 kΩ.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Aha! THS4226 är rail-rail och kommer ner till 0,1V vid 5V single supply och spänner -4,7V - 4,8V med differentiell matning +/-5V (båda vid 2k last).

Ha, nu kan jag läsa op-datablad också :-)

Får nog bli en sån, nog bäst att jag beställer EVM-kortet så slipper jag nog de värsta designmissarna.

Tack för all hjälp!
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Har beställt ett THS4226 EVM-kort och får sen också lite hjälp av rikkitikkitavi med alternativ design så det löser sig.
Skriv svar