Panasonic TV funkar ej (smällde till och är nu död) *Löst*

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Alex_Holo

Panasonic TV funkar ej (smällde till och är nu död) *Löst*

Inlägg av Alex_Holo »

Hej!
Har en Panasonic tv av modell th-42pv60eh som nu har sagt upp sig. Ingen aning om hur gammal den kan vara, men kan väl iaf säga 5-7år utan att ta i för mycket.
Det var tydligen en liten "explosion" (eller mindre smäll) i den, för att sedan gå till helt svart och nu ger den inte minsta tillstymmelse till liv ifrån sig.
På baksidan ligger det små vita prickar med ett extremt fint pulver.

Har inte hunnit öppna och kollat ännu, men tänkte göra det i dagarna så fort tiden tillåter.
Är det något speciellt ska ska börja kolla efter? Med tanke på "smällen" och pulvret så tänker jag direkt på att det är någon konding som har stuckit. Vad mer brukar det vara för problem med äldre elektronik än kondensatorerna? Hantera en lödkolv och byta samtliga kondingar är ju inget större problem, men kan man förvänta sig andra fel inom snar framtid så att den ändå måste skrotas?
"På den tiden" kostade den iaf en slant, så några timmar är det ju helt klart värt att lägga ner om man kan få den att hålla i några år till :)

/Alex
Senast redigerad av Alex_Holo 25 oktober 2013, 21:58:23, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Re: Panasonic TV funkar ej (smällde till och är nu död)

Inlägg av Walle »

Ja, det låter som en elektrolytkondensator som har gett upp, det förklarar ju både smällen (när själva höljet sprack) och pulvret (torkad elektrolyt). Det är ju givetvis svårt att sia om något mer har tagit stryk eller inte, men jag skulle helt klart gjort ett försök att få igång den. Jag lagade min 42"-TV genom att byta fyra kondingar, och den funkar nu två år senare fortfarande perfekt! :)
Alex_Holo

Inlägg av Alex_Holo »

Som vanligt kliar det i fingrarna att börja felsöka så drog ner den till mekbänken och började skruva ur en miljard skruv (tror nog Panasonic har mängddrabbat på skruv :doh: )
2st (en på nolla och en på fas) 8A tröga säkringar var brända, ersatte dom med nya (dock var 10A det närmaste jag hade) och dom håller.
Hade väl hoppats på något i stil med att den aktiva komponenten skulle indikera var felet är, men icke. Alla kondingar ser bra ut och ser inget annat som är bränt heller. Gissar nog att pulvret bakom TVn var damm som kommit ut nyligen, var även väldigt fint damm över alla kretskort.
Den regerar nu iaf på fjärrkontrollen, dock står LEDen bara och blinkar, samt att skärmen är svart.

Utgående kablar i övre vänstra hörnet (grå+brun och vit+blå) på strömförsörjningskortet har jag ingen spänning på alls.
Vad borde jag kolla på härnäst?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Alltså har det smällt, så finns det garanterat en krater eller spricka i någon komponent.
Det är bara att leta vidare...
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Det finns även säkringar som ser ut som komponenter. Kolla komponentnamnen på kretskortet. Jag har för mig att det brukar vara f och en siffra. Sedan är ett bra tipps att mäta på diodbryggorna nära nätansluningen.
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Hur många gånger blinkar led'en?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Den 8-pinninga IC'n som sitter längst ned på kortet, en pil vänster med texten DIP ser väldigt misstänkt ut.
Nu är det iofs svårt att avgöra, men jag tycker det ser ut som en skada vid den nedre vänstra pinnen.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Håller med!
Det ser ut som ett hål där. :D
Kilroys

Inlägg av Kilroys »

Kontrollera säkringsmotståndet
R410, märkt 10 ohm 5W, vit ca 2 cm hög, ovanför säkringarna.
Om du har avbrott i den, har du förmodligen
kortslutning i Mosfeten Q406.
Q406 sitter till vänster om transformatorn (den stora).
Alex_Holo

Inlägg av Alex_Holo »

Har synat strömförsörjningsdelen lite närmare visuellt men kan inte hitta något. Den IC som TomasL tyckte såg bränd ut kan jag hålla med om, dock var det markeringen för pinne 1 och sen har dom dragit någon vit färg över.
Har inte räknat antalet blink som LED:en gör, bara konstaterat att den blinkar oavbrutet under dom 30sek jag kollade på den och försökte med fjärrkontrollen. Får kolla vidare på detta.

Men nu har jag flera bra tips att jobba vidare med :) .
Ska dyka ner och felsöka på riktigt på torsdag och börja kolla alla förslag och mäta lite mer på enskilda komponenter.
Får tacka så mycket för hjälpen såhär långt! :D
Alex_Holo

Inlägg av Alex_Holo »

Då har jag kollat lite mer och fått följande värden.
Diodbryggan D404 närmast inkommande spänning är okej. 0,6V spänningsfall från ena ingången till den ena utgången och lika på den andra. 1,12V spänningsfall mellan - och + på utgången, samt 229V likström efter den.

LED:en blinkar 10 gånger såg jag nu när jag inte störde den med fjärrkontrollen, gör sen paus några sekunder och sen 10 nya blink, osv... Enligt vissa forum så tyder det på problem med strömförsörjningskortet. Kanske skulle ta och ringa Panasonic imorgon och höra vad ett nytt kort kan tänkas kosta, om dom öht säljer till privatpersoner, misstänker ju dock att priset är i högsta laget.

Säkringsmotståndet R410 är bränt, ingen kontakt alls genom den. Säkringsmotståndet bredvid, R413 är helt.
Mätte även Q406, kom dock på nu i efterhand att jag ohm mätte den, borde ju förstås ha kört på diodmätning :doh:
Fick iaf 41,7Ω mellan pinne 1-2. 4,6Ω mellan 1-3 och 0,21Ω mellan 2-3. Är detta något som skvallrar om statusen på den eller är det bara att mäta om? Är f.ö märkt "RJK5026 GFI", får dock inga träffar när man söker med GFI på slutet.

Kollade även av alla ytmonterade komponenter på undersidan, men såg inget bränt där heller.
Senast redigerad av Alex_Holo 12 september 2013, 20:03:01, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Följ Kilroys råd. Han vet vad han snackar om.
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Q406 kan du ersätta med denna: fqpf9n50c
http://www.ebay.com/itm/2pieces-FQPF9N5 ... 27bdccf3c4
Alex_Holo

Inlägg av Alex_Holo »

Ja, helt klar verkar han det! Tror även han har ett schema då Q406 inte ens syns på bilderna :D
Tänkte mer om det är ett följdfel att Q406 har gått, och man bör söka vidare, eller är det bara att prova ersätta den och hoppas på det bästa?

Edit: Är det någon kritisk skillnad på FQPF9N50C och den som har ett extra F på slutet? Enda jag kunde se var att kapseln är annorlunda (isolerad?).
Såg att den fanns hos Electrokit, även om den var 3ggr så dyr så tar jag hellre den och har den hemma tills på måndag :D samt behöver ändå lite andra saker därifrån till andra projekt :roll:
Tekko

Inlägg av Tekko »

STOP!!!! Köp ALDRIG halvledare på ebay!!! Spec inte från kina!! Det är 99% risk att du får något förfalskat som kommer att explodera den sekund du slår på strömmen.
Skriv svar