Hiss för datorskärm
Hiss för datorskärm
Tanken var att göra ett litet projekt av en ny datorskärm (och dator) som jag fick. Då jag skulle vilja placera skärmen under en iläggs skiva i matbordet. Jag tänkte då göra en ny iläggsskiva för detta då. Skiva ligger precis över bordets enda ben, benet är ca 70cm x 30cm sett uppifrån och ihåligt. Då vill jag kunna hiisa ner skärmen när den inte används och upp den när man så vill. Jag skulle vilja lösa detta med en gammal elfönsterhissare ifrån en bil och styra detta med en NEXA PE3 brytare om det går eftersom alla lampor och rullgardiner styrs med Telldus och Nexa grejor. Någon som har några tanker kring detta som skulle kunna hjälpa är det mer än välkommet.
Re: Hiss för datorskärm
Kan nog börja att rekommendera att tänka på hur vatten/mjölk/sprit/blomvatten/öl/vin rinner ner om du spiller en större mängd.
Edit: du behöver nog ha två microbrytare som ändlägesbrytare.
Nexa PE3 skulle du kunna slita isär och mata från 12v istället. (vet ej om de kör på någon annan spänning).
Alternativt så kör man ett relä från 230v
Beroende på vad motorn drar så hade ett växlande relä på nexa utgången + använda microbrytarna direkt.
Edit2: ex på relä kjell 36101 och microbrytare 36030. Du behöver nog kapsla in 230v reläet också för få det säkert. Sedan behöver du ett nätagg på 12v för fönsterhissen.
Edit: du behöver nog ha två microbrytare som ändlägesbrytare.
Nexa PE3 skulle du kunna slita isär och mata från 12v istället. (vet ej om de kör på någon annan spänning).
Alternativt så kör man ett relä från 230v
Beroende på vad motorn drar så hade ett växlande relä på nexa utgången + använda microbrytarna direkt.
Edit2: ex på relä kjell 36101 och microbrytare 36030. Du behöver nog kapsla in 230v reläet också för få det säkert. Sedan behöver du ett nätagg på 12v för fönsterhissen.
Ja, lite vin får man väl räkna med. Men jag tror mer att det är projektet i sig som blir kul, sedan om detta kommer att användas eller inte får bli en senare fråga. Någon form av lucka måste det ju ändå bli i skivan. Hade tänkt mig något liknande dessa bilder:
Tack för de snabba tankarna.
Sedan är det ju en bra tanke med ändlägesbrytare. Ska titta på en fönsterhissare som en kompis har liggandes och se hur dom fungerar. Jag tror att själv kommer nog den största utmaningen i att koppla ihop Nexa brytaren med hissen.Tack för de snabba tankarna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Om du vill göra det lätt för dig, behåll skivan fastsatt på ovansidan skärmen. Då kan t.ex. värmeljus, blommor mm följa med och mekaniken blir enklare.