Hur kallt kan man förvara komponenter utan att de tar stryk?
Hur kallt kan man förvara komponenter utan att de tar stryk?
Hej!
Har just rotat fram alla mina gamla elektroniksaker efter flytt till villa.
Jag har inget rum över att förvara mina komponenter mm i och klurar nu om jag ska
ställa upp allt i källaren. Det var 13 grader där förra vintern.
Tar komponenter stryk av det eller kan det fungera?
Någon som vet?
Har just rotat fram alla mina gamla elektroniksaker efter flytt till villa.
Jag har inget rum över att förvara mina komponenter mm i och klurar nu om jag ska
ställa upp allt i källaren. Det var 13 grader där förra vintern.
Tar komponenter stryk av det eller kan det fungera?
Någon som vet?
-
danielr112
Re: Hur kallt kan man förvara komponenter utan att de tar st
Beror ju på vad det är för komponenter men nej 13 grader lär inte vara några problem.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
13 grader borde inte vara något problem så länge det inte är fuktigt.
Generellt skulle jag tro att största hotet mot gamla komponenter är korrosion på anslutningarna. Men sitter man och lödder förhand är det också ett mindre problem om flussmedel finns till hands.
Skulle det vara någon kritisk komponent kan du alltid kontrollera vilken förvaringstemperatur som finns angivet i databladet. Gissningsvis handlar det om minusgrader för integrerade kretsar.
Skulle det vara någon kritisk komponent kan du alltid kontrollera vilken förvaringstemperatur som finns angivet i databladet. Gissningsvis handlar det om minusgrader för integrerade kretsar.
Spontant känns det som att 13 grader ju mer eller mindre kan vara normal rumstemperatur i vissa delar av världen under den kallare årstiden, så det känns väldigt långsökt att det skulle kunna innebära problem.
Däremot kanske temperaturväxlingar kan vara riskabelt, eftersom de kan öka risken för kondens.
Däremot kanske temperaturväxlingar kan vara riskabelt, eftersom de kan öka risken för kondens.
*Minus* 13 i *källaren* ?
Det tror jag inte, det är nog +13 det gäller...
Det tror jag inte, det är nog +13 det gäller...
Ett exempel med Intel 82579 Ethernet PHY:
intel.com/../82579-gbe-phy-datasheet-vol-2-1.pdf
På sidan 60 specifieras:
Storage Temperature Range: -40 .. +125 °C
8-Bit 40 MSPS/60 MSPS/80 MSPS A/D Converter:
AD9057.pdf
Storage Temperature . . . . . . . . . . . . . . . . . . –65 °C to +150 °C
Dock har jag minne av att många komponenter har svårt för temperaturer under -20 °C så iaf jag skulle undvika lägre temperaturer. Men det som man definitivt bör se upp med är t.ex en påse med komponenter som blivit varm under dagen och sedan kyls ner snabbt av kvällsluft varpå det bildas kondens på insidan av påsen.
intel.com/../82579-gbe-phy-datasheet-vol-2-1.pdf
På sidan 60 specifieras:
Storage Temperature Range: -40 .. +125 °C
8-Bit 40 MSPS/60 MSPS/80 MSPS A/D Converter:
AD9057.pdf
Storage Temperature . . . . . . . . . . . . . . . . . . –65 °C to +150 °C
Dock har jag minne av att många komponenter har svårt för temperaturer under -20 °C så iaf jag skulle undvika lägre temperaturer. Men det som man definitivt bör se upp med är t.ex en påse med komponenter som blivit varm under dagen och sedan kyls ner snabbt av kvällsluft varpå det bildas kondens på insidan av påsen.
Förbiser vi problemet med statisk laddning kan det vara smart att packa om sina komponenter vid låg temperatur i slutna påsar då luften innehåller mindre fukt.
va skönt fast ändå inte.
Vi har tvättmaskin, dusch, toalett och hänger tvätt i samma rum numera.
Men det får väl vara värt en chansning. Borde inte vara så farligt och det är ju mest motstånd,kondingar,dioder och lite transistorer och OP-ampar.
Med tanke på hur ofta jag använder dom så kan man ju alltid köpa nya om något mot förmodan skulle gå på tok.
Känns lite som -13 grader när man går på toa på vintern. Det är inte precis så att man tar upp en tidning och sätter sig och läser i lugn och ro.
Tack ska ni ha!
Vi har tvättmaskin, dusch, toalett och hänger tvätt i samma rum numera.
Men det får väl vara värt en chansning. Borde inte vara så farligt och det är ju mest motstånd,kondingar,dioder och lite transistorer och OP-ampar.
Med tanke på hur ofta jag använder dom så kan man ju alltid köpa nya om något mot förmodan skulle gå på tok.
Känns lite som -13 grader när man går på toa på vintern. Det är inte precis så att man tar upp en tidning och sätter sig och läser i lugn och ro.
Tack ska ni ha!
-
danielr112
Lägg dem i en påse med sådan torky innuti om du ska förvara det i samma rum som du tvättar i.....
-
limpan4all
Skall du långtidsförvara dom så ta med dom till en "bra" livsmedelsbutik och be att få dom vakuumpackade tillsammans med en torkmedelspatron, sedan så behöver du inte bry dig...
Finns något som heter tennpest som drabbar tenn vid temperaturer under 13.2 grader.
http://en.wikipedia.org/wiki/Tin_pest
http://en.wikipedia.org/wiki/Tin_pest