Hörselkåpor med Bluetooth och Aux in, the cheap way

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Hörselkåpor med Bluetooth och Aux in, the cheap way

Inlägg av PHermansson »

Tycker det är trist att bara kunna lyssna på brusigt vanligt radioljud när jag klipper gräset, och vill kunna lyssna på något annat. Bara att beställa ett par Peltor hörselkåpor med Bluetooth? Nja, inget som ekonomin tillåter. Bättre att ta fram lödkolven och uppfinnarandan.
På Clas Ohlson inhandlades ett par hörselkåpor med inbyggd radio på extrapris, 99:-. Tanken är att det i dessa sitter ett par högtalare som motsvarar de som sitter i valfritt headset, och att de alltså borde gå att driva med till exempel en mobiltelefon. Lurarna plockades isär, och det var lätt att hitta de kablar som går till respektive element. Som test löddes sedan en kabel från skrotlådan med en 3,5mm:s anslutning i ena änden till kablarna för ett av elementen, och kabeln kopplades sedan till ett Bluetooth-headset. Och voila, det var så enkelt som det verkade. Lödde sedan ihop allt och skyddade med krympslang. Så nu har jag ett par hörselkåpor med aux-in för 99:- :)
Jaja, en bild. Och ett tips, köp inte en Sony Xperia Tipo om ni vill ha en telefon med bra kamera....
2013-09-10 12.57.15.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
G-man
EF Sponsor

Re: Hörselkåpor med Bluetooth och Aux in, the cheap way

Inlägg av G-man »

Inte för att vara en partypooper men jag hade samma tanke som du och XXL har dessa http://www.xxl.se/Root/Jakt/Jaktutrustn ... 21_1_Style just nu för 200kr, aktiv dämpning med AUX ingång, sjukt billigt. Fri frakt har de från sidan med. Jag köpte just dessa mest för att jag skjuter hagel och är för snål för att köpa ett par aktiva peltor just nu men :)
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Men... :mrgreen:
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

G-man skrev:Inte för att vara en partypooper men jag hade samma tanke som du och XXL har dessa http://www.xxl.se/Root/Jakt/Jaktutrustn ... 21_1_Style just nu för 200kr, aktiv dämpning med AUX ingång, sjukt billigt. Fri frakt har de från sidan med. Jag köpte just dessa mest för att jag skjuter hagel och är för snål för att köpa ett par aktiva peltor just nu men :)
Bra tips! Det tackar vi för, blir bra på bygget när man kör klingan... :mrgreen:
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

en annan har ju moddat sina peltorkåpor med en mp3. men sen ligger det ju en peltorfabrik bara någon mil från mig.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Testade XXL:s Mackenzie-Aktive-Hörselvern för 200 SEK. Den dämpar men blockerar knappast omgivningsljud trots att den verkade avstängd.

Hur bra fungerar det att modifiera vanliga hörselskydd till att ha högtalare?
larky
Kontakt:

Inlägg av larky »

Och jag la dessa i varukorgen igår, men tvekade för att jag skulle kolla storlek på ett par byxor som kanske skulle kunna beställas samtidigt. Idag kostar lurarna 499.
:doh:
Skriv svar