Strypa moped med motstånd, hjälp

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Emanuel123

Strypa moped med motstånd, hjälp

Inlägg av Emanuel123 »

Hej, jag äger en Yamaha aerox som gjorde 80 km/h när jag köpte den och eftersom jag inte vill ha böter eller riskera att inte kunna ta körkort när jag är 18 så satte jag in en plugg i variatorn (automat växellådan) som gör så att den kör på 1:ans växel hela tiden och varvar hur mycket som helst. men en kompis köpte för ett tag sedan en "black box" (elektronisk fartbegränsare) som vi skruvade upp och kollade hur den fungerar och den bestod av några motstånd i olika styrkor men ingen var tillräckligt bra. det som händer är att motståndet försenar gnistan på tändstiftet men jag är inte så insatt i motstånd så jag undrar vad för motstånd det ska vara om motståndet ska klara 50-500v :shock: utan att bränns sönder?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Strypa moped med motstånd, hjälp

Inlägg av Klas-Kenny »

Det är inte jättebra att ligga och köra vid varvtalsstopp, dessutom gillar inte polisen det heller.

Det bästa du kan göra är förmodligen att montera en plugg i insuget eller i avgasröret som stryper mopeden. Då kommer den inte kunna varva så mycket, samtidigt som den går mer som en "normal" moped samt det sliter mindre på motorn.
När man ligger och bara stryper mopeden genom att begränsa gnistan sliter det rätt bra på motorn.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Dessutom, ÄVEN dom du får ner hastigheten så är mopeden fortfarande olaglig om den är modifierad på andra sätt än det tillverkaren gjorde vid leverans, nu är väl risken att åka dit mindre men det är bätre att återställa den i leveransskick så den är laglig på riktigt.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Dock så är det väl bättre att den går i laglig hastighet än för fort.. Även om den är laglig eller inte.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Tja, lagtekniskt sett är det ingen skillnad alls,. men som jag skrev, risken att åka fast är mindre ifall en polis bara provkör och inte kontrollerar vidare.

..I dagsläget har väl dock inte polisen tid med sånt..
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Nej de blå-vita skulle väl inte göra annat än att testa mopeder annars. Det finns ju knappt en moped som är laglig i dagsläget.
Men så har det väl varit under alla år egentligen. Ja, jag körde rätt rejält trimmat med.. :vissla: Min såg dock original ut, och lät original om man inte gasade onormalt. Sen att insug och förgasare var 18mm för stort är ju en annan femma.. :vissla:

Anyhow! Slut på off topic! :D
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Klart han ska bygga en tändning med maxvarv, då har han hela effekten på låga varv kvar. 8)
svanted

Inlägg av svanted »

man ska ha väldigt otur om man blir stoppad på stan/byn om man kör lagligt för just den mopedtypen...
även om 30 moppen går 60 behöver man inte köra 60....
men effekten är bra att ha i uppförsbackar...
men som ngn sa, ska man vara formellt laglig måste man strypa/dreva som det står i typintyget, som man ju ska ha med...

det är när de ligger bränner i 60 på en cykelväg bland cyklister och gående de nyper dem direkt....
och har man en just 30 moppe är det en djungel vad gäller trimmat eller inte och vilka strypningar som gäller att de inte gör sig besväret
och man inte utsätter ngn för fara.

men man kan ju ha otur och fastna i ngn razzia, trots att man kört lagligt....
men även razzior föranleds av friskt gasande snorungar....
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Det är ju ungefär lika lagligt som dessa hemmabyggda elcyklar med groteskt överdimensionerade motorer på.. Dom är det inte direkt någon som gnäller om, även om dom är otroligt mycket farligare än en lätt trimmad moped.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Jag hjälpte brorsan att bygga en sådan för ett antal år sedan. Väldigt simpel pryl som egentligen bara är ett lågpassfilter på signalkablen från tändlägesgivaren till CDI-boxen. Jag ersatte motståndet med en potentiometer för att göra den ställbar och kopplade kondensatorn via en strömbrytare mot jord för att enkelt kunna inaktivera strypningen.
Typ såhär:
bb.png
Värden för R och C går att räkna ut om du vet ungefär vid villket varvtal du vill börja minska effekten.

Kan tillägga att brorsan var väldigt nöjd med den, strömbrytaren räddade honom vid minst ett "provkörningstillfälle".
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
wombat

Inlägg av wombat »

Smart och enkelt! :tumupp:

Fast helst skulle man väl vilja kunna varva fullt ända tills man nått 30km/h?
Sedan sänks varvstoppet vartefter variatorn växlar upp.
Dock klart mer komplicerat. :roll:
(motornörden i mig kunde inte låta bli.)

Mvh
W

Edit:
Motordata för 45kmk/h modellen:
Power: 2.68 HP (2.0 kW)) @ 6500 RPM
Torque: 3.70 Nm (0.4 kgf-m or 2.7 ft.lbs) @ 4500 RPM

Utväxling primär 4.000
Sekundär 3.071
Bakhjul 140/60-13, diameter ca 500mm , omkrets ca 1530 mm

Clutch in 3950-4450 rpm
Clutch stall 6900-7700 rpm

Summa summarum:
Vid 'högsta växel' på variomaten och 45km/h i verklig fart varvar motorn 6020 rpm!

(45km/h=>075km/min=>bakhjul 490 rpm=>utväxling 4*3.071=>ca 6020 rpm.)

:mrgreen:
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Du kan la regga dig på sporthoj - har för mig att det diskuterats där.

Det är ett sporthojsforum och dom är officellt allergiska mot moppar men om du tar frågan i offtopic/offtopic teknikfrågor så slipper du bli tjärad och uppeldad - kanske :mrgreen:
svanted

Inlägg av svanted »

japp, mha en mikroprocessor som läser av pulserna till hastighetsmätaren, om den nu är digital
och sen en digital potte i kopplingen ovan...
är det vajjermätare får man sätta en pulsgivare på ett hjul.....

ännu bättre att fixa till "gasa by wire" så att den stryper gasen ist, då tar den mindre soppa åckså....
Användarvisningsbild
mcrj

Inlägg av mcrj »

Strypningar till yamaha du kan ju försöka få tillbaka dom du kan

Aerox
*Variator ring
*Blindrör
*Plugg i avgasrör (30-moppar)
*Plugg i skarven till ljuddämparen (Stage2 rör) måste kapas/svetsas för att få bort.
*Munstycke på modeller med 12mm gurtner förgasare och 62munstycke original, Byt till 72 och KÄNN skillnaden!

Neo's:
Blindrör
Plugg i avgasröret
Variatorring

Slider:
Variatorring
Blindtarm
Skriv svar