Är JBL tlx-8 högtalare bra?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Guldancistrus

Är JBL tlx-8 högtalare bra?

Inlägg av Guldancistrus »

Hej!
Jag har möjlighet att köpa ett par JBL TLX-8 högtalare för ett ganska bra pris men jag undrar om nån vet om de låter bra och är värda att köpa?
Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Retroperra
Kontakt:

Re: Är JBL tlx-8 högtalare bra?

Inlägg av Retroperra »

Vad är ett "bra pris" för dig?
TLX serien har riktigt bra diskanter och JBL har också på 80-talet bra basar. Men beroende på pengarna finns det ju en uppsjö av bra högtalare att välja på.
Användarvisningsbild
Guldancistrus

Jag får dem för 500 spänn vilket jag egentligen inte vet om det är ett bra pris. Jag har läst att det är en titan diskant så den är säkert bra. Vet du några andra högtalare i ungefär den storleken och prisklassen jag skulle kunna kolla på?
Senast redigerad av Guldancistrus 6 september 2013, 22:03:21, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Tänk på att en högtalares livslängd är tämligen begränsad. Jag hade aktat mig för att ge några större summor för ett par högtalare som är uppåt 20 år gamla. Sedan känns begagnat marknaden för HIFI väldigt mättad där dyrare prylar kan fås till bra priser.
Användarvisningsbild
Guldancistrus

Det där med livslängden beror ju helt på hur mycket de har använts och i vilken miljö. Till exempel mina Yamaha NS-1000 från sjuttiotalet funkar fortfarande utmärkt. Och så tycker jag att gamla högtalare ofta är mycket snyggare än nya och låter ofta bättre. Men över 700 skulle jag nog inte ge för ett par gamla högtalare om de inte var något väldigt speciellt.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Vad som är tyckts låta bra är helt personligt, dock misstänker jag att olika sorters frekvenssvar går i mode. Strävan att ge helt transparent återgivning har nog HIFI-utrustning inte konstruerats för på flera decennier. Typiskt är något förstärkt lågbas och något dämpad diskant för att ge uppfattning om varmt ljud.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Andra åsikter:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &p=1551001
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... C_ID=56740

Det finns en del märken som bygger på gamla meriter. Altec Lansing t ex var ett märke med samma pondus och kvalitet som JBL men idag är det ett billigt kinamärke som inte har något annat med fornstora dagar att göra än med namnet. Jag anar att BOSE har gått samma väg och hur det är med JBL vet jag inte.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Usch ja, finns massor av föredetta märken av professionell utrustning som börjat dyka upp som billiga konsumentprodukter. Förklaringen måste vara att marknaden för semiprofessionell utrustning ökat markant sedan 90-talet och att flera gamla företag blivit uppköpta på ett eller annat sätt. På andra sidan kan jag tycka att visa fabrikat har oförtjänt dåligt rykte. Sammanfattat blir nog att märken säger mindre om produktkvalitén nuförtiden utan varje enskild produkt måste granskas oförfattat.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Guldancistrus:
Jag tycker personligen att lägre mellanregistret och basen inte är så jättekul
i JBL's hifi-högtalare av den här storleken och årgången.
Det känns som att de valt aningen fel baselement eller låda.
Yamaha's NS-högtalare är i mitt tycke mycket roligare. De har lite mer definierat ljud,
även om JBL brukar ha lite mer "tryck" i ljudet, dvs svarar bra på lite högre ljudnivåer.

Kort sagt: De du fungerar på att köpa är bra på att låta högt. De du har är bra på att låta snyggt.
Men alla tycker ju olika, så kolla om det är möjligt att låna hem dem över ett par dagar. :)
(Att lyssna hos någon annan eller under några minuter ger nästan aldrig rätt intryck.)

Soundbrigade:
"Altec Lansing t ex var ett märke med samma pondus och kvalitet"

Det hade jag ingen aning om. Trodde att märket inte hade så många år på nacken
och att de alltid varit i den här nivån. Så det var intressant att få veta. :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nej fan, de gjorde samma muskliga muskelgrejjer som JBL, kanske en liten liten aning billigare.
Firman - alltså den som gör de finfina högtalarna finns "kvar" men under annat namn och på annan ort strax utanför Oklahoma City: http://www.greatplainsaudio.com/.
gkar

Inlägg av gkar »

Och nu har AKG blivit Harman, hur länge tar det tills AKG sjunkit i kvalitet?..
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vi är lite OT, men just de senare inläggen indikerar att du inte ska läsa skylten med JBL-loggan för högtidigt. Inget säger att det är billiga skithögtalare men de kan vara budgetgrejer med sämre prestanda.
Till syvende och sist är dina öron som ska avgöra, och din plånbok.
Användarvisningsbild
Guldancistrus

Tack för alla svar!
Jag tycker att det är tråkigt att så många bra tillverkare har blivit dåliga!
Enligt den här tråden är de riktiga skithögtalare: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... sc&start=0

Jag har frågat han som säljer dem om jag kan få provlyssna dem men han har inte svarat än. Återkommer om jag har provlyssnat/köpt.
Skriv svar