Snabbsäkring vs porslinssäkring

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bjomat

Snabbsäkring vs porslinssäkring

Inlägg av bjomat »

Hejsan!
Löser snabbsäkringar lättare än porslinssäkring??

Jag har ca 200w kopplat på ett uttag som leder via kopplingsdosa sen direkt till proppskåpet och inget annat är kopplat på samma säkring. Snabbsäkringen är klassad C10A (vanlig trög). Så fort jag sätter igång strömmen så löser snabbsäkringen. Provar jag att koppla till ett annat uttag så är det inga problem (porslinssäkring 10A vanlig trög) trots att det ligger en hel del annan belastning där också.
Då borde det vara något fel på kopplingen kan man tycka men jag tillsammans med elektriker har tittat igenom det hela och allt är rätt. Provat att belasta med 1700w (dammsugare) och då var det inga problem...märkligt!

De 200 Watten som löser snabbsäkringen är fyra ac/dc adaptrar samt några akvariumpumpar (ac) och fungerar som sagt utmärkt i ett uttag med porslinssäkring.

Kan ac/dc adaptrar ha extremt hög startström och därför lösa snabbsäkringen och att porslinssäktingar klarar högre startström??

Jag har beställt nya snabbsäkringar C13A vilket jag förstått ska fungera om man har 1,5mm2 kablar fram till uttaget.

Någon som har en idé på vad som kan vara galet??
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Snabbsäkring vs porslinssäkring

Inlägg av Icecap »

Med "snabbsäkring" antar jag att du menar "dvärgbrytare"? A.k.a. automatsäkring.

Nu vet jag inte vilken belastning 200w är, jag gissar dock på att du menar 200W och det kan fint utlösa en dvärgbrytare med karaktär C.

Vill du ha en trögt utlöst dvärgbrytare ska den vara av typen D, att gå upp i strömklass är ganska säkert olagligt eller olämpligt.

Och C10A är INTE trög!
D10A är ganska trög - men brukar kosta mer och ska ibland beställas.

Det som är problemet är strömrusningen vid påslag i de 4 nätdelar som sitter till, de är ganska säkert primärswitchad utan PFC vilket ger just dessa problem.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Dvärgbrytare har oftast två mekanismer, en elektromagnetisk och en termisk. Den elektromagnetiska löser ganska snabbt vid relativt höga strömmar
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

För 200W ska inte säkringen lösa men det kanske är en ringkärnetransformator och de har en tendens att dra mycket ström vid tillslag.

En vanlig diazed tål betydligt mer stötström än en automat
Karakterestik D på automater är inte riktigt helt tillåtna, blir för tröga. Används inom industrin.

För att sätta en C13 så måste man kontrollera hur kabeln går, om den får tillräcklig kylning.
13 A måste vara något vi fått från England.

Protte
Tommy_Naseem

Inlägg av Tommy_Naseem »

Jag är väldigt förvånad över att ingen nämner den största fördelen med Diazed säkringen.
Förbrukad säkring ersätts med en ny.

En dvärgbrytare som har löst många gånger brukar ha en tendens att börja lösa vid allt lägre strömmar efter ett tag.

Och ja en C10 löser snabbare än en Diazed säkring.

Och i ditt fall så är jag lite frågande till vad det är för Ac adaptrar du har? kommer de från kina möjligtvis?
bjomat

Inlägg av bjomat »

Vilket lysande forum :) Snabba och bra svar!!

Jag trodde C klassade dvärgbrytare skulle motsvara "trögheten" hos en normaltrög porslinssäkring.
De ac/dc adaptrarna jag använder i mitt system är till kvalitetsprodukter men om adaptratrarna är tillverkade i china törs jag inte svara på. Är det något som inte står rätt till med dessa?

Jag kan ju såklart använda mig av ett uttag med porslinssäkring men jag är en sån som vill veta varför det inte fungerar.
Tommy_Naseem

Inlägg av Tommy_Naseem »

Elsäkerhetsverket har ju gått ut med att det kommer in mycket skit från kina som är riktigt farliga och inte godkända i sverige.
Sedan är inte alla utländska produkter fas kompenserade
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Lägg upp en bild på dessa adaptrar.

protte
bjomat

Inlägg av bjomat »

prototypen skrev:Lägg upp en bild på dessa adaptrar.

protte
Fixar det inom kort.
Skriv svar