Enkel sinusvåg til LED-drivare
Enkel sinusvåg til LED-drivare
Jag ska få en högeffekts-LED att pulsera från 0-100% ljusstyrka och har en LED-drivare med analog ingång för dimning.
Jag driver det hela från 12 V och vill på enklaste sätt få en krets som i lagom takt (från släckt till tänd på någon sekund ungefär) ger insignalen till drivaren. Sinusvåg vore kanske det snyggaste men även trekantsvåg kan få duga.
Jag har snöat in på 555:a med någon form av LP-filter efteråt men det är kanske onödigt komplicerat. Hjälp mig att tänka enkelt!
Ingången är högohmig och drar mindre än 1 mA.
Jag driver det hela från 12 V och vill på enklaste sätt få en krets som i lagom takt (från släckt till tänd på någon sekund ungefär) ger insignalen till drivaren. Sinusvåg vore kanske det snyggaste men även trekantsvåg kan få duga.
Jag har snöat in på 555:a med någon form av LP-filter efteråt men det är kanske onödigt komplicerat. Hjälp mig att tänka enkelt!
Ingången är högohmig och drar mindre än 1 mA.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Re: Enkel sinusvåg til LED-drivare
Triangelvåg är nog snyggast i det här fallet.
Kika längst ner här:
http://bertrik.sikken.nl/bat/osc.htm
Eller högst upp till vänster i mitt schema här:
http://www.varion.se/elektronik/temp/pwm-schema_2.gif
(Tyvärr har värdena försvunnit där.)
Båda är triangelvåg-oscillatorer som jag använder då och då.
Kika längst ner här:
http://bertrik.sikken.nl/bat/osc.htm
Eller högst upp till vänster i mitt schema här:
http://www.varion.se/elektronik/temp/pwm-schema_2.gif
(Tyvärr har värdena försvunnit där.)
Båda är triangelvåg-oscillatorer som jag använder då och då.
Tack för tipsen!
OP-förstärkare var ett tag sen jag höll på med. Är det kritiskt att det är just de modeller de har i schemat? Jag tror att jag kanske har några gamla 741:or hemma.
OP-förstärkare var ett tag sen jag höll på med. Är det kritiskt att det är just de modeller de har i schemat? Jag tror att jag kanske har några gamla 741:or hemma.
Hejs
Tror du skall ta en titt vad din driver klarar,
Är det en diskret eller färdig lösning?
Oftast så dimmar man med on/off signalen alt med den analoga men då med PWM för att kunna gå till 0% detta görs med låg frekvens typ 100Hz.
Men har du en färdig lösning så kanske detta redan är fixat.
Tror du skall ta en titt vad din driver klarar,
Är det en diskret eller färdig lösning?
Oftast så dimmar man med on/off signalen alt med den analoga men då med PWM för att kunna gå till 0% detta görs med låg frekvens typ 100Hz.
Men har du en färdig lösning så kanske detta redan är fixat.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Tjomme:
Nä då, det går utmärkt med 741'or.
När det gäller schemat i första länken:
"To use this circuit with a single supply voltage, the grounded inputs on the opamps should be connected to half the supply voltage (by means of a resistive divider)."
Dvs:
Ta två likadana motstånd. Ena änden av motståndslingan till matningspänning.
Andra änden till GND. Punkten mellan motstånden ska då alltså ersätta de ställen där det är jordsymboler.
Dvs minus-ingången på ena OP'n och plus-ingången på andra OP'n.
(GND för själva matningspänningen av OP'arna ska alltså fortfarande vara just GND.)
Nä då, det går utmärkt med 741'or.
När det gäller schemat i första länken:
"To use this circuit with a single supply voltage, the grounded inputs on the opamps should be connected to half the supply voltage (by means of a resistive divider)."
Dvs:
Ta två likadana motstånd. Ena änden av motståndslingan till matningspänning.
Andra änden till GND. Punkten mellan motstånden ska då alltså ersätta de ställen där det är jordsymboler.
Dvs minus-ingången på ena OP'n och plus-ingången på andra OP'n.
(GND för själva matningspänningen av OP'arna ska alltså fortfarande vara just GND.)
Drivaren är denna:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... =10-345-71
Jag tolkar det som att den kan drivas med en enkel sinus- eller fyrkantsvåg för att få lysdioden att pulsera. Alternativet är givetvis PWM men jag tänkte att det kräver en mer komplex krets - eller!?
En följdfråga:
Om jag väljer TL072 som föreslås i det övre schemat eftersom den innehåller dubbla förstärkare och kör den med en enkel 12V-matning (där jag skapar en jordpunkt vid 6 volt mha spänningsdelning) - kommer utgången då att gå hela vägen mellan 0 och 12V?
En till:
Jag försökte få till en simulering i LT Spice för att få en uppfattning om frekvensområdet med de valda komponenterna. Det är dock något som strular. Har du en uppfattning om vilka frekvenser man kan köra vågen mellan? Jag ska ju ha Hz snarare än kHz.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... =10-345-71
Jag tolkar det som att den kan drivas med en enkel sinus- eller fyrkantsvåg för att få lysdioden att pulsera. Alternativet är givetvis PWM men jag tänkte att det kräver en mer komplex krets - eller!?
En följdfråga:
Om jag väljer TL072 som föreslås i det övre schemat eftersom den innehåller dubbla förstärkare och kör den med en enkel 12V-matning (där jag skapar en jordpunkt vid 6 volt mha spänningsdelning) - kommer utgången då att gå hela vägen mellan 0 och 12V?
En till:
Jag försökte få till en simulering i LT Spice för att få en uppfattning om frekvensområdet med de valda komponenterna. Det är dock något som strular. Har du en uppfattning om vilka frekvenser man kan köra vågen mellan? Jag ska ju ha Hz snarare än kHz.
Det ser ju ut som att denna går att dimma analogt så sätt en konding mellan analog dim och vin på typ 100uf "om jag titta rätt i databladet".
Om det är Vref version så skall konding sitta mellan vref och a-dim.
Välj storlek på C för att ändra tid.
Detta är nog det lättaste sättet att få rampning av ljuset vid tillslag.
Edit: Kanske inte fattade vad du vill göra?, Vill du att LEDen skall tändas "mjukt" eller skall den blinka "mjukt"?
Om det är Vref version så skall konding sitta mellan vref och a-dim.
Välj storlek på C för att ändra tid.
Detta är nog det lättaste sättet att få rampning av ljuset vid tillslag.
Edit: Kanske inte fattade vad du vill göra?, Vill du att LEDen skall tändas "mjukt" eller skall den blinka "mjukt"?
- prototypen
Jag har en liten koppling som med 12V matning som ger nästan en triangelvåg 0-6 volt.
Med 3240 som inte är rail to rail på utgången så orkar det inte riktigt upp till 6 volt men med en annan OP så ska det funka.
10 µF är troligen för liten, skulle tro det blir bättre med 100. Det står 20k, men det är skräp som följde med i klipp och klistra
Protte
Med 3240 som inte är rail to rail på utgången så orkar det inte riktigt upp till 6 volt men med en annan OP så ska det funka.
10 µF är troligen för liten, skulle tro det blir bättre med 100. Det står 20k, men det är skräp som följde med i klipp och klistra
Protte
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Rampar man en lysdiod linjärt så uppfattar inte ögat intensiteten som linjärt.
Olika för olika färg. Egentligen borde man väl titta på sånt och analysera för
att få till en optimalt "smooth" känsla?
Olika för olika färg. Egentligen borde man väl titta på sånt och analysera för
att få till en optimalt "smooth" känsla?
- prototypen
En likriktad sinusvåg och inverterad.
blir UUUUUUU typ
Derivatan på strömmen ökar när strömmen ökar och kanske man får en linjärare upplevelse.
Men en µC och en DA omvandlare fixar väl till det hela. Går ju läsa ur en tabell (i µC)
Protte
blir UUUUUUU typ
Derivatan på strömmen ökar när strömmen ökar och kanske man får en linjärare upplevelse.
Men en µC och en DA omvandlare fixar väl till det hela. Går ju läsa ur en tabell (i µC)
Protte
Jag var kanske lite otydlig. Jag vill att LEDen ska pulsera från i princip helt släckt till full styrka hela tiden. Ungefärlig periodtid 3-5 s.
Jag har insett att drivarens analoga ingång går mellan 1-100% då spänningen går mellan 0-4,5 V. Alltså behöver jag en triangel- eller sinusvåg som rör sig mellan dessa värden då den matas med 12V.
Jag har insett att drivarens analoga ingång går mellan 1-100% då spänningen går mellan 0-4,5 V. Alltså behöver jag en triangel- eller sinusvåg som rör sig mellan dessa värden då den matas med 12V.
- prototypen
Prova min koppling och spänningsmata med 9-10 volt.
Min koppling pulserar mellan 0 och halva drivspänningen.
Protte
Min koppling pulserar mellan 0 och halva drivspänningen.
Protte