Ringkärnetrafo till förstärkare

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
yngve

Ringkärnetrafo till förstärkare

Inlägg av yngve »

Hej,

Har en HiFi förstärkare här som äter glasrörssäkringar på primärsidan och en polare till mig tror att det med största säkerhet är trafon som pajat.
Har just nu lödit bort likriktarbryggan och skall testa med ny säkring för att se om säkringen går ändå.

Har inte kollat specen på trafon, men däremot fått tag i en servicemanual för just denna förstärkare jag har.
På schemat står det 37V på utgången från trafon och 2x37V då alltså.

Har hittat endast EN sådan och den kostar 1000:- på ELFA plus moms. Jäkligt mycket pengar tycker jag.
Kan man gå upp eller ner i styrka till 35 eller 40 volt t.ex. så finns det MYCKET mer att välja på.

Frågan är;
Går det tror ni?

:?:
yngve

Re: Ringkärnetrafo till förstärkare

Inlägg av yngve »

jaha....

Med likriktarbryggan bortkopplad går EJ säkringen.
Utgången från trafon ger ca 2x38 Volt som den skall.

Vad kan vara felet då...?

Tips?
Pucco

Inlägg av Pucco »

Likriktarbryggan kan ha en kortsluten diod. Går bra att kontrollera med multimeter.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Eftersom det inte är transformatorn så måste det vara något nedströms från den :)
Har du kontrollmätt likriktarbrygga och sluttransistorer?
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Primärsäkringen kan bryta av två orsaker. Det vanligaste är kortslutning i någon diod i likriktarbryggan. Då går säkringen snabbt.
Den andra varianten är att apparaten startar, men drar för stor ström och säkringen utlöser efter en stund. Orsaken kan då vara kortslutna varv i nättransformatorn. Detta är dock mycket ovanligt. Ett enkelt sätt att prova detta utan speciell utrustning är att koppla loss likr.-bryggan och köra trafon på tomgång (helt obelastad). Blir den onormalt varm finns det kortslutna varv i trafon. Detta är som sagt mycket ovanligt i hemelektronik.

I detta specifika fallet är likriktarbryggan starkt misstänkt. Den vanligaste orsaken är att en stab.-krets har blivit överbelastad p.g.a. kortslutning i något ljudslutsteg. En kedjereaktion som kan ge rätt mycket jobb om man är oerfaren (även annars). Jag roade mej med att gör en liten teckning så att man lättare förstår ordningen på de olika komponenterna.
Lycka till med felsökningen!
Från början till slut.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
yngve

Inlägg av yngve »

Har mätt likriktaren nu och alla fyra dioderna släpper igenom vid ca 0,5V, ingen kortis antar jag.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Mät både fram o back.
Om du kan garantera att alla dioderna är OK så får du gå bakåt i app. och mäta enligt mitt blockshema (stabkretsar osv.)
Finns det inga sekundärsäkringar?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

yngve skrev:Har mätt likriktaren nu och alla fyra dioderna släpper igenom vid ca 0,5V, ingen kortis antar jag.
Någon enstaka gång har jag haft dioder som mäter bra med multimetern, men när de utsätts för högre spänningar får de överslag.

Tomgångsströmmen till trafon utan belastning ger då vägledning om det kan vara trafon. Eller om du kopplar bort förbrukarna efter likriktaren och kör på ström till likriktarbryggan.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

1% att det är trafon,
9% att det är dioder/glättningslyter
90% att det är resten av förstärkaren som kortat.
my five cents...
Skriv svar