Alternativ till kylpasta?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Alternativ till kylpasta?

Inlägg av FormerMazda »

Om man som jag inte har nån kylpasta hemma, men en massa annat, vad skulle funka som ersättare?
Jag tänker att koppar/aluminiumpasta kunde funka?
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... ta-361800/
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... sta-36910/

Eller kanske såntdär extremsvart fett. Kisel? Bah, kommer inte på vad heter..
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Alternativ till kylpasta?

Inlägg av Meduza »

Vad ska du använda det till, är det en 7805a eller en quadcore cpu?
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Ja, just i detta fall är det tänkt till en knippe MOSFETar till en motorkontroller.
Men visst, kanske svaret är att till nån 7805a så duger det med kopparpasta, medan en core i7 kanske behöver nåt mer exotiskt med silver och grejer?

Jo, jag vet att det finns "riktig" kylpasta, men det finns också fogsand för plattsättning på påse.. :D
Nerre

Inlägg av Nerre »

Alltså, poängen med kylpasta är ju att den ska fylla ut små små report. Två blankpolerade och hela plana ytor mot varandra är väl alltid bättre än att smeka på kylpasta?

Kopparpasta och sånt har väl ganska grova korn så jag är lite tveksam till om det verkligen är vettig. Jag tror som sagt var mer på att polera ytorna (om det går) mot en plan yta (glasskiva med ett papper och autosol?).
Användarvisningsbild
diesel

Inlägg av diesel »

Jag har kört med kopparpasta de senaste 10 åren på alla proppar jag donat med då
det fabriksmonterande kletet efter en kortare tids användning har en tendens att torka ut.
Har då inte stött på några problem med crc's kopparpasta.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

FormerMazda skrev: ...men det finns också fogsand för plattsättning på påse.. :D
Och den är extremt mycket bättre och snabbare att foga med än vanlig sand från ett sandtag! :) Om detsamma gäller kylpasta och "andra pastor" låter jag vara osagt.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Nerre skrev:Alltså, poängen med kylpasta är ju att den ska fylla ut små små report. Två blankpolerade och hela plana ytor mot varandra är väl alltid bättre än att smeka på kylpasta?

Kopparpasta och sånt har väl ganska grova korn så jag är lite tveksam till om det verkligen är vettig. Jag tror som sagt var mer på att polera ytorna (om det går) mot en plan yta (glasskiva med ett papper och autosol?).
Du måste lappa ytorna ner till sub mikron för att det skall vara jämförbart med kylpasta och normalt jämnslipade ytor (alltså slipade för värmeöverföringsändamål)

Du har också en ojämnhet på mosfettens metallyta som du måste göra vid, expoxihöljet kommer klägga igen slipytorna.

men får du riktigt fina ytor räcker det med vilket klägg som helst för att överbrygga luftspalterna. vatten, matolja, bensin whatever. alla vätskor har > 10 ggr luftens värmeledningsförmåga men 100 ggr mindre än metallens. man har fillers i klägget för att det är i sig bättre än vätskorna på att leda värme, men man behöver något som ger kontakt mellan fillerkornen och metallytorna ändå.

kanske nanopartiklar hade fungerat riktigt bra istället för klägg med filler? tex grafit?
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

silikonlim funkar bra, även det man har i badrum. Men det limmar ju fast flänsen också. Ibland är det bra och ibland inte. Jag har limat många mosfetar och 7805 med silikonlim. Limmet finns tex på CO.

CPU:er är ju ofta ganska plan från början men kylflänsar kan vara väldigt buktiga. Tejpar man fast ett våtslippapper på en kraftig MDF-skiva så får man slipa ganska länge innan det tar över hela ytan. Sen måste man använda kylpasta i alla fall men det är närmare mellan ytorna.
Användarvisningsbild
mcrj

Inlägg av mcrj »

En granne körde med tandkräm hehe
Användarvisningsbild
zekkexavior

Inlägg av zekkexavior »

En viktig grej med kylpasta är att den inte är elektriskt ledande :)
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Njae, jag skulle nog inte lite på kylpasta som en isolator!
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

zekkexavior skrev:En viktig grej med kylpasta är att den inte är elektriskt ledande :)
Håller jag inte med om... De "exklusiva" kylpastorna har ju silver och grejer i sig -> Ledande.
Och som kankki säger, att på något sätt lita på kylpasta som isolator vore idioti, kommer alltid att ha en viss kontakt mellan delarna.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Och i många fall är ju flänsen också en pol, ju bättre ledningsförmåga desto bättre :) även om man naturligtvis ej heller litar på kylpastan som ledare.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Som vanligt i verkliga livet så finns det många variabler..
Men av kopparpasta och aluminiumpasta så borde aluminiumen vara bättre då den ser ut att vara finkornigare?

Man kanske oavsett metod ska ta och planslipa lite innan låter det som.
Skriv svar