Reglering av rökgasspjäll med hjälp av ARDUINO?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
BGA

Reglering av rökgasspjäll med hjälp av ARDUINO?

Inlägg av BGA »

Jag har behov av att reglera rökgasspjället på min gamla vedpanna.
Hittade ett inlägg av "SeniorLemuren" i tråden : http://elektronikforumet.com/forum/view ... 73#p966473 Han visar med bild hur själva regulatorn är uppbyggd.
Någon som kan tippsa om hur en komplett anläggning kan se ut med temperaturgivare mm?
Vill hellst driva spjället med en 12v elmotor t.ex fönsterhissmotorn till personbil. Jag är mekanist så vill ha så enkel elektronik som möjligt (till skillnad från många andra här på forumet) vilket om jag förstått det rätt är Arduino.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Reglering av rökgasspjäll med hjälp av ARDUINO?

Inlägg av Icecap »

Arduino är varken enklare eller svårare än annat, dock ger en mikroprocessor (µC) vissa fördelar som gör att man kan lägga in undantag från den vanliga regeln.

Så frågan är:
* Vilken parameter vill du reglera efter? (har betydelse för elektroniken mellan sensor och µC)
* Vilka värden på den parameter finns? (har betydelse för elektroniken)
* Vad får dig att tro att det blir enkelt med en torkarmotor?

EDIT: Problemet med torkarmotor är att den inte är lågvarvig nog på utgången, varje reglering blir brutal om man kör av/på reglering. Och bygger man den som servomotor måste man ha en feed-back funktion vilket inte blir enkelt heller.

Inertin i ankaret är stor och många torkarmotorer är inte byggda för att köra baklänges, då kan ankaret dras ur sin placering o fastna.

I SeniorLemurens fall är det en stegmotor som utför den mekaniska drivningen och det ger helt andra möjligheter. Och med en unipolär stegmotor samt en µC är motorstyrningen mycket enkel.
Senast redigerad av Icecap 31 augusti 2013, 13:38:24, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Att koppla sladdar är alltså den lätta biten.

Med arduino finns det färdiga moduler eller "väldigt bra hjälp" för att ansluta olika sensorer eller motorer.

Sen måste du skriva ett program som styr detta, något som är mycket lättare med arduino än med andra mikrodatorer men det kräver fortfarande en del kunskaper.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Varför skulle det vara mycket lättare på en arduino?
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Arduino är enklare att använda, är bättre (lättläst, vettigt) dokumenterad, har en gratis utvecklingsmiljö som funkar bra, samt en stor "community".

AVR och PIC är ju mer: "det ska vara svårt, det blir roligt med mycket felsökning".
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Hmmm... intressant. Arduino - som består av en ATmega-µC == AVR är enklare än en AVR?

Det enda som är enklare med en Arduino är att den är färdigkopplat! Programmeringsmässigt är det ingen skillnad, allt som finns till Arduino finns till PIC och AVR ändå, likaså med communitys.

Men fördelen med Arduino är:
* Högt pris per enhet.
* Begränsat minne då bootloadern tar sin lilla del.
* Ett icke-standard programmeringsspråk vilket försvårar portering.
SM0VDT

Inlägg av SM0VDT »

Det är väl klart som fan att arduino är enklare med en hel flotta av kort färdigbestyckade för diverse ändamål. Du behöver inte ens kunna löda. Det är som att bygga lego. Om det nu går att lösa uppgiften med arduino, vad är fel med det?
superx

Inlägg av superx »

Att skriva en for-loop är naturligtvis inte enklare i Arduino-miljön än i någon annan miljö, men jag gissar att det svåraste för många nybörjare (och andra) i sådana här sammanhang är att koppla upp allt, fatta hur utvecklingsmiljön funkar samt hur man får över programmet i flash etc. Allt sådant är ju redan fixat med en Arduino. Koppla in sladden och det är färdigt! Klart som sjutton att det är enklare.

Tid är också pengar som det heter, och jag tycker det är toppen att man kan köpa en arduino och ett relä-kort på lunchen på Kjell&Co, skriva ett program på 10min, limma fast skiten med smältlim och så är problemet löst! Jag gör iaf så på mitt jobb, även om jag dagligen använder mig av massa andra processorer, kompilatorer etc. och vet hur dessa funkar.
sm5tfx

Inlägg av sm5tfx »

Icecap skrev:Ett icke-standard programmeringsspråk vilket försvårar portering.
Fortfarande formellt sett fel.
Arduino-koden är C++ och kompileras med avr-g++ från bronsåldern ungefär.
Att sen biblioteken inte är standard C++ är en annan sak. Att de generellt sett är ganska dålig C++ är en tredje.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Tyvärr Icecap, du är ute och seglar...

OK, du har kanske rätt i sak kring Arduinos för- resp nackdelar.
Men ingenting av det gör att Arduino med automatik *alltid* är fel...

I just det aktuella fallet verkar ju en Arduino faktiskt ganska rätt.

Jag noterar att i princip ingenting i ditt inlägg rellaterar till
det aktuella fallet utan är bara generella tyckanden.

T.ex så är "Ett icke-standard programmeringsspråk vilket försvårar portering"
fullständigt ointressant i det aktuella fallet, helt oavsett om det är rätt eller fel.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

SM0VDT skrev:Det är väl klart som fan att arduino är enklare med en hel flotta av kort färdigbestyckade för diverse ändamål. Du behöver inte ens kunna löda. Det är som att bygga lego. Om det nu går att lösa uppgiften med arduino, vad är fel med det?
Det finns ju iofs mängder av motsvarande kort som INTE är just arduino också, det enkalste exemplet är ju microchips lilla labbkort som (oftast) medföljer pickit2/3, men ska man gå bakåt så är det väl isåfall BASIC stamp som var först (vad jag vet.)

Sen förstår jag inte varför folk alltid ska ENVISAS med att jämföra arduino med att koda asm på PIC ? det finns ju en hel drös med högnivåspråk till såväl PIC som AVR som till andra microkontrollers.

Att köra nåt annat än arduino betyder INTE per automatik att man handknackar assembler, hur gärna ni än vill tro det.
SM0VDT

Inlägg av SM0VDT »

Det går garanterat att lösa TS:s uppgift utan microcontroller också.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

BGA: Ursäkta den eviga arduino-frågan som poppar upp!

Den åtsido tror jag en arduino med en stegmotor är rätt väg för dig att gå. Bör finnas massor färdigt. Din reglering är helt enkelt perfekt att implementera i en arduino eftersom det inte finns några krav på att det ska gå på microsekunder, du ska inte massproducera och du vill komma enkelt undan. Det finns givetvis andra miljöer som fungerar lika bra och enkelt, men då får nån annan tipsa om en sådan.

MVH: Mikael
BGA

Inlägg av BGA »

Tack Mikael. Jag var just på väg att skriva ett inlägg om att min tråd spårat ur och blivit en mjukvarudiskussion. Jag är inte intresserad av mjukvaran, vill ha det enklaste som finns. Har bestämt mig för Ardunio uno och ett Arduniokort för att styra motorn.
Var hittar jag en stegmotor, kopplingsschema eller en lämplig bok som beskriver en sådan här applikation med motor styrd av temperatur?
Tack igen Mikael. Du förstod att eldningssäsongen börjar snart och jag är angelägen att få igång styrningen till dess.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Arduniokort för att styra motorn
Vilket kort tanker du inhandla? Detta styr vilken typ av stegmotor du ska titta på. Har en del på i-bra-att-ha hyllan som kanske kan passa.
Skriv svar