Hur betraktar du en arduino som?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Hur betraktar du en arduino som?

Inlägg av Glenn »

Då kanske det är lämpligast att fråga dina lärare vad du ska använda där, och börja med det så du har det gratis sen ?

..Det är troligen inte arduino.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Då kanske det är lämpligast att fråga dina lärare vad du ska använda där, och börja med det så du har det gratis sen ?

Ja, det är alltid en bra idé att kolla om "kunden" har några preferenser. :-)

> ..Det är troligen inte arduino.

Och hur kan du veta det?
Ver du något mer om den aktuella skolan än vi andra?
Ardunio är en utpräglad utbildningspryl, så varför inte?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag skrev "troligen", och att han borde fråga. Men enl min erfarenhet är inte aurdino speciellt vanlig på högskolor rent allmänt, framförallt efterssom fördelarna med den raderas ut lite när man kan ge studenterna en färdiguppsatt fungerande miljö redan innan och skicka med labbanvisningar och ha en dresserad support-doktorand som labbass, och har studenten redan gått andra kurser i nåt programmeringsspråk så är det ju en fördel att koppla ihop dessa på något sätt.

Sen verkar ju aurdinofolket framförallt tycka om att man kan knycka färdiga kodsnuttar och librarys från andra på nätet, det är ju verkligen inget man vill göra om målet med övningen är att lära sig programmering, så där försvann ju den fördelen också. (och blev en nackdel.)

Dessutom använder tekniska högskolor/universitet ofta dyra kraftfulla komersiella devkort (typ altera, xilinx osv) för väldigt enkla saker efterssom man får korten gratis eller väldigt billigt, i det sammanhanget är nog arduino dyrare, efterssom det inte finsn ett företag bakom som aktivt försöker få skolorna att använda produkten.

Jag skulle INTE säga att arduino är en utpräglad utbildningspryl, om man inte syftar på utbildning som "hobbyanvändare som sitter och leker hemma i källaren". (Och nej, jag menar inte att det är negativt att sitta hemma och leka, jag gör det själv, men jag kallar det inte utbildning.)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

OK. Du har en poäng där. Och jag tänkte väl kanske
inte direkt på *hög-* skolor, jag vet inte varför.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Glenn skrev:Jag skrev "troligen", och att han borde fråga. Men enl min erfarenhet är inte aurdino speciellt vanlig på högskolor rent allmänt, framförallt efterssom fördelarna med den raderas ut lite när man kan ge studenterna en färdiguppsatt fungerande miljö redan innan och skicka med labbanvisningar och ha en dresserad support-doktorand som labbass, och har studenten redan gått andra kurser i nåt programmeringsspråk så är det ju en fördel att koppla ihop dessa på något sätt.

Sen verkar ju aurdinofolket framförallt tycka om att man kan knycka färdiga kodsnuttar och librarys från andra på nätet, det är ju verkligen inget man vill göra om målet med övningen är att lära sig programmering, så där försvann ju den fördelen också. (och blev en nackdel.)

Dessutom använder tekniska högskolor/universitet ofta dyra kraftfulla komersiella devkort (typ altera, xilinx osv) för väldigt enkla saker efterssom man får korten gratis eller väldigt billigt, i det sammanhanget är nog arduino dyrare, efterssom det inte finsn ett företag bakom som aktivt försöker få skolorna att använda produkten.

Jag skulle INTE säga att arduino är en utpräglad utbildningspryl, om man inte syftar på utbildning som "hobbyanvändare som sitter och leker hemma i källaren". (Och nej, jag menar inte att det är negativt att sitta hemma och leka, jag gör det själv, men jag kallar det inte utbildning.)
Umeå Universitet brukar använda arduino när dem utbildar i programering i AVR chipsen.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Al_Bundy skrev:Jag ska ju ändå utveckla mjukvara och bygga CNC maskiner på skolan inklusive styrsystem.
Det var som sjutton.
Att bygga ett CNC-system är ju inte "bara bara".
Jag tvivlar på att det ens är möjligt med en Arduino. :humm:
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

En liten enkel CNC maskin snarare :)
Men jag fundrar bara på köpa en liten svarv och sen lägga in ett styrsystem där.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Al_Bundy skrev: Umeå Universitet brukar använda arduino när dem utbildar i programering i AVR chipsen.
Jaså ? ..Av rent intresse, i vilken kurs då ?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Al_Bundy skrev:En liten enkel CNC maskin snarare :)
Men jag fundrar bara på köpa en liten svarv och sen lägga in ett styrsystem där.
Bara att styra en motor kan te sig enkelt. Men när precision behövs blir kraven stora. Du som mekaniker känner säkert till att en vanlig stegmotor visar resonanser vid styrning vilka måste undertryckas. Oavsett projekt är det smartast att börja med något kraftfullt för att slippa framtida problem.

Jag själv pillade lite med Basic Stamp i högstadiet vilket kan liknas med Arduino. Intresset försvann dock snabbt då plattformen var alldeles för begränsad för mina drömmar. Vid den tidpunkten föll intresset över på analogteknik istället. Senare har jag använt 8-bitars mikrokontrollers som Freescales HC08- och Atmels AVR-serie. Men idag hade jag hellre lagt den tiden på någon enklare 32-bitars variant. Sedan behöver du inte vara rädd för utmaningar då du har hela forumet till hjälp.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Glenn skrev:
Al_Bundy skrev: Umeå Universitet brukar använda arduino när dem utbildar i programering i AVR chipsen.
Jaså ? ..Av rent intresse, i vilken kurs då ?
Jag frågade läraren inte vilken kurs det just var. Han sa bara att dem brukar undervisa i arduino för just utbildningsyfte, exempel hur praktiken fungerar.
Kursen är 100 % och 7.5 hp, dvs en månads studier. Då har man inte tid med AVR-studio-programerings miljön.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

psynoise skrev:
Al_Bundy skrev:En liten enkel CNC maskin snarare :)
Bara att styra en motor kan te sig enkelt. Men när precision behövs blir kraven stora. Du som mekaniker känner säkert till att en vanlig stegmotor visar resonanser vid styrning vilka måste undertryckas. Oavsett projekt är det smartast att börja med något kraftfullt för att slippa framtida problem.

Jag själv pillade lite med Basic Stamp i högstadiet vilket kan liknas med Arduino. Intresset försvann dock snabbt då plattformen var alldeles för begränsad för mina drömmar. Vid den tidpunkten föll intresset över på analogteknik istället. Senare har jag använt 8-bitars mikrokontrollers som Freescales HC08- och Atmels AVR-serie. Men idag hade jag hellre lagt den tiden på någon enklare 32-bitars variant. Sedan behöver du inte vara rädd för utmaningar då du har hela forumet till hjälp.
Joo jag vet att har forumets fulla hjälp och det är jag tacksam för! Men om vi säger så att jag tar en litet titt på just AVR programmering. Vart ska jag börja då?
Kan jag använda C++? Vad för kort måste jag ha? Jag kör Debian linux, vad för mjukvara måste jag ha då? Finns det någon bra manual, på svenska eller engelska?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Jag tycker du skall kolla på någon ARM Cortex istället och lämna AVR till det förflutna. Det finns flera trådar i ämnet redan

nybörjare behöver hjälp och tips angånde arm cortex-m3
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =7&t=62097

Komma igång med ARM Cortex M3-utveckling
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 10&t=58995

Rekommendera mig en Cortex-M3 board, programmerare och IDE
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =7&t=56940
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

ARM..vad är det för skillnad mellan ARM och AVR då? Är ARM typ en "arduino-miljö" fast man kan göra mer?

Arduinos nya kort: http://arduino.cc/en/Main/arduinoBoardDue
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Jag ser ingen IDE eller något till processorn.

Ingen kod exempel eller något, bara en simpel if-sats i C.
Skriv svar