bygga en två meter lång axel
bygga en två meter lång axel
Hej!
Jag har en litet projekt som behöver en motor (plockat ur några stycken från en gammal skrivare) som ska driva en axel som går fram och tillbaks med ca. 1,5-2 meters längd. Någon som har ett förslag på smart konstruktion? jag har funderat lite på att göra det med kuggrem från elfa
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=21265 men tänker att kanske finns bättre och billgare lösning.
öppen för förslag på lösningar
tack
Jag har en litet projekt som behöver en motor (plockat ur några stycken från en gammal skrivare) som ska driva en axel som går fram och tillbaks med ca. 1,5-2 meters längd. Någon som har ett förslag på smart konstruktion? jag har funderat lite på att göra det med kuggrem från elfa
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=21265 men tänker att kanske finns bättre och billgare lösning.
öppen för förslag på lösningar
tack
- Klas-Kenny
Re: bygga en två meter lång axel
Ptja, rem från någon annan leverantör? 
Hur hög noggrannhet och hur stora krafter pratar vi om?
Cykelkedja kan vara en idé.

Hur hög noggrannhet och hur stora krafter pratar vi om?
Cykelkedja kan vara en idé.
Ska axeln rotera fram och tillbaka?
Eller ska den röra sig linjärt?
Eller ska den röra sig linjärt?
funderat lite på cykelkedja men tror rem är bättre av olika skäl
bör vara hyfsat nogrannt men inte på millimetern. kraftmässigt skulle jag kunna tänka mig att det är något i stil med att dra en rullgardin upp och ner.
något förslag på konstruktion?
axeln ska röra sig linjärt
bör vara hyfsat nogrannt men inte på millimetern. kraftmässigt skulle jag kunna tänka mig att det är något i stil med att dra en rullgardin upp och ner.
något förslag på konstruktion?
axeln ska röra sig linjärt
mata axeln mellan två hjul? Finns ju risk att de kan slira om belastningen blir för stor.
jo kanske bäst med drivrem. kostar lite dock ... försöka hitta ngt billigt. förslag?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Istället för rem ta vajer, finns skrivet om denna 'metod' här på forumet tidigare.
ja låter billigare. har du någon länk till tidigare tråd?Istället för rem ta vajer, finns skrivet om denna 'metod' här på forumet tidigare.
"Spectra fishing line" används i olika 3dskrivare. Verkar stark och kan man vira den några varv runt drivande axel lär den ju få nog med friktion oxo.
något förslag på konstruktion? hur ska jag fästa vajern eller en lina?
någon länk till ritning eller bild?
någon länk till ritning eller bild?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Två trummor, en i vardera ände och fästes i den 'rörliga' delen. En av trummorna sitter på motorn. Du bör ha flera varv på respektive trumma, ena änden fast andra kan man ha en fjäder som håller linan/vajern spänd. Ta en titt på hur gammeldags radioapparater hade sina stations skalor uppbyggda.