Hjälp med Volvo Instrumentpanel

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
fakeso

Re: Hjälp med Volvo Instrumentpanel

Inlägg av fakeso »

Tack! Ja det var många saker man hade fått om bakfoten och som inte funkade på dessa bilar. Mekanisk insprutning, mekanisk strömfördelare, vatteninsprutning osv osv. Jag har jobbat med motorkallibrering sedan 80-talet och utvecklingen har verkligen gått framåt sedan dess...som väl är. :D

Men återigen, finns det någon som är intresserad av projektet?
Antingen bara ett prototypkort för någon tusenlapp eller löpa hela lina ut med kretschema, layout, kretskortstillverkning, programmering osv för 10-15 000:-.
Jag är öppen för förslag! :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag antar att du har mekanisk ritning av hur mönsterkortet ska se ut, då menar jag var alla LED ska placeras, monteringshål, anslutningar osv.
fakeso

Inlägg av fakeso »

Japp! 8)
fakeso

Inlägg av fakeso »

Ingen? :(
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: Hjälp med Volvo GrpA

Inlägg av JimmyAndersson »

Icecap skrev:Andy: det verkar inte vara lönt att försöka, TS verkar inte ens kunde svara på enkla frågor så nick'et passar bra.
Det låter som att du, av alla människor, har gett upp? Kom igen nu.
Du skulle ju fixa det här snabbt, men om man inte har erfarenheten så kan alla frågor verka överväldigande.
Förklara istället mer vad det är du vill veta mer om. Man *kan* ju faktiskt missa frågor.

Fakeso:
Välkommen till forumet!
Det var riktigt snygga paneler. :tumupp:

"Ingen? :("

Ett tips när man vill ha fler svar: Locka med mer information! :)

Till exempel:
Du skulle kunna skriva vilka delar i projektet som du har gjort.
Berätta även vilka delar som du behöver hjälp med. Så enkel och tydligt som du kan.
Annars är det svårt för andra att veta om detta är ett projekt som de har tid och lust att fixa.

Gå gärna igenom tråden igen och kolla om du har svarat på alla frågor.
Ifall det är något du inte förstår: Berätta det. Annars kan ingen veta det.

Lycka till!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

JimmyAndersson: jovisst kan jag göra jobbet, jag har verktygen och erfarenheten.

MEN - det räcker inte med att rita lösningen. Det ska programmeras, inget större problem som sådan men det hela ska testas, debuggas och de första tester lär ge upphov till lite småtrimmande.

Sedan känns hela upplägget lite mellan-tum-och-pekfingern och då vet jag att efterarbetet blir signifikant.
"Antingen bara ett prototypkort för någon tusenlapp eller löpa hela lina ut med kretschema, layout, kretskortstillverkning, programmering osv"

Jobbet för ett prototypkort är nästan lika stort som för en professionell ritning och till detta skulle jag aldrig ens fundera över prototypkort.

Det finns inte spec. på vad spänningsregleringen ska tåla som ett exempel. Att skaka ihop en spänningsreglering som tål t.ex. en load-dump är inte helt triviellt och hela upplägget känns (för mig!) ganska mycket "jag har hittat lite instrumentytor jag vill ha fylld, skit i om det blir perfekt bara det ser häftigt ut" och då jag byggde min första digitala tripmätare 1985 var jag en bit förbi det punkt.

Och du har rätt: min känsla av detta är att det är mycket kläm-käckt men inte fullt så mycket professionalism.

Men vad behövs för att iaf. jag ska ta det på allvar?
* Beskrivning av vad som finns krav.
* Specifikationer på givare, 0 till 180 Ohm är OK men vad är vad? Hur ser kurvorna ut osv.

Jag anser att det finns så pass många okända variabler att jag inte orkar helt enkelt.
fakeso

Re: Hjälp med Volvo GrpA

Inlägg av fakeso »

JimmyAndersson skrev:
Icecap skrev:Andy: det verkar inte vara lönt att försöka, TS verkar inte ens kunde svara på enkla frågor så nick'et passar bra.
Det låter som att du, av alla människor, har gett upp? Kom igen nu.
Du skulle ju fixa det här snabbt, men om man inte har erfarenheten så kan alla frågor verka överväldigande.
Förklara istället mer vad det är du vill veta mer om. Man *kan* ju faktiskt missa frågor.

Fakeso:
Välkommen till forumet!
Det var riktigt snygga paneler. :tumupp:

"Ingen? :("

Ett tips när man vill ha fler svar: Locka med mer information! :)

Till exempel:
Du skulle kunna skriva vilka delar i projektet som du har gjort.
Berätta även vilka delar som du behöver hjälp med. Så enkel och tydligt som du kan.
Annars är det svårt för andra att veta om detta är ett projekt som de har tid och lust att fixa.

Gå gärna igenom tråden igen och kolla om du har svarat på alla frågor.
Ifall det är något du inte förstår: Berätta det. Annars kan ingen veta det.

Lycka till!

Hej Jimmy!

Tack för ett trevligt och positivt bemötande! :)
Jag blev nästan lite skrämd av attityden jag möttes av här på forumet. :(

Tackar också för tipsen du gav mig!
Och som jag skrev så får man gärna höra av sig till mig för mer information om givare osv.

Här kan man se exempel på hur attityden är på ett känt bilforum.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=278431
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Ett tips är att du sätter igång och gör en ordentlig förstudie inom den ram du själv kan hantera. Desto mer du lyckas specificera desto bättre för båda partner.

Attityden och skepticism grundar sig nog i kännedomen om hur mycket arbete som egentligen krävs för att få till saker och ting på rätt sätt. En glad amatör kan säkerligen konstruera en enkel koppling vilket sällan är svårt. Men att göra ett bra fungerande system, särskilt i en bil, kräver helt annan kunskapsnivå. Vem har inte hört jord är inte jord!
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

attityden är på ett känt bilforum
:humm:
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Kollade på Garaget, verkligen snyggt bygge fakeso !

Kjelle
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Visst kan väl vi göra precis som i det forumet...

Bra jobbat! Snyggt! Läcker bil :tumupp: (men det lär ju inte hjälpa till att lösa ditt problem :) )

Du ska inte bli skrämd bara för att du får många frågor, det är helt enkelt en förutsättning för att kunna hjälpa dig. Det är i princip omöjligt att veta vad som behövs om inte all data (eller så mycket som möjligt) finns tillgängligt. Du skriver att det bara är att fråga, men vad du missar är att inte alla orkar gissa sig till vad som skall göras och därefter ställa relevanta frågor, kanske hundratals frågor beroende på vad som framkommer...

Det blir alltså betydligt lättare om du (som förhoppningsvis sitter på svaren) istället tar indikering för indikering och berättar vad som finns, vilken signal som finns och hur den ser ut, vilka sensorer du använder och vad du själv redan fått igång.

Det ser ut som ett intressant projekt och det går säkert att lösa, men vilken tid det kommer ta och vilken hårdvara som krävs kan ingen svara på med den info som finns. Jag vet att många här med egna företag tar mellan 500-1500:- per timme så att få projektet för en tusenlapp kräver mycket väl dokumenterade förutsättningar. Sen finns det naturligtvis dom som har tid över och tycker det är kul och kan ta mindre eller inget betalt, men även dessa kommer behöva mer info för att lösa upppgiften.

Du själv kommer alltså att tjäna på en tydligare beskrivning oavsett vem som sedan skall göra jobbet...

PS. Välkomen till forumet! 8)
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Hur stor är instrumentpanelen?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

OK, jag erkänner: jag hade en dålig dag!

Men min bedömning står jag vid: alldeles för mycket entusiastisk amatör (i ordets bästa betydelse) och alldeles för lite verklighet.

Ska ett projekt gå snabbt och smidigt ska det som är kvar egentligen bara vara att rita mönsterkortet och kanske definiera ett par kretslopp. Ta sensorerna som ska anslutas:
Ska det vara en stapel eller ett punkt som indikerar?

För den som vet är detta inlysande - men jag vet inte dessa ting och det är typisk en sådan sak som kan bli fel och kräva omarbetas.

Och det kan se enkelt ut - men det betyder oftast att inte allt är definierat ordentligt - vilket ger en hel del merjobb så en komplett professionell lösning hamnar sannolikt runt 25-30kkr.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag skulle vilja veta lite mer för just nu ser jag bara en panel med hål i.

En bra start är att beskriva vad varje indikering får sin information ifrån och i vilket gränssnitt.

Exempel.
- Laddtryck kommer i form av en puls på +5V i frekvens 1,2KHz, där dutycylcle ger en linjär indikation på laddtryck mellan Y & Z
- Ignition diagnos är en 12V signal som är hög när varningslampan skall tändas.
osv.
osv.

Det är ju lite jobb, men det är ju knappast någon här på forumet som har bättre förutsättningar än dig att få koll på det.
Massa folk här kan tända lysdioder, men det är lite knepigare att digitalkonvertera och normalisera en analog signal för att presentera i en skala exempelvis.

Jag är lite intresserad men ryggar eftersom jag inte har en aning om hur komplext det blir på grund av ovanstående.

Klart jag skulle kunna komma med ett erbjudande som tar höjd för att allt är så krångligt som möjligt, men då blir ju bedömningen i nedlagd tid larvigt hög och därmed priset larvigt högt trots att
jag har filosofin att "hobby timmar" har en helt annan taxa än mitt ordinarie jobb.

Förövrigt är det en jävligt cool bil du håller på med och bara att få vara delaktig i dess skapande får mig att tänka att halva kostnaden blir "skänkes" :tumupp:
Användarvisningsbild
Sinumerik

Inlägg av Sinumerik »

Precis som bl.a icecap skriver; dylika projekt tenderar att dra hundratals timmar i 'eftersupport' vilket gör att det inte går runt.

Detta är dock lämpligt för en arbetslös eller student med stort kunnande men lite klent CV, och göra det till låg kostnad eller tom. utan ersättning, beställaren kan ju bli en framtida referens som intygar vilken klippa konstruktören var :mrgreen:
Skriv svar