Akterpropeller (akter bog) av utombordare med elmotorer?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
lassobosso

Re: Akterpropeller (akter bog) av utombordare med elmotorer?

Inlägg av lassobosso »

Jag var lite inne på pumpar jag med, men nu kom jag över båtmotorunderdelarna så nu kör jag nog på det.

Det här är den enda bilden jag har på skrovet men det ser rejält tajt ut att få in ett rör i aktern. det får bli något på aktern som man kan sänka ner. Manuellt i början och kanske med någon hydraulhistoria på sikt.

Bild
Användarvisningsbild
ralvejd

Inlägg av ralvejd »

Fin skuta :tumupp:
Bogpropeller är redan på plats ser jag.
Jag hade nog försökt med vattenjet om tunnel ej får plats, vetus har om jag minns rätt?

Själv önskar jag mig en bogpropeller, jag har Penta INU drev så aktern går det bra att få dit man vill, värre är det med fören.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Lösning för de flesta borde vara en arm av något slag och en Scneider propeller!
Hur svårt kan det va? ;-)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Voith-Schneider
Användarvisningsbild
ralvejd

Inlägg av ralvejd »

Ska man flumma ut helt så 2st IPS
Volvo Penta IPS
Fast det kräver ju en ny båt också :badgrin:

Himmla smidig är det dock, var på Kaxholmen hos Penta å provkörde en Bavaria med IPS i för några årsedan, vill ha.
lassobosso

Inlägg av lassobosso »

Den där Schneiderpropellern ser ju ball ut, men jag får en känsla av att det skulle vara billigare att byta båt till något med IPS än att montera Schneidern :)

Jag har i alla fall beställt två utombordsunderdelar så får vi se om det går att göra något med det utan att det drar iväg på tok för mycket i pengar. Planen är att hålla hela bygget på en någorlunda nivå prismässigt. Jag tror att jag kan få tag på motorer att driva propellrarna med för strax över 2k och är då uppe i en bit över 3k. Kan jag få elektroniken på plats för 2-2.5k så är jag nöjd. Det övriga mekaniska tror jag att jag kan få tag på kostnadsfritt.

Kanske är dags att flytta tråden till projektdelen snart :)

/Lars
laban12

Inlägg av laban12 »

Rätt nyligen såg jag ett projekt på nätet där en kille monterat två elutombordare i aktern för att få en DIY akter-propeller. Han hade bara tagit motorerna med propellrar och monterat dem rygg mot rygg och polvända.
Tror att det var i storleksordningen 1000w / motor.

Hans slutsats var att arrangemanget var för svagt för att orka göra nytta på hans båt som var i storleken runt 4.5ton.

Tyvärr hittar jag inte sidan igen.
lassobosso

Inlägg av lassobosso »

Ja, jag har läst något liknande och det är därför jag går på betydligt starkare motorer. Dom jag har tittat på är på 2.5hk styck vilket borde motsvara ca 1.85 kw st. Bogpropellern jag har är på 4hk och det fungerar men den borde kanske varit lite starkare så jag tänker att 2.5hk st borde räcka, men det är klart att propellern som går på back bör ju tappa en hel del effekt?

Jag kanske borde leta efter ännu större motorer?
lassobosso

Inlägg av lassobosso »

Hej igen!

Någon som vet ungefär hur snabbt en 3.5hk utombordarpropeller snurrar?

/L
Användarvisningsbild
ralvejd

Inlägg av ralvejd »

Ingen aning men du har ju underdelen och en utombordsmotor är väl direktdriven ända ned till underdelen?
Du borde kunna beräkna propeller rpm mha underdelens utväxling och max rpm på en belastad (tvåtakts?)motor (4000-8000rpm?)
Motorvarvtalet finns väl kanske att finna i någon utombordares spec, => google kanske har svaret

Min otto inombordare maxar ca 4500 med nuvarande propeller
lassobosso

Inlägg av lassobosso »

Efter lite efterforskning så har jag hittat att den motorn som jag har underreden från arbetar runt 4k-5.5k och att utväxlingen i drevet är 2:1.
Skriv svar