Förstärka signalen endast en gång. hur? tips?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tokfan

Förstärka signalen endast en gång. hur? tips?

Inlägg av tokfan »

Tjena!
Jag har ännu en gång tagit mig en titt på mitt gamla gitarrförstärkarprojekt.
Mitt problem är att jag har satt en "tonestack" innan slutsteget (klass AB).
Skippar jag tonestacken (EQn) så får jag ut +-19V efter C3.
Med tonestacken får jag bara ut +-7V (efter MASTER poten). Den dämpar alltså så in i gatan.
(Mätt vid 1kHz).
Hur i hela världen fixar jag ett steg efter tonestacken som bara förstärker runt en gång.
Har testat lite men får inget att fungera något bra.

Hjärnstopp.
Nåt tips eller ny infallsvinkel vore guld.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
RoPa

Re: Förstärka signalen endast en gång. hur? tips?

Inlägg av RoPa »

Sätt "tonestacken" före Q1 och öka förstärkningen i steget runt Q1.
Alternativt får du sätta ett steg mellan "tonestack" och Master, du kan återanvända designen för steget runt Q1 men sänka förstärkningen till dryga två (en gångs förstärkning är ingen förstärkning...)

Lycka till!
palbin

Inlägg av palbin »

Detta skulle jag oxå vilja göra själv!!!!
svanted

Inlägg av svanted »

sätt ett till Q1 steg före allt men med en egen MASTER volym och utan tonestack...
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Säger precis som svanted, ett steg före allt med egen volymkontroll!
Nerre

Inlägg av Nerre »

En liten petimeter-kommentar: Om du ska ha nåt som förstärker bara EN gång så kommer du att få samma signal ut:)

Jag antar att du menar att du vill ha en förstärkning på två gånger (d.v.s. dubbla nivån).

Det vettigaste (ur signal/brus-förhållandesynpunkt) är väl som flera har föreslagit att göra förstärkningen INNAN eventuell dämpning. Förstärker man efter så kommer man även att förstärka det brus som tillkom i samband med dämpningen. Däremot så kan det ju i vissa fall vara så att det blir problem med för hög amplitud om man ska lägga all förstärkning först, men jag vet inte hur vanligt det är
tokfan

Inlägg av tokfan »

Om sanningen ska fram så har jag redan ett steg före med volymkontroll innan Q1 redan.
Tanken är att jag ska ta upp signalen så pass att jag kan få den att klippa i Q1 steget.
Där är den alltså redan uppe på matningsspänningen och nosar och går inte att få ut nåt mer krut ur.
Det känns som att jag borde fixa till ett steg efter tonestacken på något vis.
Jag har blivit tipsad om att ha tonestacken efter att signalen klipps för att kunna påverka diverse övertoner med den.
När jag har provat att sätta ett GS steg efter stacken har det bara blivit tok.
Jag har nu börjat fundera på om det kan vara transistorerna som inte pallar en så hög insignal.
Det är ju dock helt omöjligt att hitta någon annan fet transistor som passar till detta projekt.
Ändra pallar de 30V eller också arbetar de bäst över 100. Det finns ju inget mellanting. (säg mer än gärna till om jag har fel)
Har bestämt att det bara ska vara FET transistorer.
svanted

Inlägg av svanted »

en idé är att sänka drivspänningen till steget du vill klippa med...
tokfan

Inlägg av tokfan »

Gjorde det i mitt första försök men kom på att det borde gå såhär också. kommer inte ihåg riktigt varför jag ångrade mig.
Men hur det än är så måste man ju ändå få upp signalen efter stacken då den dämpar allt så himla mycket.
svanted

Inlägg av svanted »

att stacken dämpar är ett måste då den består av två RC filter...
och alla RC filter dämpar...
tokfan

Inlägg av tokfan »

Japp.
Detta filtret har sin högsta dämpning precis vid 1kHz också.
Jag har snott det från en gitarrpedal vid namn Big muff.
Har klurat på att använda någon som inte dämpar lika mycket men man vill ju ändå få ut så mycket effekt som möjligt i slutändan så det är nog bara att bita i det sura äpplet och försöka hitta någon transistor eller OP-amp som fungerar och försöka fila upp amplituden.
tokfan

Inlägg av tokfan »

Vad är det jag ska kolla efter i databladet för att veta hur hög insignal den pallar med?
Kom på att du ju har en ganska smart lösning svanted. Om jag tar ner matningsspänningen i klippsteget så
kanske den blir tillräckligt låg för att det ska fungera bra med nästa steg. (Om det nu skulle vara så att insignalen nu är för hög för BF245 transistorerna). Tänkte inte hela vägen när jag läste det först.
Men som sagt var: Hur vet jag hur stark insignal BF245:orna klarar av?
RoPa

Inlägg av RoPa »

Hej tokfan,

Transistorer har ingen parameter för hur "hög signal de pallar".
Transistorer har en max Vce och Vcb samt revers Veb (Vsd, Vdg och Vsg) det begränsar vilken kretskoppling man kan göra och med den vilken matningsspänning man då kan använda.
BF245 är vanlig i ingångssteg där man normalt har låg spänning i matningen och inte som drivtrissa (som i ditt exempel) då den har 30V för alla tre max spänningarna http://pdf.datasheetcatalog.com/datashe ... BF245C.pdf.
Om signalen är för hög avgörs om den bottnar steget (eller i värsta fall gör att det blir mer max Vdg eller Vsg), för det vill man normalt inte (om man inte vill skapa distorsion med flit förstås).

Om du berättar vad du är ute efter att åstadkomma så kan man säkert hitta ett sätt att lösa det med en lämplig koppling.
Ex. "Jag vill skapa distorsion som man får när man överstyr en förstärkare" - Ok, klippnings distorsion med andra ord. vilket kan ordnas med klipping dioder signalkedjan vilket inte kräver hög signal eller någon speciell matningsspänning.
"Jag vill kunna ställa tonkontroll för att styra hur distorsionen låter" - Ok, sätt in en "tonestack" i signalkedjan och förstärk signalen först efter den, då den dämpar signalen.
"Jag vill ha en master volym som inte påverkar hur mycket distorsion jag har" - Ok, sätt volym potten efter diodklippningen.
"Jag vill ha en master volym som påverkar hur mycket distorsion jag har" - Ok, sätt volym potten innan diodklippningen.

Tja, eller liknande...

Lycka till!
tokfan

Inlägg av tokfan »

Tack Ropa!

Jo jag har ju klurat på det här i evigheter men får det aldrig riktigt som jag vill ha det. Jag har t.o.m glömt bort vad jag var inne på för spår från början då jag började för nåt år sen och klurat i perioder till och från.

Mitt mål är att försöka bygga med bara FET-transistorer för att jag fått för mig att testa om det går att få det bra.
FET-trissorna är ju lite kända för att få ett mer rörliknande ljud än BJT. Tanken var att jag ska klippa signalen med en sådan också då det är då de framhävs som bäst eller hur jag ska förklara det. pga att de är mer olinjära som rör också är. Ska bilda mer 2-harmonics vad nu det heter på svenska. typ rena övertoner. jaja blablabla.

Det jag är ute efter om jag ska vara mer rak är:

1. En förstärkare som klipper signalen i ett FET-steg.
Förstärkningen där ska man kunna justera med en pot så att man kan bestämma hur mycket dist man vill ha.

2. En tonestack där jag kan filtrera signalen lite. gärna en så simpel som möjligt. Typ den jag har från gitarrpedalen bug muff.
(Jag har hittat ett program: Tonestack calculator där man kan labba med brytfrekvenser osv på den också).

3. Efter den ska man kunna ta upp signalen så man får ut så mycket effekt som möjligt. Detta ska justeras med en volympot, för att sedan avsluta med ett klass AB steg.

Detta borde inte vara så svårt har jag tänkt, men det går ju åt skogen hela tiden ;)

Min gamla plan som jag nu kanske är lite inne på igen är ett första steg som förstärker så mycket som möjligt.
Ett andra steg där jag tar ner matningen med hjälp av zenerdioder så att den klipper vid lägre amplitud.
Sedan tonestacken som dämpar så in i gatan. Sedan ett tredje steg som tar upp signalen så mycket som möjligt igen innan slutsteget. stacken dämpar nu från ca 20V till 6V vid 1kHz. I mitt första steg nu får jag ut 1,2V.
Det borde ju då gå att sätta zeners så den klipper vid ca 5-6V i klippsteget. Den borde ju då dämpas till ca 1,5-2V. Då borde man kunna pressa upp det till ca 20V igen med ett steg motsvarande det jag har med Q1 nu.

Fast kom hjärna med nåt smartare om det finns. vore guld.

Jag ska nog labba lite med det efter jobbet imorgon.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Tror du inte detta skulle funka:

Ett första steg som förstärker så mycket som möjligt. Ett andra steg där jag tar ner matningen med hjälp av zenerdioder
(eller resistorer) så att den klipper vid lägre amplitud. Ett tredje som förstärker före tonestacken. Till sist slutsteget.
Skriv svar