Kylskåpet slår till och från konstant. vad göra?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Kjelle

Re: Kylskåpet slår till och från konstant. vad göra?

Inlägg av Kjelle »

Brukar gå att bocka ut benen, annars borra ett nytt hål om det finns kopparyta på ledarsidan, stabilisera kondensatorn med lite silikon.

Kjelle
tokfan

Inlägg av tokfan »

vad menas med self healed?

hittade för 9 spänn på Conrad utan SH.

men annars kan man ju som sagt var köpa på elfa å bocka benen.
Elfas frakt är ju så dyr så då kan man ju å andra sidan köpa en exakt likadan som sitter i nu på Ebay från tyskland för sammanlagt 70 spänn.

Mycket snack å lite verkstad här. Nu ska jag ta och leta på nåt smidigt alternativ.
xxargs

Inlägg av xxargs »

måste vara X2 och SH innebär att när det blir genomslag i plasten/pappret pga. höga transienter så bränns det av så mycket aluminiumskikt på båda sidorna av genombrottet att det inte fortsätter att leda ström av den uppkomna kolet efter genomslaget - aluminerad papper har varit populärt i motorkondingar mm. just för att papper har relativt låg kolinnehåll och lämnar inte så mycket rester efter ett genomslag medans plast har betydligt mera kol när det eldas och kan ge ledande kolspår.

det är alltså en viktig säkerhetsgrej i samband med nätspänningar och detta för att kondingen inte skall börja leda och bli varm och senare kanske brinna pga strömläckaget efter rejäla transienter som efter åsknedslag.

med andra ord är inte kondingen av X2-typ (och SH är mer eller mindre automatiskt) så skall du inte använda det över 230V nätansluten utrustning även om kondingen står att den tål 275 Volt. det handlar om vad som händer när den går sönder och en SH-konding har typisk felbeteende att kapacitansen blir lägre ju fler genomslag den har genomlidit under åren men aldrig börja leda ström så att den börja brinna.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Som sagt Farnell har.
Tyvärr så har jag 5st kylar och frysar så mina resterande 2 är "uppbokade" annars så hade jag skickat en.
tokfan

Inlägg av tokfan »

Blev en exakt lika från ebay Tyskland. 70spänn totalt. kommer på ons-tors. håller tummarna.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

ELFAs sökfunktion ger 3 träffar för X2, 1µF och 27,5mm sedan är det bara att granska överiga parametrar.
65-599-95
65-109-78
65-109-59

EDIT: Det fanns visst en sida till....
tokfan

Inlägg av tokfan »

Ja det står ju Självläkande metallpappers-avstörningskondensator på den ena. Måste ju vara SH som nämndes ovan.
Frakten är väl dock 69 spänn eller nåt från elfa så det blir ju ändå billigare från tyskland. men bra att veta till en annan gång.
Tackar!
Habilis

Inlägg av Habilis »

Jag har också ett Electrolux ERE 3500 kylskåp. När jag senast råkade ut för konding-problemet från tråden så bytte jag kretskortet med givare till ersättningen ERF200P-01.D. Visste inte då att det gick att laga kortet.

Reläet är borta och kortet, som finns med olika bestyckning av komponenter, har upp till fyra triac's. Här är en länk till en manual för kortet, pdf,: www.4mcculloch.co.uk/images/mediator/553/599356103.pdf

Nu har de 'nya' kortet slutat fungera, kompressor, fläkt och belysning fungerar när man testar dem separat. Kortet orkar ibland dra igång kompressorn, men den stängs av efter någon minut. De två givarna ger typ samma värden (har glömt vilka).

Har någon erfarenhet av felsökning av detta kort? Är det kondingarna igen (0,22 uF och 0,1 uF, R46, MKP, X2, SH)?

Tacksam för svar!
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Du behöver nog bara bry dig om en.
Den eller de som är "gråade" på sidan 9/30 i PDF filen, 1uF X2 typ 27,5mm mellan benen (om jag minns rätt).
Om dom sjunker under ca 600nF så funkar det inte.
Habilis

Inlägg av Habilis »

Hej! Jag har gjort en ny tråd också, eftersom det handlar om ett nytt kort, men samma kyl.. Tack för svaret, men jag tror du pratar om det ursprungliga kortet med triac och relä. Mitt, ersättningskort, har bara triacs, se t ex spec i mitt inlägg ovan, är annorlunda. Vad tror du om felsökning på det det?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Någonting på kortet måste ta ned nätspänningen till mera användbara nivåer (typ 3,3-15V) och reglera där. Det är den funktionen som 1uF kondensatorn har. Då jag tvivlar på att Elektrolux har börjat ha en TRIAC styrd likriktning som skulle klara det så måste det finnas någon annan metod. Dvs macrofotografera kortet så skall vi nog kunna lista ut vad som är felet.
Habilis

Inlägg av Habilis »

Bild

Här är en bild. Jättebra om någon hittar de svaga punkterna. Lägger även detta i min nya tråd om kylskåpet.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Ser ingen bild. Någon annan?
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

Här är en länk till bilden, går inte att länka in den direkt.

https://drive.google.com/file/d/0BxSnzo ... IySUk/view
Skriv svar