Hur betraktar du en arduino som?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Hej!

1. Leksak endast
2. Utbildningsverktyg
3. Hobbyverksamhet
4. Utvecklingsverktyg

Jag tänker utveckla förslagen som jag gav ovan.
1. Leksak så menar jag ungefär som en bil man leker med. Jag menar inte att man drar arduinon efter golvet, utan jag menar att man endast rorar sig med den för just kul.

2. Utbildningsverktyg så menar jag att man ska kunna lära sig elektronik och ellära via praktiskt tillämpning.

3. Hobbyverksamhet så menar jag att man kan bygga saker som exempelvis automatisk dörröppning för hundkojjan eller insprutningsystem till en gammal Volvo.

4. Utvecklingsverktyg så talar jag om att man kan verkligen använda detta för att utveckla eller tillämpa modern teknik. Allt från forskning till industriell produktion.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Re: Hur betraktar du en arduino som?

Inlägg av Micke_s »

Enligt mitt tycke 1-3.
Arduinon är inte speciellt kraftfull.
Professionellt så vill du ha debuggerverktyg..
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

På vilket sätt är den inte kraftfull?
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Ser ingen professionell användning för dem i FoU, LabVIEW är en oändligt mycket effektivare plattform för labbet och utanför är PLC:er konstruerade för elak industrimiljö lämpligare och mer skalbara, de kostar inte heller speciellt mycket.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag tycker att den KAN användas som vilket som faktiskt.

Med tanke på att själva Arduinon bara är ett dev-board med en AVR på, går utmärkt att programmera i vilket språk man vill med eller utan bootloader, som vilket utvecklingskort som helst.
Att den inte är kraftfull är ju väldigt relativt, små 8-bitars processorer används ju till VÄLDIGT mycket mer än Arduinos på leksaksnivå...

Det jag skulle vilja påstå som den svagaste punkten i Arduino som professionellt är utvecklingsmiljön. Den fungerar OK att knacka kod i, men inte mycket mer än så. Men om man jättegärna vill så har jag svårt för att tro att det inte skulle gå att sätta upp Arduino-kompilatorn för en bättre utvecklingsmiljö så. Men sen som sagt så är man ju heller inte låst till Arduino-kompilatorn på något sätt. Kör det språk och den utvecklingsmiljö som passar dig bäst.

Sen så skulle man givetvis inte stoppa in en Arduino Uno eller annat kort i en färdig produkt om man använder det professionellt, då kan man använda Arduino-kortet för prototypning men sen designar man så klart in en sådan processor på ett eget kretskort och sätter i slutprodukten.

Den sämsta användningen för dem är nog i utbildningssyfte skulle jag tro, i alla fall om man använder dem som de flesta gör. Ska man lära sig saker "ordentligt" är det på alldeles för hög nivå att bara börja programmera med alla bibliotek etc. Ner till Assembly och lära sig från grunden är oslagbart om man ska lära sig mikroprocessorteknik ordentligt.
JanErik

Inlägg av JanErik »

Så är den ju användbar som ett verktyg i sig, t.ex. som signalgenerator/omvandlare.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

ARM processorer finns i en hel uppsjö och är rätt så mycket bättre än en 8-bitars mcu.
Enda fördelen med 8-bitars är att de brukar vara några cent billigare, men 32-bitars är i princip där.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Finns det några projekt inom "öppen kod" som inte går på Arduino?

Finns det någon annan utvecklingsplattform som säljer 0,1% av Arduion?

Det är ju inte så att man vill börja sin beskrivning av ett projekt med: -"Jo, hårdvaran är exakt denna mikrodator i kombination med exakt denna dyra programmerare och exakt denna dyra kompilator / editor". Ok, då väljer man något annat.

Om man kan anse att saker som autopilot, gimbal-styrning, CNC-styrning osv osv är det FoU eller är det produktion?

Morgondagens konstruktörer kommer att sträcka sig efter en arduino om det inte är extremt höga krav.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Varför?

Fri AVR Studio + Atmels in-system-debugger för $99 är oändligt mycket effektivare miljö för den professionelle, eller Eclipse + JTAG för $19.95 till ARM. Vad du än söker finner du skrivet i standard C/C++ och med ARM köper du billigt överflöd av minne och MHz så att även ooptimerad & slösaktig kod skriven för fet PC kan portas över.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Professionellt så räkna man oftast i arbetstid istället.

T.ex. atollic.com truestudio räknat i arbetstimmar blir det inte många innan det är lönsamt.

Kör du billig/hemmapulare så kan du köpa en stm32 discovery + gratis ide coocox + gcc, båda paketen är en windows installer och man kommer igång på några minuter(om man inte har 56k modem eller så när man laddar ner).
STM32F4 discovery kostar 200kr och innehåller MCU + debugger(ST LINK V2).

netrunner: Försök klämma in mp3 decoder i en avr, RTOS kan bli problem med lite för lite flash.
På hårdvarusidan så har du t.ex. SDIO interface till sd-kort, du måste köra spi på avr. Full speed usb device/high speed device är inte kul på avr. styrning av h-bryggorna i en 3-fasmotorer.

Edit: Du har också problem att kryptera datan med avr, stm32f407 har aes i hårdvaran.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Hela "problemet" är att en Arduino är dyr per enhet, inte speciell snabb och inte har speciellt mycket minne.
Och att använda den för att utveckla professionella lösningar går ju bort då programmeringsspråket inte är standard.

Och utvecklar man professionella lösningar har man redan verktygen klar eller skaffar det.

Så min "dom": leksak! En lätt avancerat BASIC Stamp, inget mer. Enkel att komma igång med, lätt att testa enklare proof-of-concept men där går gränsen.

Med t.ex. en AVRISP mk 2 (eller liknande) och lösa kretsar kan man komma igång nästan lika enkelt. Visst, det är en fördel om man kan löda men ska man göra en "riktig" lösning måste man göra det ändå. Även om man skulle ha pengarna till att lägga in en Arduino som fast lösning i ett projekt måste men ju ändå löda ihop lite grej för spänningsmatning, in- och output och då är det mycket lite skillnad att även löda in en lämplig µC och då helt skippa Arduinon.

De kompilatorer jag har testat till AVR fungerar utmärkt, det finns stöd för programmeringsenheter osv. så Arduino har ingen fördel där heller.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Inte alltid en fördel att ha alla avancerade funktioner.

Det förutsätter att man redan har felsökt installation av editor / kompilatorn och AVRISP mk 2. Du kan inte bara tanka ner programvaran, sätta i sladden och starta. Först måste man konfigurerar allt, något som kräver att du läser hela manualen till programvara och hela databladet för mikrodatorn, troligen också googla lite.

Det kan ta ganska lång tid. Jag har tex aldrig lyckats programmera en 328. 168 funkar men inte 328. Det ska gå ... men gör det inte i praktiken. Jag är helt enkelt i kunnig nog att hantera utvecklings-miljön. Att lägga ner 10 timmar på felsökning och läsande av manualer räcker inte. Arduino funkade direkt ... konstigt nog.

Tiden från "start" till "blink a led" funkar, har betydelse.

Arduino förutsätter inte att du är expert på elektronik / mikrodatorer. Något som utesluter många duktiga programmerar.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Micro$oft styr & sponsrar ju också ett .NET-micro-framework där man kan programmera inbäddade koncept i VS med C#, kort startsträcka för alla de programmerare som redan arbetar i VS och nära för alla dem som (tvingats läsa) läst Java i skolan.

http://www.netmf.com/gadgeteer/
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

I stort sätt alla projekt jag gjort privat har varit för att lära mig något nytt. Detta för att det är lyx att ta sig tid och lära sig något bra från grunden. Vidare eftersom Al_Bundy är en ung ingenjörsstudent känns det lite tunt att satsa på Arduino. Jag tror det är bättre är att satsa på något tradionellt när man väl har tid. Sedan tyckte jag till en början att det var enklare att knacka assembler istället för högnivåspråk. Men nuförtiden ser jag alla språk hit och dit som ett mindre hinder då det svåra är att fundera ut hur saker och ting bör implementeras. Själva programmeringen går oftast endast ut på att slå upp i dokumentation och skriva därefter.
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

1+3+4
Leksak för att det är en sak ägnad för code monkeys som inte vill lära sig riktig elektronik. Den är gjord för att vara enkel och de projekt jag har sett hittills verkar ha mer fokus på "Oj vad häftigt!" än faktisk funktion.

Ej utbildningsverktyg för, ja, vem fan vill anställa någon som bara kan arduino? Vilket seriöst företag använder arduino i sina produkter?

Hobbyverksamhet ja, hobbyister kör ju inte sällan lösningar i ett exemplar. Massproduktion är inget som kommer i tankarna, och då spelar det inte så stor roll om grejorna är bloat.

Utveckling gör man ju per definition på den, så det är väl ok :).

Tycker det finns ganska mycket attityd att man lika gärna kan ta en fet ARM eller något annat, men varför ska man göra det om det räcker med en 8b micro? Det kostar kanske inte mer, men det är fortfarande en massa extra i onödan.
Skriv svar