Koppla audio out från en dator till bilstereon?
Koppla audio out från en dator till bilstereon?
Hur gör jag enklast det,, ?
Datorn har ju högnivå och bilstereon vill ha lågnivå för att inte få fnatt.
Kan man bygga en molijonk som omvandlar högnivå till lågnivå?
Och om man kan det snälla hjälp mig lite i rätt riktning då isf.
Anledningen att jag frågar är att jag håller på att montera en fordonsdator och vill kunna spela upp mp3 och film i bilens vanliga högtalare via bilstereon.
Datorn har ju högnivå och bilstereon vill ha lågnivå för att inte få fnatt.
Kan man bygga en molijonk som omvandlar högnivå till lågnivå?
Och om man kan det snälla hjälp mig lite i rätt riktning då isf.
Anledningen att jag frågar är att jag håller på att montera en fordonsdator och vill kunna spela upp mp3 och film i bilens vanliga högtalare via bilstereon.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Skillnaden mellan högnivå och lågnivå är helt enkelt så att en högnivå är en förstärkt och buffrad signal som är redo att driva tunga högtalarelement medan lågnivå är bara själva signalen som måste förstärkas upp och buffras för att kunna driva en högtalare.
Kopplar du därför en högnivåutgång (ex utgången på en förstärkare) till en lågnivåingång bränner du troligtvis ingången, och kopplar du en lågnivåutgång till en högnivåingång bränner du förmodligen lågnivå utgången.
Eftersom det går högre ström i högvinåsignalen används alltid grövre kablar också...
Hörlursutgången på ditt ljudkort och line-outen för den delen också är således lågnivå (om du nu inte har nån riktig specialare?) Men i princip alla ljudkort har ändå en lågnivåutgång. Har du en sladd (3.5mm stereojack->2xRCA) är det bara koppla in!
Lycka till
Kopplar du därför en högnivåutgång (ex utgången på en förstärkare) till en lågnivåingång bränner du troligtvis ingången, och kopplar du en lågnivåutgång till en högnivåingång bränner du förmodligen lågnivå utgången.
Eftersom det går högre ström i högvinåsignalen används alltid grövre kablar också...
Hörlursutgången på ditt ljudkort och line-outen för den delen också är således lågnivå (om du nu inte har nån riktig specialare?) Men i princip alla ljudkort har ändå en lågnivåutgång. Har du en sladd (3.5mm stereojack->2xRCA) är det bara koppla in!
Lycka till

- JimmyAndersson
- Kontakt:
Som sagt:
Lågnivå - (Brukar även kallas "line") är de signalerna som kommer ut från ljudkortet. Jag har aldrig någonsin sett ett ljudkort med högnivå-utgångar. Då har jag ändå hängt med i "ljudkortsvängen" sedan 80-talet...
Högnivå - Man kan nästan kalla det "högtalarsignal".
Däremot finns det två olika nivåer på lågnivå-signal. +4dB och -10dB. I vanliga "konsument-ljudkort" så är det i princip alltid -10dB. I så kallad "proffs-utrustning" så är det däremot +4dB.
Lågnivå - (Brukar även kallas "line") är de signalerna som kommer ut från ljudkortet. Jag har aldrig någonsin sett ett ljudkort med högnivå-utgångar. Då har jag ändå hängt med i "ljudkortsvängen" sedan 80-talet...
Högnivå - Man kan nästan kalla det "högtalarsignal".
Däremot finns det två olika nivåer på lågnivå-signal. +4dB och -10dB. I vanliga "konsument-ljudkort" så är det i princip alltid -10dB. I så kallad "proffs-utrustning" så är det däremot +4dB.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
>Men lågnivå kan driva tex ett par hörlurar?
jack: Man kan inte driva hörlurar direkt från en line-utgång (om de inte är väldigt känsliga.) Det behövs aningen mer kraft till det, så jag skulle nog inte kalla hörlur-signal för lågnivå, snarare "hörlurs-nivå". Men det beror lite på definitionen på "lågnivå". Vet inte riktigt vilken nivå det ska vara för att 'få' kallas lågnivå.
Det här med dB... ehm, det vågar jag mig inte in på att beskriva.
I datorns digitala värd så är max vid 0. Lite omvänt mot 'analog' utrustning som t.ex mixerbord eller förstärkare. (Man utnyttjar AD/DA-omvandlarna och dynamiken bäst om man är så nära "nollan" som möjligt.)
Sedan mäts dB-skalan logamitriskt. Det är ungefär det jag kan om dB.
jack: Man kan inte driva hörlurar direkt från en line-utgång (om de inte är väldigt känsliga.) Det behövs aningen mer kraft till det, så jag skulle nog inte kalla hörlur-signal för lågnivå, snarare "hörlurs-nivå". Men det beror lite på definitionen på "lågnivå". Vet inte riktigt vilken nivå det ska vara för att 'få' kallas lågnivå.
Det här med dB... ehm, det vågar jag mig inte in på att beskriva.

I datorns digitala värd så är max vid 0. Lite omvänt mot 'analog' utrustning som t.ex mixerbord eller förstärkare. (Man utnyttjar AD/DA-omvandlarna och dynamiken bäst om man är så nära "nollan" som möjligt.)
Sedan mäts dB-skalan logamitriskt. Det är ungefär det jag kan om dB.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Visst är de ovanliga, men jag minns ett budgetkort från slutet av 90-talet som hade en LM386 eller liknande monterad. Man kunde välja hög- eller lågnivåutgång med hjälp av byglar på kortet.JimmyAndersson skrev:Som sagt:
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Detta svaret är till flera av erPHermansson skrev:Det var längesedan jag såg ett ljudkort med högnivå ut... och om jag minns rätt gick det att flytta ett par byglar på det kortet för att få ut lågnivå. Vad är det för ljudkort i din dator?

Det är ett integrerat ljudkort från en HP VL400.
Och eftersom jag är rudis på ljud kan man säga att jag inte har en aning om vad som var skilnaden mellan hög och lågnivå tills flera av er här berättade det (tackar).
Då är det således lågnivå ut och då kan man ju prova koppla in den till line in på bilstereon, (hoppas).
Lite bilder och sådant kan ju komma om man har tur.
Måste bygga en sjyst låda att ha datorn i, någon snygg trälåda av nått material kommer det nog att bli.
En pekbar 8" tft skärm skall inhandlas från hongkong tex.