AVR32, ner som en pannkaka?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
PaNiC

AVR32, ner som en pannkaka?

Inlägg av PaNiC »

Till ett värmesystemsprojekt tittade jag först på en 8b AVR-lösning, därefter hallonpaj men eftersom den har ganska få IO började jag titta på att köra Linux på AVR32 istället. Jag hade en AT32NGW100 i gömmorna och efter lite googlande blev jag klok på att det enbart går att köra Linux på AP7000 och ej UC3-serien. Fråga mig inte varför, det var en forumpost och kanske stämmer det inte. Knepigt, på den tiden denna demoplattform var aktuell såg det ut som att det skulle bli mycket av det.
Informationen som gick att hitta om detta verkade dock ganska begränsad, gammal, inkomplett och allt annat som tyder på att något inte arbetas på längre. Kollade nyss på Atmels hemsida och AP7000 ser inte ut att finnas längre.
Debian-porten som fanns är ouppdaterad sedan länge, med mera. Blev det inget? Någon som vet?
Anledningen till detta är att jag behöver något ethernet-anslutet med mycket IO, och som jag inte behöver lära mig alldeles för mycket nytt för att få att lira =P.
blueint
Kontakt:

Re: AVR32, ner som en pannkaka?

Inlägg av blueint »

Det enklaste är ett skiftregister med latch beroende på hur låg I/O latens du behöver. Annars kan man alltid koppla en 8-bit MCU till t.ex en Raspberry-Pi.

AVR32 är en rätt udda sak. Helt egen arkitektur. PIC32 har t.ex inte speciellt mycket "PIC" i sig utan är i stort sett en MIPS processor. Så ett standardtips är att använda arkitekturer som har lång historia och definitivt spridning.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Debian, ethernet & 160 GPIO för €55: https://www.olimex.com/Products/OLinuXi ... e-hardware
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Känns alltmer som marknadspositionen för x86 är hotad .. :vissla:
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

AP7000 är end of life, som sagt.

Det finns inte heller något stöd för TLS (Thead-Local Storage) i GCC för AVR32, och därmed inte heller för NPTL (Native Posix Thread Library). Detta gör det svårt att använda moderna programbibliotek på AVR32-arkitekturen.

Atmel verkar heller inte vara intresserade av att åtgärda detta. Så ja, "ner som en pannkaka" är en bra beskrivning!
superx

Inlägg av superx »

De olika Cortex-varianterna har fått sådan stor marknadsandel nu, så det är svårt att sälja en helt egen arkitektur om man inte har något väldigt bra försäljningsargument, och det tror jag inte AVR32 har.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Cortex är väl i stort sett ARM ?
superx

Inlägg av superx »

Ja, men en standardiserad variant som flera tillverkare står bakom, såsom ST, NXP, Freescale, TI m.fl. Antar att det bidragit till plattformens popularitet.
hatten

Inlägg av hatten »

PaNiC skrev: /../ efter lite googlande blev jag klok på att det enbart går att köra Linux på AP7000 och ej UC3-serien. Fråga mig inte varför /../
Det beror på att AP7k, till skillnad från UC3, har (hade) en MMU.

Om du verkligen vill köra linux och kräver många GPIO-pinnar borde beaglebone black vara ett ganska bra val?
Skriv svar