Hej
Har en ny skruvdragare/grästrimmer (samma batteri), som har ett Li-ion-batteri. Instruktionen till laddningen är mycket knapphändig ......
Det där att man inte ska förvara ett Li-Po i fulladdat tillstånd, när man inte använder det en tid, gäller det inte batteritypen Li-ion? Vad är det för fundamental skillnad mellan dom? Är alla Litiummärkta ackumulatorer släkt med varandra?
Hälsningar/Lars
Laddning Li-ion
Re: Laddning Li-ion
Hej Lars.
Här är en liten lättläst guide om batterier, laddning och förvaring av batterier.
http://www.celltech.se/foretaget/batter ... batterier/
Där står att li-ion, li-Po och li-fe ska förvaras med 50-60% för att må bäst.
Angående skillnader finns säkert dom med mer kunskaper om det. Men står lite på den sidan jag länka om det.
Mvh Micke
Här är en liten lättläst guide om batterier, laddning och förvaring av batterier.
http://www.celltech.se/foretaget/batter ... batterier/
Där står att li-ion, li-Po och li-fe ska förvaras med 50-60% för att må bäst.
Angående skillnader finns säkert dom med mer kunskaper om det. Men står lite på den sidan jag länka om det.
Mvh Micke
OK, tack
Jag kommer helt enkelt kör amed viss urladdning innan jag lagrar det batteriet länge tider..
/
Jag kommer helt enkelt kör amed viss urladdning innan jag lagrar det batteriet länge tider..
/
Det är lite konsigt att inga laddare har ett läge för att halvladda eller apparater som laddar ur till lämplig nivå.
Japp lite konstigt är det för batterierna mår ju bäst av det.
Samma med endel snabbladdare. Inte helt hälsosamma för batteriet.
Samma med endel snabbladdare. Inte helt hälsosamma för batteriet.
Man borde ha olika lägen.
-Snabb: Laddar snabbt.
-Normal: Laddar skonsamt.
-Lagring: Laddar till en läplig nivå för långtidslagring.
Bärbara datorer borde ha en liknande funktion.
-Snabb: Laddar snabbt.
-Normal: Laddar skonsamt.
-Lagring: Laddar till en läplig nivå för långtidslagring.
Bärbara datorer borde ha en liknande funktion.
Dom flesta laddarna som man kör för R/C bruk har ett sådant program för "Storage".