Trasig relä - är det sannolikt?
Trasig relä - är det sannolikt?
Jag sitter med en båtvärmare (Wallas 1800s) som är helt död, inte ett knyst ger den ifrån sig...
Den får ström och så så jag tänkte att jag börjar med det enklaste - ventilationsfläkten som ska gå att starta med en brytare oberoende av resten av värmaren. Den styrs via någon mångbening och ett relä. Efter lite klurande så inser jag att reläet som ska ha en spolresistans på 400 ohm verhar ha 1 ohm (har ett till på kretskortet som mäter just 400 ocm, vilket stämmer med databladet).
Är det sannolikt att ett relä får det felet eller har jag bara snöat in på det?
Det är ett relä som finns på elfa (fast dom har bara den växlande med 5 ben, jag behöver ett slutande med 4 ben, det verkar gå att klippa ett ben)
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... =0&q=hf3fd
Den får ström och så så jag tänkte att jag börjar med det enklaste - ventilationsfläkten som ska gå att starta med en brytare oberoende av resten av värmaren. Den styrs via någon mångbening och ett relä. Efter lite klurande så inser jag att reläet som ska ha en spolresistans på 400 ohm verhar ha 1 ohm (har ett till på kretskortet som mäter just 400 ocm, vilket stämmer med databladet).
Är det sannolikt att ett relä får det felet eller har jag bara snöat in på det?
Det är ett relä som finns på elfa (fast dom har bara den växlande med 5 ben, jag behöver ett slutande med 4 ben, det verkar gå att klippa ett ben)
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... =0&q=hf3fd
- Klas-Kenny
Re: Trasig relä - är det sannolikt?
Är det kortis i spolen så lär även det som driver spolen ha tagit skada. Så jag skulle nog leta lite "längre bak" innan jag bara beställer ett nytt relä.
Kan ju ta bort reläet och mäta på där spolen ska vara ansluten och se om det kommer någon spänning där när det ska.
Kan ju ta bort reläet och mäta på där spolen ska vara ansluten och se om det kommer någon spänning där när det ska.
Got your point!
Jag är rädd att löda i kortet i onödan, det lär vara dyrt att ersätta...
Har hittat en annan knasighet som säkert är lätt att förklara för den som fattar:

de röda strecken visar hur matningen går. om jag mäter mellan den övre gröna picken och den blå så får jag 12 volt (det jag matar med)
om jag mäter mellan de två gröna får jag 0,35 volt. här är något knasigt. Jag kan inte se annat än att det måste vara matningen som går via den stora elyten (1000 uF, 16v) men spänningen blir ju kokko.
Jag kan ju inte se vad som händer under elyten, men det borde verkligen vara kontakt där, även om jag inte lyckas mäta upp det.
Kretskortet drar ingen ström utan anslutna förbrukare, så kortis tror jag inte på...
Edit: Verkar vara en effekttransistor inblandad oxå, kanske den slår på strömmen.... måste mäta mer
Jag är rädd att löda i kortet i onödan, det lär vara dyrt att ersätta...
Har hittat en annan knasighet som säkert är lätt att förklara för den som fattar:

de röda strecken visar hur matningen går. om jag mäter mellan den övre gröna picken och den blå så får jag 12 volt (det jag matar med)
om jag mäter mellan de två gröna får jag 0,35 volt. här är något knasigt. Jag kan inte se annat än att det måste vara matningen som går via den stora elyten (1000 uF, 16v) men spänningen blir ju kokko.
Jag kan ju inte se vad som händer under elyten, men det borde verkligen vara kontakt där, även om jag inte lyckas mäta upp det.
Kretskortet drar ingen ström utan anslutna förbrukare, så kortis tror jag inte på...
Edit: Verkar vara en effekttransistor inblandad oxå, kanske den slår på strömmen.... måste mäta mer
Brukar sitta en diod parallellt över relälindningen. Kanske är kortslutning i den?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
De här reläerna har ingen inbyggd diod, så det skulle isåfall vara utanför.
Spåra banorna en bit så kanske du hittar dem.
För det sitter inga dioder precis till vänster om reläerna?
(Dvs mellan stiftlisterna och reläerna.)
"Efter lite klurande så inser jag att reläet som ska ha en spolresistans på 400 ohm verhar ha 1 ohm"
Testade du även att byta plats på svart och röd mätpinne?
Om det sitter en fungerande diod parallellt med spolen så ska resistansen vara nära 1 Ohm
med mätpinnarna på ett sätt, och 400 Ohm om du byter plats på mätpinnarna.
Det enda säkra sättet är att löda bort reläet och mäta på det.
Först då kan du vara säker på att du inte även mäter på något annat på kretskortet.
Ett annat alternativ är att du mäter spänningen på på reläspolen. Då kan reläet sitta kvar.
Testa då även att byta plats på mätpinnarna, förutsatt att du har en digital multimeter,
så ser du om dioden fungerar. (Förvänta dig 12V respektive ca 0,7V om diod och relä-styrning är ok.)
Spåra banorna en bit så kanske du hittar dem.
För det sitter inga dioder precis till vänster om reläerna?
(Dvs mellan stiftlisterna och reläerna.)
"Efter lite klurande så inser jag att reläet som ska ha en spolresistans på 400 ohm verhar ha 1 ohm"
Testade du även att byta plats på svart och röd mätpinne?
Om det sitter en fungerande diod parallellt med spolen så ska resistansen vara nära 1 Ohm
med mätpinnarna på ett sätt, och 400 Ohm om du byter plats på mätpinnarna.
Det enda säkra sättet är att löda bort reläet och mäta på det.
Först då kan du vara säker på att du inte även mäter på något annat på kretskortet.

Ett annat alternativ är att du mäter spänningen på på reläspolen. Då kan reläet sitta kvar.
Testa då även att byta plats på mätpinnarna, förutsatt att du har en digital multimeter,
så ser du om dioden fungerar. (Förvänta dig 12V respektive ca 0,7V om diod och relä-styrning är ok.)
OM det blir fel i ett relä så är i alla fall inte kortslutning i spolen det direkt vanligaste felet.
Avbrott i spolen (avbränd tråd) eller ihopsvetsade kontakter är betydligt mer sannolika fel.
Avbrott i spolen (avbränd tråd) eller ihopsvetsade kontakter är betydligt mer sannolika fel.
uppdatering:
Den stora kondingen mitt på hade kräkts över kortet på undersidan. Efter att den blev bytt så gick den i två sekunder innan säkringen brann. Att den brann beror på att jag har lyckats förstöra reläna under felsökningen (tror jag, dom är i alla fall trasiga...)
dags att beställa delar.
Den stora kondingen mitt på hade kräkts över kortet på undersidan. Efter att den blev bytt så gick den i två sekunder innan säkringen brann. Att den brann beror på att jag har lyckats förstöra reläna under felsökningen (tror jag, dom är i alla fall trasiga...)
dags att beställa delar.
-
Nu blir jag tvivlande. Hur har du lyckats förstöra reläerna under felsökningen? Om du har felsökt genom att komponentmäta så är reläer oförstörbara med hjälp av en multimeter. I så fall att de har blivit förstörda vid losslödning kanske.
På vilket sätt har du konstaterat att de är sönder?
På vilket sätt har du konstaterat att de är sönder?
Tja, dom dog av att få 12 volt över spolen. Tänkte försöka sluta dem genom att lägga spänning på spolen för att se om de slöt. Det gjorde dom, men resistansen i spolen dök till 1 ohm. De funkade visserligen efter men säkringen dog, dom hade antagligen brunnit förr eller senare...
Mindmapper: Du har rätt, reläerna var aldrig trasiga.
Felet löst och fixat, så här var det:
Elyten hade gått sönder men innan jag fattade det så hade jag lyckats sabba två kapslar med darlingtontrissor (DIL16) genom att lägga ström över reläspolen. Bytte alltså reläer i onödan.
Nu är den dock hel och så funktionstestad som den kan bli utanför båten. Den kräver ca 8A i starten och så mycket på 12v har jag inte i verkstan så jag ska montera den och se att allt funkar som det ska....
Felet löst och fixat, så här var det:
Elyten hade gått sönder men innan jag fattade det så hade jag lyckats sabba två kapslar med darlingtontrissor (DIL16) genom att lägga ström över reläspolen. Bytte alltså reläer i onödan.
Nu är den dock hel och så funktionstestad som den kan bli utanför båten. Den kräver ca 8A i starten och så mycket på 12v har jag inte i verkstan så jag ska montera den och se att allt funkar som det ska....
-
Härligt, man lär sig mycket genom att ge sig på grejorna själv.
Hoppas det går bra nu när kylan börjar komma.
Hoppas det går bra nu när kylan börjar komma.
Man lär så länge man lever.
Lever man länge, hinner man göra många misstag...
Lever man länge, hinner man göra många misstag...

Är mycket nöjd! Funkar bra i båten och har sparat 4k kr... Korten är dyra.....