Vill mest kolla av om det här är en idiotidé eller om det är genomförbart. Jag har en stor och tung, ca 12 ton, stålbåt med rak axel och roder och det är inte alltid jättesmidigt att lägga till med.
Jag har fått tag på billiga underdelar till 3.5 hk utombordsmotorer med propeller och allt. Från underdelen går det en drivaxel vertikalt.
Min fundering är att sätta två sådana med propellrarn pekandes åt barbord respektive styrbord i aktern på båten och sedan driva dessa med varsin elmotor.

Jag kan inte speciellt mycket om el eller elmotorer men har såpass koll att jag förstår att dessa drar mycket ström, så planen är att ha ett separat batteri, nära aktern, till motorerna. Jag är inte heller intresserad av styrningen till motorerna(det är ett senare problem) för tillfället utan vill mest veta om ni tror att det här är praktiskt genomförbart. En bog/akterpropeller går ju endast i väldigt korta intervaller och det är av eller på som gäller.
Tanken är också att när den ena propellern kör framåt så skall den andra backa.
Jag har hittat motorer på ebay som jag tror skulle kunna passa i styrka.
http://www.ebay.com/itm/120823268704?ss ... 1436.l2649
Efter att ha letat lite så tror jag ett dessa motorer varar ca 2000 rpm och tänker att det borde gå att köra direkt på axeln?
Så vad tror ni? Finns det en sportkeps att det går att lösa eller är jag helt ute och cyklar?