Behöver hjälp med ett kretskort mm

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
-=Fullmoon=-

Behöver hjälp med ett kretskort mm

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Tja.

Jag Fulmoddade mina bakljus på bilen och Jag tänkte visst fan är det snyggare att man sätter led istället för varma lampor som jag gjorde för att få en bättre ljusbild och ha samma linje hela vägen.

Jag är väldigt grön på att rita egna kretskort och har nollkoll på vilka som kan skapa dessa åt en.
Iaf Jag söker därav hjälp med att utforma kretskortet med ledningsbanor och Led / motstånd. Simpla grejor för vissa men värre för andra :roll:

Mått mm tar jag fram i dagarna.

Bromsljus i vinge.
2-3 rader med led och placering för motstånd i respektive LED grupp. ca 20cm långt
Plis - Minus anslutning.

Yttre baklykta
Övre raden ca 6-8 rader Kanske så att varannan eller var 3dje rad ligger på Egen matning så att man kan välja hur Position ska lysa och hur Bromslyset ska tändas
Mellan raden vänster . ca 6-8 rader 10cm lång. Blinkers Mellan raden höger 6-8 rader 10cm lång Backljus. Separat matning till blinkers och backljus. Alt att de två raderna i mitten innehåller Backljus och övre/underrader är blinkers.
Undre raden. ca 6-8 rader även här kanske varannan eller var 3dje rad ligger på egen matning så att man kan välja om Positionsljus ska finnas eller hur bromsljuset ska tändas.

Bakljusen är spegelvända Vänster / höger.

Inre baklykta/Luckan
Övre raden 6-8 rader 5cm långt Samma sak här att varannan eller var 3dj ligger på egen matning.
Mellanraden 6-8 rader 5-10cm Backljus / alt blinkers. Se ovan ytterbaklykta blinkers. de två mellanraderna är backljus och övre/undre är blinkers
Undra raden. Samma som baklykta yttre 6-8 rader 10cm lång. att varannan eller dje ligger på egen matning.

Ett alternativ är att allting är "positionsljus och att bromsljuset tänds upp i samma led fast med högre sken. Ska isf givetvis gå att koppla om smidigt så att man kan ha pos tänd utan att de tändsupp till bromsljus på valda rader etc.

Jag kanske svamlar lite men kan fixa lite paint skills på hur jag hade tänkt mig iaf.

Bild

Något sånt här tänkte jag mig. Får ändras lite efter verkligheten men i stora drag iaf.
Mitten översta tror jag inte är några bekymmer för någon.

Yttre är överdelen pos/broms. varav de svarta är broms. Ska gå att koppla om så att vilken av de 2x3 raderna är pos/broms eller då "stegas upp i styrka".

Mellanraden. Blinkers. Antagligen helfärgad yttre och enbart vit till höger. eller en vit rad genom hela och gul på över/undre 2 raderna.

Underdelen. Samma som överdelen faktiskt.

Inreljusen följer samma princip som de yttrel.

Det rör sig om 3 olika Armaturer/kretskort varav 2 är likadana men spegelvända. Så totalt 5st. Jag kan mycket väl vara intresserad av mer än en uppsättning.

Sen kommer frågan vilket företag som kan göra dessa kretskort med ledning banor och borra alla hål som det blir. (annars får man väl borra själv en helg) Kanske man måste köpa en viss storlek/antal kretskort för att det ska vara av intresse för företaget.

Det kan vara smidigt om man har kontakter på kretskorten så att man kan flytta byglar eller kabelstumpar mellan olika delar för att flytta funktioner.

Jag betalat givetvis ut en mindre ersättning för jobbet du lägger ner på att ta fram kretskorten.

//Martin
Senast redigerad av blueint 29 augusti 2013, 04:48:28, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: maxbredd på bilder 700 pix
Tekko

Re: Behöver hjälp med ett kretskort mm

Inlägg av Tekko »

Är det inte olagligt att egenmodda billyse ? Vill minnas att billysen måste vara testade och godkända för att få användas på sveriges vägar.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jo, dom måste vara E-märkta, men så länge dom lyser rätt är sannolikheten att åka dit rätt liten.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jovisst ska de vara E-märkta men som skrivit: kommer man nära nog upptäcks ändringen inte o ingen kollar.

Men det finns en del problem som TS inte verkar ha tänkt på:
* Intensitetsregleringen mellan bromsljus ocn normalt bakljus.
* LED drar mindre ström än glödlampor, alltså kommer blinkersreläet att få spader.

Så det rör sig inte bara om att rita ett mönsterkort med rätt mått o placering av LED, det innebär även design av intensitetsreglering osv.
Men såklart går det att göra, det blir dock inte helt enkelt att få till att fungera bra, mest med rätt lysspridning och intensitet.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Troligen kommer första nedslaget vi besiktningen, varför hålla på med dessa lysen som ju inte kommer att vara godkända!
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Jag kan nog hjälpa dig. Har lovat en jobbarkompis att vid tillfälle göra nått liknande till en V4:a :)

MVH: Mikael
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Tack adent!
Jag svamlar säkert lite i det blå när jag ska förklara saker men visst är det roligt att göra något utöver det extra?

Till er övriga så Har jag ens nämt om detta ska användas på allmän väg, Bana eller utställning?
Visst Det är bra att påpeka men nu hugger ni mig vid fotknölarna bara för ni tycker att min idé är dum.

Att blinkers relät kan få spader är ju en punkt att belysa.Dock vet jag att det finns reläer som är gjorda för Led bromsljus så borde gå att knåpa ihop något där imellan. Sen så länga lasten är likadan på bägge sidor så "brukar" en del relä blinka i rätt takt och inte visa "trasig lampa". Annars bör det finns färdiga grejor att köpa om man inte bygger om eget för jag vet att många som åker hoj byter ut till led och får byta relä eller sätta någon elektronik på vägen som lurar blinkersrelät.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Jag har flera som gjort ovannämda operation och besiktningen har tillochmed berömt dem!!!

Har också gjort så på en bil men mera diskret. Hade de inte varit för att ja inte är bra på designa de så hade ja kunnat fräst dem åt dig.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

-=Fullmoon=- skrev:Att blinkers relät kan få spader är ju en punkt att belysa.Dock vet jag att det finns reläer som är gjorda för Led bromsljus så borde gå att knåpa ihop något där imellan. Sen så länga lasten är likadan på bägge sidor så "brukar" en del relä blinka i rätt takt och inte visa "trasig lampa". Annars bör det finns färdiga grejor att köpa om man inte bygger om eget för jag vet att många som åker hoj byter ut till led och får byta relä eller sätta någon elektronik på vägen som lurar blinkersrelät.
Det "vanliga" sättet att komma runt problemet om man inte byter relä är att helt enkelt montera ett motstånd av lämpligt värde parallellt med lysdioderna, för att dra lite extra ström så reläet blir lyckligt. Energislöseri, absolut, men det är enkelt och spelar förmodligen inte så stor roll i en bil.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

tecno skrev:Troligen kommer första nedslaget vi besiktningen, varför hålla på med dessa lysen som ju inte kommer att vara godkända!
Dom brukar inte bry sej på besiktningen så länge det lyser "rätt" i deras ögon, men visst, dom har rätten att slå ner på avsaknad av E-märke.

..Jag har ju kört med icke E-märkta bakljus på min hobbybil i 12 år nu och klarat mej alla 12 besiktningarna :) ..men då är ju dessa bakljus iofs gjorda av biltillverkaren för just den bilmodellen, så dom ser ju helt original ut. (Dom är bara till en nyare årsmodell som inte såldes i europa, därav avsaknaden av E-märkning.)
Skriv svar