Freppacs PnP maskin

Berätta om dina pågående projekt.
Agwan

Re: Freppacs PnP maskin

Inlägg av Agwan »

Jag tror inte någon av er nämnt vilken vakuumpump ni använder.

Jag funderar på den sparkfun har. https://www.sparkfun.com/products/10398 Men jag är rädd att den låter rätt ordentligt eftersom den är så liten och på det sätt den är konstruerad.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

En modifierad akvariepump kanske? Det räcker att vända ventilerna så skapar den vakuum.

/// Marcus
ElectricNooB

Inlägg av ElectricNooB »

Agwan: Den pumpen låter rätt mycket och ger ett väldigt "ryckigt sug" :humf:
Men med en tank emellan så...
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

De "stora pojkarna" brukar köra med både vacuum och tryckluft.
Vacuum håller komponenten på plats och så skjuts den ifrån munstycket med
en luftpuff...

Swech
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

Jag har införskaffat en pump från jula. Dock måste jag hitta en tank så att pumpen inte behöver gå hela tiden.
Funderar på en tömd brandsläckare.

http://www.jula.se/vakuumpump-130w-739003
freppac
Kontakt:

Inlägg av freppac »

Tjena...min första tanke var att köra med pumpen som syns på en v de första bilderna...köpt i Kina
http://www.aliexpress.com/snapshot/253590928.html
Den låter faktiskt inte alls mycket....typ akvariepump. Dock behövs en ventil nära munstycket misstänker jag. stänger man bara av pumpen så sitter komponenten kvar (såklart!)

MEN....sen kom min bror, som jobbar som tekniker inom processindustrin, å gjorde ett kontrollbesök :)
Han dissade min lösning totalt....så jag har lagt över vacuumdelen på honom :)
Tydligen så är tryckluft *the shit* i kombination med någon typ av venturi misstänker jag.
Har en lödpastadispenser som funkar på något sådant sätt tror jag.....fast tvärtom. Den trycker ut tryckluft i pastabehållaren å sen ger den en liten vacuumpuff i slutet, mha ett venturirör, så att pastakorven "går av" ... :)

Problemet där är väl att min kompressor låter som bara f-n. Ingen diskret maskin direkt....har (nästan) fått byta kalsonger ett antal gånger då den gått igång under arbetsbänken :)

Så går mina vacuumfunderingar iaf :)
Senast redigerad av freppac 28 augusti 2013, 07:56:07, redigerad totalt 1 gång.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Man har väl tre alternativ till att släppa komponenterna på ett kontrollerat sätt. Antingen blåsa på med tryckluft, eller ha ventilen till vakuumet väldigt nära nålen, eller ha en nål eller någon stans nära nålen som läcker väldigt (fast lagom) mycket.

Hur mycket låter den där jula-pumpen? Är det helt behagligt att ha den någon meter ifrån sig, eller behöver man ändå skärma den?

Din brors lösning låter spännande freppac. Skall helt klart invänta vad han kommer fram till. Det är klart att det räcker att ha ett T-rör som man blåser tryckluft förbi i raksträckan så bildas ju undertryck i tredje rörkopplingen. Det kanske räcker. Och är man snabb i sina styrningar så stänger man av förbiblåset efter T-korsningen lite lite innan man stänger av kopplingen ut till komponenten, så då får man en liten puff. Men det låter väl en del att blåsa ut massa tryckluft också?
Senast redigerad av Agwan 28 augusti 2013, 07:57:42, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

Har inte testat den än så det återstår att se, eller rättare sagt Höra :D
freppac
Kontakt:

Inlägg av freppac »

Du lär ju få nog med vakum iaf..passa dig så du inte suger hål i komponenterna :)
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

hehe. vi får väll se.

Jag har köpt 5st vakuum solonoider som har en responstid på 10ms, inte testade dock.
Samt att jag kommer ha en liten pump för extra trycklufts "puffen" för att neutralisera undertrycket.
detta styrs med en tryckgivare, hoppas på att kunna få en fin fetch/release tryck kurva.
freppac
Kontakt:

Inlägg av freppac »

Första Stegmotordrivarkortet klart....hoppas kunna få tid över ikväll att testa. Äntligen kanske maskinen kan få röra på sig lite!
Bild
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

freppac skrev:MEN....sen kom min bror, som jobbar som tekniker inom processindustrin, å gjorde ett kontrollbesök :)
Han dissade min lösning totalt....så jag har lagt över vacuumdelen på honom :)
Tydligen så är tryckluft *the shit* i kombination med någon typ av venturi misstänker jag.
Det kan väl han tycka men jag tror att det är ganska skit samma vilken lösning man väljer eftersom att det är så små volymer som skall tömmas.

Piab är stora på det han pratar om http://www.piab.com/
freppac
Kontakt:

Inlägg av freppac »

Fick igång stegmotordrivarna igår....ska väl iaf använda 3st daisychain kopplade sånna till y, z och R. Baserade på L6470 chippet. Bara kört med ett hittills dock men koden skall stödja flera ihopkopplade i teorin :)

Bild

en liten film oxå...
http://www.youtube.com/watch?v=AHZcf0ZC ... e=youtu.be
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

What about the X axis. Shouldn't you have to use 4axis to be able to run your machine? It seams to me that you have X.Y.Z.R. or is it a another type of driver for the X axis?
Agwan

Inlägg av Agwan »

Lite för van att skriva på engelska lizerdboy? :)
Skriv svar