300 ohm fm antenn

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
freddenacka

300 ohm fm antenn

Inlägg av freddenacka »

Hej
Hittade en rör radio på en loppis. Testade att koppla in vinylspelare till den och det fungerade fint!
Det står att det skall vara en 300 ohm fm antenn. Alla jag hittar på elfa är 75.
Vad är det för typ och går det att få tag på?

Radion är en Tandberg Sølvsuper 10
Användarvisningsbild
calmar
Kontakt:

Re: 300 ohm fm antenn

Inlägg av calmar »

Här är en på eBay och här är en ritning som visar hur man kan konstruera en (hoppa över balunen för impedansanpassning till 75 ohm).
Observera den speciella 300-ohms-kabeln.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Å andra sidan spelar det idag mycket liten roll för en mottagare, då sändarna är mera tätt placerade än på 50/60-talet och fältstyrkan följaktligen är högre.

Du kan ta en vanlig koax och göra en dipol av den, dvs skilja på skärmen och innerledaren, sätta upp dem som ett T på väggen.
Totala längden på T'ets överliggare bör vara runt 1,5 m, dvs du skalar upp 0,75m.
freddenacka

Inlägg av freddenacka »

Fungerar denna är det ju toppen.

Har testat den utan antenn och är inte en tillstymmelse till mottagning.

Nu blir det bara att bygga ett par lättdrivna 4 ohms horn i vinter.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Har testat den utan antenn och är inte en tillstymmelse till mottagning.
Det är inget konstigt, men det bör brusa, annars är det fel på radion. Du köpte den ju på loppis...
Bandkabelantennen från Kjell&Co har rätt impedans (240-300 Ohm) så den kan rekommenderas om du bor långt ifrån radiostationen.
freddenacka

Inlägg av freddenacka »

Den brusar friskt på radion men ingen mottagning från nån radio station.
Började göra rent den igår med en trasa, mycket damm över allt. tyvärr så försvann texten på ett av rören som jag torkade rent. lät resterande vara pga det.
hittade detta.
Nu lite fel tråd men så vitt jag förstår schemat så är det inget riaa steg i den?
Menar Phono är väll endast linjeingång så vitt jag förstod schemat?

Försteget är gamla trissor och förstärkare samt radio är telefunken samt philips rör?

http://sportsbil.com/tandberg/S%f8lvsup ... rtrekk.pdf
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Den här kom i skarven mellan rör och transistor och då var det inte alls säkert att det blev ett RIAA-steg inbyggt,utan i stället finns en högohmig ingång för xtalpickup.
Eftersom det brusar kraftigt på FM,så är det troligt att ECC85 har utgått.Provas enklast genom att låna ett från en fungerande radio.
Du ska normalt få mottagning med en enkel trådstump på någon meter.
Användarvisningsbild
calmar
Kontakt:

Inlägg av calmar »

Intressant blandning av germanium- och kisel-transistorer och rör i samma apparat. Var det vanligt?

Tolkar schemat på samma sätt som du, dvs inget RIAA-steg. Har gjort samma misstag med trasan på gamla rör, uppenbarligen använde man inte vattentålig färg. :doh:
freddenacka

Inlägg av freddenacka »

Det som intresserar mig i denna är att det är en Stereo radio baserad på rör :)
Om jag bara vill använda radiodelen bör jag sätta ett motstånd på högtalarutgångarna antar jag?
Om jag inte missförstått detta så skall inte en rör förstärkare köras utan inkopplade högtalare?
Kanske är enklare att dra ut rören till dessa?

EN till fråga hehe
Om jag vill använda ett eget försteg och koppla in på förstärkardelen var bör jag ansluta isf?

Ett brusigt försteg av gamla trissor e rätt ointressant, en rörbestyckad radio och förstärkare däremot, de e fina grejer de.
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Det var inte alltid så att köparen tyckte att det var värt extra pengar för en stereodekoder,så de här finns både med och utan.Oftast satte Tandberg en liten klisterlapp på baksidan som talar om att det är en stereoklar radio.Annars får man lyfta på locket och se om det finns någon dekoder inbyggd.Lappen kan nämligen trilla av med tiden.
Radiodelen innehåller både rör och transistorer.
Förstärkardelen har däremot bara transistorer,så det behövs inga motstånd.Volymen helst i botten förstås.Rör är en annan femma.
Om du vill köra eget försteg kan du gå in på bandingången.Obs att tonkontrollerna kan man inte gå förbi-de sitter i motkopplingen för slutsteget-utan att bygga om alltihop.
freddenacka

Inlägg av freddenacka »

Så både försteg och förstärkare är trissor?

Endast radion som är rör då?

Lite foton
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar