Effekttålighet på motstånd
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Effekttålighet på motstånd
Hur avgör man det, när det inte står ett skvatt på dem. Har några som ni ser på bilden nedan och skulle uppskatta lite vägledning. Finns det någon förteckning någonstans? All hjälp uppskattas!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Effekttålighet på motstånd
Effekttåligheten avgörs ofta (men inte alltid!) av den fysiska storleken.
Men då olika material tål olika temperaturer kan ett stort motstånd vara av en typ som tål mindre effekt än ett mindre motstånd.
Slutsatsen är: Måste motståndet tåla en viss effekt får man köpa ett motstånd med rätt värde och effekttålighet.
Men då olika material tål olika temperaturer kan ett stort motstånd vara av en typ som tål mindre effekt än ett mindre motstånd.
Slutsatsen är: Måste motståndet tåla en viss effekt får man köpa ett motstånd med rätt värde och effekttålighet.
-
ElectricNooB
Tyvärr är det inte alltid lätt att få fram info om komponenter.
Detta gäller särskilt för ytmonterade komponenter som tex. SOT-23. Det är väl helt enkelt något man får leva med.
I ditt fall kan du ju dock höfta till ett hyfsat bra värde men det är nog bra att, i en applikation där effekttåligheten är kritisk, köpa ett motstånd med känd effekttålighet.
Detta gäller särskilt för ytmonterade komponenter som tex. SOT-23. Det är väl helt enkelt något man får leva med.
I ditt fall kan du ju dock höfta till ett hyfsat bra värde men det är nog bra att, i en applikation där effekttåligheten är kritisk, köpa ett motstånd med känd effekttålighet.
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Tack för tipsen! Nu känner jag mig inte så korkad när jag inser att det inte är så himla lätt att avgöra. Anledningen till frågan är att jag försöker få ordning på mina komponenter. Dessa följde med i en hög med surpluskomponenter från Belganet Dataelektronik som jag köpte för några år sedan.