Vad skulle det vara för onädigt med trafo med omsättning 1:1? Just som isolertrafo är det väldigt vanligt.
Ska man bara ändra spänning så är det betydligt vanligare med sparkopplad trafo (eftersom det blir en mindre lösning).
En sparkopplad trafo går också oftast väldigt smidigt att bygga som en vridtransformator för att få variabel spänning.
Finns det något värde i en isoleringstrafo?
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Re: Finns det något värde i en isoleringstrafo?
Nerre: det var inte omsättningen som sådan jag hade synpunkter på (några av mina bästa tränsformatorer är 1:1 isolertrafos
), utan att en spartrafo med enda omsättningsförhållande 1:1 verkade litet udda.

Ah, jag kopplade inte ihop din kommentar med sista halvan av meningen i inlägget före ditt.
Troligen är det en fulltrafo, men konstigare saker har tillverkats.
Inte för att vara sådan men sist jag kollade på min skrot så hade de faktiskt justerat priset på kablarna... Då man fick mer för kablar med isolering än kablar med bränd isolering! De påstod att "o-brända" kablar var lättare att skalaMindmapper skrev:Att bara titta på kopparpriset kan ge en ganska skev bild av det hela. Om du har blandat skrot så får du ett mycket lägre pris än vad en ren metall betingar. Det är bla. därför kabeltjuvarna bränner kablarna så att de får bort det som sänker priset.

-
Ja obrända kablar får man mer för att dom kan de köra i skalmaskiner... Det går inte med brända kablar.
Om du lägger ut den i säljes så är jag gärna med och budar lite.
Om du lägger ut den i säljes så är jag gärna med och budar lite.
Men ren koppar får man väl ännu mer för? Eller det kanske du inte kollade?zoomyx skrev: Inte för att vara sådan men sist jag kollade på min skrot så hade de faktiskt justerat priset på kablarna... Då man fick mer för kablar med isolering än kablar med bränd isolering! De påstod att "o-brända" kablar var lättare att skala
Jag fick en bit gammal 1000-pars blymantlad telekabel för några år sedan. Kardelerna var virade i papper. Jag lade den i ett "nystan" på en korrugerad plåt, lade lite andra plåtar över, och ställde två oljeeldade WEELU-aggregat (används för att tina marken när man ska gräva på vintern) så de sprutade värmen in mot högen. Det fungerade perfekt! Blyet smälte och sjönk ner i "rännorna" i plåten. Pappret brann av, och kopparkardelerna låg kvar i en stor hög. För kopparen fick jag samma peng som för ren koppar. Blyet behöll jag då det är perfekt som barlast i båt.