Bimetalltermostat 200° 16A 250V~ till elradiator

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
callek6

Bimetalltermostat 200° 16A 250V~ till elradiator

Inlägg av callek6 »

Hej,

jag söker en bimetalltermostat 200° 16A 250~V. NC (sluten under 200° och öppen över 200°, automatisk återgång)
Montering M4-gänga, men vanligt flänsfäste kan nog också fungera.
Anslutning med flatstift.

Hittar en uppsjö termostater på 10A och med annat fäste men ingen sådan, har sökt både i Sverige och internationellt. Hittar bara från Kina men då skall man köpa 1000st vilket är lite mycket för mina 5st... :)

De sitter i mina oljefyllda elelement och förra vintern gav ett antal av dessa upp.

Om någon har någon idé var man kan hitta skulle ja bli mycket tacksam.
VH/Carl
Bild
rikkitikkitavi

Re: Bimetalltermostat 200° 16A 250V~ till elradiator

Inlägg av rikkitikkitavi »

Varför gav de upp är min första fråga?

Detta bör vara katastrofskydd, ifall den ordinarie termostaten slår till permanent eller elementet blir överhettat på något sätt förhindrar denna termostat att oljan överhettas, spränger elementet och det sprutar ut olja som är flera hundra grader varm som dessutom är lika brandfarlig som bensin under sådana förhållanden. Risken är stor att oljan fattar eld direkt.

Mao, har du problem med de vanliga termostaterna? Är det värt att pilla i detta med tanke på konsekvenserna? Du tar på dig hela ansvaret nämligen, och så dyra är väl inte oljefyllda element?

Det sagt, vilken effekt har elementen?
callek6

Inlägg av callek6 »

De gav alla upp samma gång. Jag hade varit utomlands och kom tillbaka under en väldigt kall vinterdag med ganska kallt hus och vred upp elementen på max, efter ett tag hände detta.

Den vanliga termostaten och detta överhettningsskydd sitter inte på samma plats, överhettningsskyddet/200°C-termostaten mäter hur varmt det är på elementet ganska nära själva värmeslingorna. Termostaten mäter rummets temperatur. - alltså ganska förklarligt att överhättningsskyddet/200°C-termostaten behövs när det är kallt i rummet.

Har haft elementen i några år utan problem och faktiskt monterat 140° termostat i ett av dem som felade tidigare och det fungerar bra även om överhettningsskyddet löser ut ibland och elementet inte blir riktigt varmt vilket också är förklarligt.

VH/Calle
callek6

Inlägg av callek6 »

missade två saker :)
Tack för svaret
och 2000w

Har ett par oljefyllda elelement i mitt andra boende och där upkom faktiskt samma fel, satt en 10A 120° termostat i liknande den som jag har i första posten, bytte och det funkar utmärkt.

Jag börjar misstänka att kanske är inte 200°-termostaterna verkligen så kraftiga som de är märkta, utan de har bara screen-tryckt på 16A...
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Ja, då skall ju 10A räcka, men du kanske inte kan räkna med samma livslängd? Katastrofskydd skall helst inte engageras för ofta :)

Det är väl inte omöjligt att 16A är en kinesisk felskrivning.
Skriv svar