Jag har ett projekt skrivet i Arduino som jag vill stoppa in i en helt tom Atmega328.
Jag har provat att ta hex-filen som skapa i Arduino och sedan matat in den i min mycket gamla STK500. Allt ser bra ut enligt STKn men programmet går inte att köpa i mitt projekt.
Jag har bränt min Arduinokrets (den med bootloadern) och med denna krets fungerar allt som det ska.
Nu undrar jag:
Måste jag göra något speciellt med Arduinon för att få ut en fil som fungerar i STK500 och i så fall vad?
Om jag skulle vilja bränna in en bootloader i en tom krets med min STK500. Hur gör jag då?
Jag är alldeles ny till det här med uC och Arduino, men någonstans måste jag börja.
Arduino: Skapa fil för STK500
Re: Arduino: Skapa fil för STK500
> Jag har ett projekt skrivet i Arduino som jag vill stoppa in i en helt tom Atmega328.
Ett Arduino projekt förutsätter nog att man har bootloadern.
> Måste jag göra något speciellt med Arduinon för att få ut en fil som fungerar i STK500 och i så fall vad?
Jag är inte 100% säker, men jag tror att de inte går. Det är myckt möjligt att
Arduino miljön skapar filer som är anpassade för att laddas ner via bootloadern.
> Om jag skulle vilja bränna in en bootloader i en tom krets med min STK500. Hur gör jag då?
Hämtar bootloadern, jag har för mig att den bara är att ladda ner.
Bränner den via STK'n och sedan för du över Arduino projektet "som vanligt".
Ett Arduino projekt förutsätter nog att man har bootloadern.
> Måste jag göra något speciellt med Arduinon för att få ut en fil som fungerar i STK500 och i så fall vad?
Jag är inte 100% säker, men jag tror att de inte går. Det är myckt möjligt att
Arduino miljön skapar filer som är anpassade för att laddas ner via bootloadern.
> Om jag skulle vilja bränna in en bootloader i en tom krets med min STK500. Hur gör jag då?
Hämtar bootloadern, jag har för mig att den bara är att ladda ner.
Bränner den via STK'n och sedan för du över Arduino projektet "som vanligt".
Nej bootloadern behövs inte, den gör det bara möjligt att programmera den utan programmerare.
Den går utmärkt att programmera tomma kretsar utan bootloader direkt från Arduino IDEn med en programmerare, tex en Arduino själv med Arduino ISP.
Läs här hur du gör med annan programmerare: http://arduino.cc/en/Hacking/Programmer
Den går utmärkt att programmera tomma kretsar utan bootloader direkt från Arduino IDEn med en programmerare, tex en Arduino själv med Arduino ISP.
Läs här hur du gör med annan programmerare: http://arduino.cc/en/Hacking/Programmer
Jag har nu lyckats att bränna in bootloadern, men det var ju inte lika lätt som beskrivningarna på nätet.
Nu ska jag bara knäcka hur jag ska göra utan bootloadern också.
Nu ska jag bara knäcka hur jag ska göra utan bootloadern också.
> Jag har nu lyckats att bränna in bootloadern, men det var ju inte lika lätt som beskrivningarna på nätet...
Du gick inte efter Borres länk då? Där stod det ju hur du kunde göra *utan* bootloadern och med en STK500. Iaf så vitt jag förstod det.
Du gick inte efter Borres länk då? Där stod det ju hur du kunde göra *utan* bootloadern och med en STK500. Iaf så vitt jag förstod det.
Jag vill minnas att jag tog hex filen efter att jag kompilerat den från arduino ide och laddade den i avr studio, och tryckte bara på bränn.