Lakrits-plupp, Skapa poler?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Oltronix

Lakrits-plupp, Skapa poler?

Inlägg av Oltronix »

Nummerpresentatören, Comsys View 60 V.I.P., la av. Jag trodde det var batterierna som var slut, 1,0V istället för 1,5V specat. Men inte var det batterierna. Så jag skruvade isär låddan. Inte hittade jag något synligt fel men plötsligt ramlade en liten svampliknade plastplutt bort. Den såg ut som ut som ett tunnt förminskat engelskt lakritsgodis. Plastpluppen satt på LCD-displayen Det fanns två plastpluppar där för ungefär totalt 30 poler. Inga synliga poler på plupparna. Jag satte tillbaks den lossade pluppen utan att kunna guida läget för polerna. Jag bara centerade pluppen relativt alla polerna på LCDn och drog åt fästskruvarna. Zap jag hade en fungerade nummerpresentatör. Jag har inte sett något likande förut. Vad kan pluppen heta? Hur fungerar den? Aktiveras och skapas en pol genom tryck? Det svarta materialet såg väldigt homogent ut. Precis som lakritsgodis.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
dar303

Re: Lakrits-plupp, Skapa poler?

Inlägg av dar303 »

Jag tror att det är ledande gummi varvat med icke ledande material, har också sett detta i billigare hemelektronik med displayer som monteras direkt mot kretskort
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Det du funnit kallas för (på engelska) Zebra Connector.

Här finns lite info:
http://www.fujipoly.com/products/zebra- ... ctors.html
Användarvisningsbild
Oltronix

Inlägg av Oltronix »

Tack! Kul! Nu fattar jag hur den fungerar även om jag inte såg några "trådar". Det vara bara svart för mig. Med ett ordentligt förstoringsglas eller mikroskåp hade jag kanske sett "trådarna"
Skriv svar