Hej
Jag ska koppla in en central frånluftsfläkt i huset på vinden och tänker mig en funktion där fläkten regleras in för korrekt flöde mha en varvtalsregulator som arbetar ihop men en hygrostat (fuktsensor) som sitter i luftkanalen. Vid hög RF i luften så är tanken att hygrostaten kopplar förbi varvtalsregulatorn för att få maxeffekt på fläkten.
Nu till funderingen, både varvtalsstyrningen och hygrostaten jag tittat på verkar vara triacbaserade, jag kan lösa detta enkelt med ett växlande relä, men kan inte se varför det inte skulle fungera att koppla enligt bif. schema.
Vad tror ni?
Tack på förhand.
MVH: Marcus
Styrning av frånluftsfläkt till villa.
Styrning av frånluftsfläkt till villa.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Styrning av frånluftsfläkt till villa.
Jag undrar mest varför en hygrostat skulle styra hastigheten på fläkten. Vid hög luftfuktighet kan det såklart vara pga. dusch eller liknande och då antar jag att det är duschrummets utluftning det gäller, annars ser jag ingen anledning.
Men ja, det ska fungera att helt enkelt kortsluta en TRIAC-baserat dimmer för att få 100%.
Men ja, det ska fungera att helt enkelt kortsluta en TRIAC-baserat dimmer för att få 100%.
Ja precis, du förstod syftet, tanken är naturligtvis att evakuera fuktig luft från dusch, bad och tvätt så snabbt som fläkten orkar och sedan återgå till ett lägre flöde för att få normal ventilering av huset.
De flöden som ska till för att få vettig ekonomi/ventilation är för låga för att snabbt ventilera bort fukten i badrummet, därför vill jag ha denna koppling.
Men du ser inga problem med att det som kortsluter bort ena triac'en också är en triac?
De flöden som ska till för att få vettig ekonomi/ventilation är för låga för att snabbt ventilera bort fukten i badrummet, därför vill jag ha denna koppling.
Men du ser inga problem med att det som kortsluter bort ena triac'en också är en triac?
En kortslutning är en kortslutning. Om de är kopplat "normalt", alltså i den ena ledning kommer en av dom ju att leda när det är dags, vilken det bli kan vara svårt att avgöra om de ska tända samtidig men det beror ju på styrningen.
Så nej, jag ser ingen problem.
Så nej, jag ser ingen problem.
varför inte sätta in en avfuktare, värmen är ju bra att ha kvar inomhus...
om du inte har en frånluftvärmeväxlare....?
om du inte har en frånluftvärmeväxlare....?
@Svanted: Mja.. avfuktare i all ära men huset måste ventileras hur man än gör, BBR säger minst 0,37 L / sek / m2 för att vara "godkänt". Jag räknade på en FTX först men anser att 50 år i pay-off-tid känns lite långt.
Jag har bergvärme idag så det är inte många kr/år jag sparar med FTX. Jag hade självdrag innan, men efter en omfattande renovering så är inte självdrag nån bra lösning längre så då fick det bli ett F-system istället. Inte optimalt, men bättre än självdrag. Dock vore det bra om man kunde dra på lite extra vid bad/dusch så därav denna koppling.
@Icecap: Det var min tanke också, den triac med lägst inre resistans borde ju ta lasten, kan ju bli så att om regulatorn står på säg 50%, så tar strömmen först vägen genom den "kortslutande" SSR-triacen och när regulatorn öppnar så byter strömmen till den istället. Osäker på hur fläktregulatorn styr egentligen, den ska ju vara anpassad för induktiv last, men den klipper väl ändå i framkant som vilken dimmer som helst?
Aja, det lär visa sig, det borde funka..
Jag har bergvärme idag så det är inte många kr/år jag sparar med FTX. Jag hade självdrag innan, men efter en omfattande renovering så är inte självdrag nån bra lösning längre så då fick det bli ett F-system istället. Inte optimalt, men bättre än självdrag. Dock vore det bra om man kunde dra på lite extra vid bad/dusch så därav denna koppling.
@Icecap: Det var min tanke också, den triac med lägst inre resistans borde ju ta lasten, kan ju bli så att om regulatorn står på säg 50%, så tar strömmen först vägen genom den "kortslutande" SSR-triacen och när regulatorn öppnar så byter strömmen till den istället. Osäker på hur fläktregulatorn styr egentligen, den ska ju vara anpassad för induktiv last, men den klipper väl ändå i framkant som vilken dimmer som helst?
Aja, det lär visa sig, det borde funka..