Nybörjarfrågor kring RFID

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
menhir

Nybörjarfrågor kring RFID

Inlägg av menhir »

Hej!

Jag är ny på detta forumet och också ganska ny vad gäller denna typen av elektronik så jag hoppas att ni kan leda mig på rätt spår...

Jag skulle vilja bygga en 12v foderautomat för djur som i grova drag fungerar så här:
1. Djurets rfid-tagg avläses när den kommer inom antennens räckhåll (ca 30 cm från antennen)
2. När djurets nummer lästs kontrolleras om djuret aktiverat automaten de senaste 6 timmarna. Om så är fallet aktiveras ett relä i X sekunder, annars aktiveras det i Y sekunder

Man ska helst kunna lägga till och ta bort rfid-taggar och i förlängningen kunna sätta tiden Y för varje enskild tagg.

Nu är frågorna: hur kommer jag igång? Vilken utrustning behövs (gärna med länkar till eBay eller liknande) och hur programmerar man funktionerna (vilket språk kodar man med och var kan jag läsa på mer om det/vilken hårdvara och mjukvara behövs/hur svårt är det etc)? Som ni märker är det nybörjarfrågor...

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Re: Nybörjarfrågor kring RFID

Inlägg av MicaelKarlsson »

Välkommen till forumet menhir!! Hoppas du kommer att trivas.
Som ni märker är det nybörjarfrågor...
Jag sätter en rejäl slant på att alla här på forumet någon gång ställt just nybörjarfrågor, det är ju så man börjar. :wink:

Finns det inte färdiga foderautomater? Har för mig jag sett det någonstans. Men du kanske vill slå två flugor i en smäll och lära dig elektronik, programmering och bygga din egen automat. Oj det blev visst tre flugor, grattis. :D

Först och främst kan du ta och kolla in hur läsaren för rfid-taggarna vill kommunicera med omgivningen. Därefter kika runt på vad du skall välja för utrustning. Det finns ju hur mycket som helst. Du kan ju använda en PLC, någon form av mikrokontroller, en industridator, en Raspberry Pi.
Eftersom du skriver om foderautomat antar jag att miljön är allt annat än kontorsliknande så det måste du ha med i åtanke.

Några saker du kan fundera på:
  • Har du någon i närheten, vänkrets, släkt, vänner, vänners vänner som snöat in på något så du kan få hjälp där. Kan vara ovärderligt om det skiter sig en lördagkväll
  • Något du tycker ser extra intressant ut
  • Finns det andra som byggt och vad har de använt
  • Välj inte en utrustning som precis räcker utan ta till lite extra så att du kan bygga ut. Snåla in på hårdvara kan du göra om du skall bygga många av samma sort
Vad gäller programspråk beror det nå gott som helt på vilken hårdvara du väljer.

Jag skulle föreslå att du tar en till på t.ex. en Raspberry Pi, eller en industridator. Bara min gissning, kan kanske funka lika bra med en PLC.

Tyvärr kan jag inte ge dig mer konkreta tips än så här men det kanske ger dig en liten knuff närmare lösning i alla fall.

Lycka till! :tumupp:
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Nu vet jag inte för vilken storlek av djur vi pratar om, men i hästkretsar låter det som ett system likt det Active stable använder för utfodring.

Tex http://activestable.se/?page_id=152

Men det kanske du redan känner till och vill bygga något eget?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag får hålla med om att det viktigaste är hur RFID-systemet skickar sina data, resten beror alldeles totalt på det.

Men om vi nu antar att det kommer en textsträng på en seriell port måste det göras lite saker:
1: Strängen ska kollas upp i en "databas". Det låter avancerat men behöver inte vara det, in grunden är det bara en tabell över vilken djur som har vilket nummer. Detta kollar även ATT djuret finns i tabellen.
2: Då har man alltså ett värde som pekar på "Djur X". Denna pekare kan man sedan använda till att kolla ytterligare en tabell som innehåller senaste utfodringstidpunkt och tidigaste nästa utfodringstidpunkt.
3: Nu kan man besluta: är det dags att mata på mer eller ska den till slakt.
4: Timern kör då den tid som behövs beroende på når utfodringen skedde senast.

Som du ser är det mesta beroende av hur data kommer från RFID-läsaren, resten är enkelt - i mina ögon.

En mycket enkel lösning hårdvarumässigt är att använda en Raspberry Pi och nödvändig interface till RFID-läsaren samt timer-utgången, sedan är det "bara" programmering som ska göras. Data över djurens RFID-nummer kan sparas på ett USB-minne, antingen via att hela enheten kan lära sig ("Oj då, det nummer finns inte i min tabell, jag lägger till det och utfodrar, sedan får det ta 6 timmar innan nästa ordentliga utfodring") eller vid att man matar in det manuellt.

Gör man rätt kan olika programversioner såklart återanvända dessa data så att man inte behöver återställa dom hela tiden.
menhir

Inlägg av menhir »

Tack för snabba svar.

Visst finns det färdiga lösningar men de är så dyra; 70000kr för den från active stable och de billigaste för andra djurslag kostar ungefär detsamma. Jag planerar att ha min till fåren och eftersom jag bara har knappt 30 djur är det för dyrt att köpa färdig anläggning. Dessutom, vilket är den största anledningen till projektet när utfodringen egentligen kan skötas manuellt, är att jag vill lära mig mer om elektronik och tror detta kan vara ett bra nybörjarprojekt. Jag hanterar asp och php hyfsat så jag hoppas ha lite nytta av det.

Jag har varit inne på att använda en plc men har ännu inte blivit klok på hur indatan fungerar. Ska läsa på om de förslag ni skrivit om och återkommer!
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Börja med att välja rfid-läsare och tar reda på vilken sorts kommunikation den använder för att skicka data till omvärlden. Skickar den låt oss säga RS-232 så fungerar nästan vad som helst bara du ser till att spänningsnivåerna fungerar till mottagande enhet som kanske bara "klarar" av 3,3v eller 5V. Det finns en hel mängd olika standarder för kommunikation så börja som jag skrev ovan med rfid-läsaren och bygg utifrån den.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Känner du dig hemma med if-satser, funktioner, while och for-loopar från php/asp så är nog arduino/microkontroller-vägen en bra väg att gå. Lär finnas mycket "gratis" på nätet att hitta om de ingående delarna (solenoid, rfid o.s.v.) Men det är en liten arbetsinsats att komma igång, dock långt ifrån oöverstiglig.

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

"Lär finnas mycket "gratis" på nätet att hitta om de ingående delarna"

Snackar vi Aarduino så finns det en del, 10 sekunders 'googlande' gav detta:

http://playground.arduino.cc/Main/DIYRFIDReader
http://playground.arduino.cc/Learning/SolenoidTutorial

Om Arduino täcker menhir behov återstår väl att se. Tänker på hur omfattande databasen med rfid-taggar blir.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Visst räcker det med en Arduino.
Sen kan man ta signalerna vidare till en övergripande liten dator.
För visst vill man ha lite historiska data på när djuren kommer.

Ett RFID chip innehåller bara ett individnummer. När bäraren kommer nära en avläsare genererar antennen ström till chipet som sänder numret som en seriell sträng ut från läsaren.
Då skall detta kollas mot den knytning som finns i en djur - RFID tabell och sedan skall det kollas vilka villkor som gäller beroende på tid osv.
Så särskilt svårt eller dyrt är det inte.

Det finns flera frekvenser som grund, och aktiva samt passiva RFID.
Det finns även skrivbara, då kan man ha flera autonoma läsarstationer.

Men 30 cm är en bra bit i sammanhanget. Hur vill du fästa RFID id på Fåren?
Skall de läsas av på mer än ett ställe?

Hör av dig till mig om du vill ha några enkla RFID brickor.
menhir

Inlägg av menhir »

Hej igen!

Har fastnat lite kring steg 1, dvs att välja läsare. För det första följer taggar för djur en annan standard än de vanligaste och arbetar på 134,2khz och med egen iso-standard. Utbudet av läsare verkar därför ganska litet om man kollar nätet. Har dock till slut hittat en som kanske kan funka: http://www.rfidshop.com.hk/datasheet/13 ... asheet.pdf. Den har UART TTL serial interface, vilket inte säger mig så mycket än, och man kan ansluta extern antenn. Detta för oss in på problem 2; jag vill att taggarna ska kunna avläsas upp till 30cm från antennen. På alla antenner jag hittat anges läsområde till max 15 cm eller max 6-8 meter, dvs för kort eller för långt. De flesta antenner är dock bara specificerade med ett dbi-värde vilket inte heller säger mig så mycket.

Lasp: taggarna kommer att sitta i öronen. http://www.stallmastaren.se/356.346.CombiE.html

Sökandet fortsätter!
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

OK Måste du köpa taggar från den prislistan iof skäligt med en femma för en örontagg!
Hur stor flock har du? En flock är ju sextio djur, så det är överkomligt!
Det var en bra sajt du länkade till när det gäller läsare. Rätt pris. Där fanns ju också örontaggar, gula.

Detta är väl tänkt som ett helt eget system!

Extern antenn betyder bara att man lindar ett antal varv av koppartråd som sedan ansluts till kortet.
TTL kommunikation är just en seriell datatransfer som sedan måste tas om hand.
Där fanns ju en läsare med komplett programvara, för att läsa och skriva, så interface till USB!

Borde vara en bra start för etthundrafemtio dollar! plus frakt så för några tusenlappar kan du få lite kunskap.

Om man utgår från foderautomaten och sätter taggen vid ett av öronen och kanske har två läsare borde man klara av det.
Säg till om du vill ha bilder av lös antenn och små taggar!
menhir

Inlägg av menhir »

Den läsare jag länkade till är inte längre ett alternativ. Jag mailade firman om antenn och fick följande svar: "As the power limitation of the 134K-RW-TTL-PCB , it can't connect with a large antenna to reach 30cm.
It can connect with a standard antenna with reading range ~5cm only." Så var det med det. Priset var annars $129 inkl frakt, programvara för pc och två örontaggar.

Lasp: jo, örontaggarna måste köpas från det företaget men beställningen ska göras genom jordbruksverkets hemsida. Det går förvisso att sätta tre märken på fåren, två godkända och en pirattagg men jag tycker det är synd om djuren med alltför mycket bling bling.

Har funderat på det du skriver om två läsare. Problemet är att alla mina får har horn så jag kan rent fysiskt inte få antennen max 15cm från örat.

Tack för erbjudande om antennbilder etc. Jag har sett antennbilder och de verkar ju inte vara så svåra att göra själv. Har också läst att en utgångspunkt kan vara att göra diametern på antennen minst lika stor som önskat avläsningsavstånd. Men hur vet man hur många varv tråd man ska ha och om en läsare orkar driva antennen?
Pajn
Kontakt:

Inlägg av Pajn »

Personligen skulle jag använda mig av en PC då jag skulle vilja
ha en databas typ mySQL då det blir mycket enkelt att lägga
till och ta bort taggar. Du kan sedan lätt utöka med loggning
för att se om nått djur matvägrar.

Självklart kan rfid läsaren ska implementeras i en microkontroller
som sedan snackar med läsaren om det är så att man inte hittar
passande som snackar med datorn direkt.
menhir

Inlägg av menhir »

Jag är också inne på dator typ Raspberry Pi för att få alla data i mysql. Känner mig rätt hemma i att koda webbgränssnitt mot sådan databas. Men ännu är jag kvar på rfid-stadiet. Billigaste läsaren jag hittat är från Kina för ca 550USD med RS232, sedan är det ett hopp upp till ca 1600USD vilket är alldeles för mycket. Även 550 är lite mycket i min budget. Jag letar vidare!
Pajn
Kontakt:

Inlägg av Pajn »

Mycket billigare än så kommer du undan på ebay.
Här är första träffen på "rfid usb" http://www.ebay.com/itm/New-USB-RFID-Co ... 27cf048bba

Dock är jag dålig på RFIDs frekvenser och vad för typ
du behöver så jag kan tyvärr inte hjälpa dig välja någon.
Skriv svar