Skumt - högtalarelement paj

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
benne

Skumt - högtalarelement paj

Inlägg av benne »

Hej!

Mina Mission 780-högtalare som låtit bra i några år lade plöstligt ner.

Trodde felet låg i förstärkaren eftersom det bara lät lite (typ diskant) om båda högtalarna, men icke...

Som jag förstår det har båda baselementen gått samtidigt (när jag spelade väldigt lugnt..), har nämligen plockat ut elementen och lagt på lite signal från högtalarkabeln för att kunna utesluta delningsfiltren. Elementen visar inga tecken på att vara brända men låter nada...

Skumt, eller har nån annan varit med om liknande?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Trodde jag varit med om det mesta, men detta har jag missat. :)

Har du provat med en annan förstärkare?

Det verkar riktigt konstigt att båda baselementen har gått sönder samtidigt.

Du skulle kunna prova elementen med ett litet batteri för att se om de överhuvudtaget reagerar.

Om de mot förmodan har gått sönder så är det antingen en brist i tillverkningen, eller så har din förstärkare skickat någon kraftig låg frekvens som inte högtalarspolarna gillade. (Då borde visserligen delningsfiltet också gått sönder...)
Loial

Inlägg av Loial »

Har väldigt svårt att tro att det är båda elementen som är trasiga, samtidigt.
Om du använder samma förstärkare till felsökningen som du hade när högtalarna "dog" - så skulle jag börja felsökningen där. kolla efter en urhoppad signalkabel eller kortslutning av någon högtalarkabel.

Att ta ett litet batteri som Jimmy säger, är ett bra sätt att testa basar på, du ser att dom funkar, inte kärvar, och vilken polaritet dom har.

Har du en ohm-mätare kan du ju också mäta talspolarna, cirka 5-6 ohm är vanligt på en 8-ohms bas.
benne

Inlägg av benne »

Yes, har provat med en annan stärkare.

Ska testa med ett litet batteri, bra idé.

De känns ju fräscha...kanske kan få ut nåt vettigt av att ohmmäta dem..?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Bra idé att ohm-mäta dem.

Fick en annan idé (bara för att utesluta så mycket som möjligt.)
Det är inte kabeln som fått 'nästan-avbrott'?
benne

Inlägg av benne »

Nja, har alltså lyft ur elementet ur lådan, dvs ingen risk för något kabelbrott.

Återstår nog bara ohmmätning och batteritestet då...
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

För ett antal år sedan hände en rätt konstig sak med ett litet replokals-PA jag hade. I en paus (ingen rörde någonting) så lät det plötsligt PLÄFFS! Och plötsligt hade båda 15" baselementen bränt fast i sitt yttersta läge.

Slutsteget hade alltså plötsligt bestämt sig för att skicka ut något riktigt olämpligt. Efter det har det aldrig varit problem med steget igen men baselementen fick jag ju byta förstås.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

maha: Ajdå!

benne: Tänkte mer på kabeln som går mellan högtalaren och förstärkaren. Men du kanske använde en annan kabel när du testade elementet direkt till förstärkaren?
benne

Inlägg av benne »

Yes, annan stärkare, andra kablar, annan ort :-)
kablarna funkar i mina "vanliga" högtalare före och efter jag testar direkt på elementen.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Kan inte vara så att du har likspänning på utgången från förstärkaren?
Kika med oscillskop, så att du inte råka riva fler högtalare om det nu är
stärkaren som är elak, skulle kunna vara om nu diskanten fortfarande
lever pga det antagligen sitter en kondensator i serie med den i delningsfiltret.

Man kan ju även riskera att sabba stärkaren om man kopplar den till
högtalare som det är kortis i, så det är bättre att mäta.. först.
Loial

Inlägg av Loial »

Om du har fått DC genom högtalarna brukar det osa rätt friskt, luktar det bränt i området kring talspolarna?

Finns det kanske något slags överbelastningsskydd på elementen, smältsäkring eller liknande som har löst ut?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Om de är fruktansvärt trasiga brukar det "raspa" om man trycker konen in/ut då har talspolen vaporiserats. Då är det nog tyvärr bara att handla nya. Är du rädd att stärkaren gått sönder kan du testa med vilken billig högtalare som helst men inte på för hög volym.
benne

Inlägg av benne »

Luktar inte bränt, raspar inte, elementet rör sig fint.

Det där me säkring/överlastskydd lät intressant, den sitter alltså möjligen direkt på elementet då? Hur kan det se ut?
Loial

Inlägg av Loial »

Har faktiskt ingen aning - har själv aldrig sett något sådant. Men jag vet att vissa högtalare har det, inte i själva elementet dock.

Kom på en annan sak - Anslutningen till själva talspolen brukar vara två flexibla trådar från anslutningsterminalen över till talspolen, den har jag sett gå av någon gång, kolla det.
Tänkte om du kanske fått DC på basarna, som ryckt sönder ledningen, eller nåt sådant (kanske lite långsökt, men man vet aldrig...)

Fast Mission är inte direkt lågbudgetgrejer, borde hålla kan man tycka...

Det säkraste sättet att konstatera/utesluta att det är fel på basarna, är i alla fall att Ohm-mäta eller batterigrejsa, gör det och återkom!
Tekko

Inlägg av Tekko »

Säkringarna sitter vanligen på delningsfilterkortet.
Skriv svar